Nekromanti Hej-hej!

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Hej. Johan heter jag. Som många andra så lirade jag en hel del rollspel då det begav sig. (Var ju typ det enda man gjorde på helger och skollov). För min del från c:a -92:ish fram tills dess att spelgruppen splittrades -96, -97 då folk flyttade åt alla möjliga håll för militärtjänstgöring, universitets-/högskole-utbildningar m.m. Det vi spelade var en lätt modifikation av DoD -91 med en hemmagjord kampanjvärld. De moddade reglerna rörde främst figurskapandet samt smått löjligt komplicerad uträkning att höja färdigheter med dess insamlade färdighetspoäng. Jo sen fanns det ett poängsystem där SL delade ut 1 - 3 poäng beroende på hur bra han tyckte att man gestaltat sin rollperson. Poängen kunde dels användas till att, i samråd med SL, höja en grundegenskap som man "använt" mycket av.

Har på senare tid hittat tillbaka till hobbyn via Äventyr och spelmässan Nordsken. Först med att bygga de legolandskap som används för att senare vara medkonstruktör och spelledare till äventyret. Och har numera även så smått, med kraftig betoning på "smått", lyckats smussla mig in i arbetet med modulerna. Främst som korrekturläsare men skrev även några av trollformlerna till senaste modulen (Trolldom).

Men nu har jag börjat att pilla på ett helt eget system. Ett tärningspöl-system där färdighetsslag m.m. inte har någon helt klar gräns mellan lyckat och misslyckat. Det hela utspelar sig i en lättare steampunk-setting med en hel del drag åt det okulta. Typ western med stora komplexa industrier, automatons (robotar), luftskepp, demoner och magi i form av mysticism. Demoner och mysticismen är dock inte något som spelvärldens gemene man ser så mycket av eller ens vet någonting om..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Välkommen! Gamla, goda DoD-91.. det var grejer!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej och välkommen! Roligt att ha dig här :) Läste ett fanzine frång usa baserade Stormlord Publishing som heter "Black powder, Black magic" - med en rätt cool western setting. Tänker även på Wild Wild West fast utan att allt har flippat ur totalt.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
mo.;n145718 said:
Hej och välkommen! Roligt att ha dig här :) Läste ett fanzine frång usa baserade Stormlord Publishing som heter "Black powder, Black magic" - med en rätt cool western setting. Tänker även på Wild Wild West fast utan att allt har flippat ur totalt.
Har inte sett Wild Wild West men av trailern att dömma så är det väl lite åt det håll jag vill komma med kampanjvärlden. Har inte koll på Black Powder, Black Magic. Får kanske ta och kolla upp det.

Förövrigt kanske ska nämnas att magin är tänkt att vara lite mer indirekt i stuk med förbannelleser, påskyndad helning, ritualer, åkallande och fördrivande av demoner och lite sådant. Men inga eldbollar, magiska missiler eller dylikt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
mirandir;n145943 said:
Har inte sett Wild Wild West men av trailern att dömma så är det väl lite åt det håll jag vill komma med kampanjvärlden. Har inte koll på Black Powder, Black Magic. Får kanske ta och kolla upp det.

Förövrigt kanske ska nämnas att magin är tänkt att vara lite mer indirekt i stuk med förbannelleser, påskyndad helning, ritualer, åkallande och fördrivande av demoner och lite sådant. Men inga eldbollar, magiska missiler eller dylikt.
WWW är onekligen.. speciell. Kanske nåt att se om man e sugen på western-steampunk.. eller så börjar man gråta blod.. Värt att se som referenspunkt ivf.
 
Top