Nekromanti Hej hej, Jocke heter jag!

IvorKnivor

Veteran
Joined
21 Jan 2018
Messages
7
Hej!

Under en längre tid nu har jag varit intresserad av rollspel. Jag har aldrig spelat ett sådant någonsin och känner ingen som sysslar med det. Nu har jag ändå lyckats få ihop ett gäng som känner sig lite sugna på att åtminstone prova på. Några har spelat vid något enstaka tillfälle tidigare men det ligger långt tillbaka i tiden och det är väl ingen som riktigt har koll på läget. Då jag läser mycket fantasy och även skriver en del har jag varit den som drivit på att detta ska bli av. Jag har därför erbjudit mig att spelleda för att få de andra att haka på.

Utgångsläget är alltså som följer:
- Ett gäng på 5-6 personer utan någon som helst erfarenhet av rollspel.
- Ingen vetskap om vilket spel vi borde börja med men alla är mest sugna på ett fantasyspel.
- En spelledare utan någon som helst erfarenhet.

Är vi dömda? Kommer det bli katastrof? :)

Jag tror ändå vi är modiga nog att våga prova på, men jag skulle behöva lite hjälp. Har ni några länkar/böcker/texter som ni tycker är bra för att få grepp om det här med rollspel och kanske framförallt spelledarrollen? Vilket spel skulle kunna vara något att börja med? Vad tycker ni att man ska tänka på?

Jag kommer att leta runt hela internet efter tips och idéer, men det är ett virrvarr. Någon som kan peka mig i rätt riktning vore därför guld värt :)

Tack på förhand!

/Jocke
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,126
Välkommen till forumet! Härligt att det verkar vara extra många nya medlemmar på forumet just nu.

För att svara på din fråga. Du har tur! Just nu är det högkonjunktur för podcast av typen "actual play", det vill säga bandade pass där folk spelar rollspel.

Jag kan framför allt rekommendera att lyssna på "vi spelar rollspel". Det är en blandad grupp med nya och mer erfarna spelare, som spelar sig igenom ett av rollspelssveriges kanske bästa fantasykampanj, "svavelvinter".
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
Välkommen till forumet.

Nuförtiden finns det ju helt andra resurser att tillgå än för några år sedan. Du som skall spelleda kan kolla på YouTube eller lyssna på AP (Actual Play) podcasts för att lista ut hur man gör.

Vad gäller spel. Öhh, kanske "Hjältarnas Tid", får ni blodad tand är det inte omöjligt att ni eh... växer ur det(?) ... men det finns nog betydligt värre ställen att börja på.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Välkommen hit. Jag rekommenderar också Fantasy! Det utspelar sig i en typisk fantasyvärld och reglerna är enkla vilket underlättar för alla inblandade. Det finns också ett gäng små scenarion som man kan ladda hem gratis. Om du vill så kan jag bespara dig lite jobb och skicka över några pdf:er. Hojta bara till!
 

IvorKnivor

Veteran
Joined
21 Jan 2018
Messages
7
Tack så mycket för alla svar! Ska definitivt kolla upp några poddar och kanske ett och annat Youtubeklipp. Fantasy! verkar kunna vara relevant för oss och att döma av recensioner och information verkar det ju även passa som något för oss nybörjare. Om vi väljer att spela det, är det då boken (pocket eller hårdpärm) som behöver köpas in? Annan utrustning som exempelvis tärningar kanske också behövs?

luddwig;n271223 said:
Välkommen hit. Jag rekommenderar också Fantasy! Det utspelar sig i en typisk fantasyvärld och reglerna är enkla vilket underlättar för alla inblandade. Det finns också ett gäng små scenarion som man kan ladda hem gratis. Om du vill så kan jag bespara dig lite jobb och skicka över några pdf:er. Hojta bara till!
Är det samma PDF:er som finns på SagaGames hemsida så kan jag fixa dem på egen hand, annars får du väldigt gärna skicka över dem :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Tänkte bara tipsa om att många spel finns att låna på vanliga bibliotek, i varje fall i Stockholm (och flera andra ställen). Just Fantasy! är ett billigt köp men vill du titta på några andra alternativ kan det vara ett sätt att skaffa sig en uppfattning om dem innan du köper dem.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
IvorKnivor;n271227 said:
Om vi väljer att spela det, är det då boken (pocket eller hårdpärm) som behöver köpas in? Annan utrustning som exempelvis tärningar kanske också behövs?
Lustig nog finns det en rykande färsk tråd om skillnaden mellan hårdpärmen och boken: https://www.rollspel.nu/threads/741...er än papper, penna och några rollfigursblad.
 

IvorKnivor

Veteran
Joined
21 Jan 2018
Messages
7
Bifur;n271232 said:
Tänkte bara tipsa om att många spel finns att låna på vanliga bibliotek, i varje fall i Stockholm (och flera andra ställen). Just Fantasy! är ett billigt köp men vill du titta på några andra alternativ kan det vara ett sätt att skaffa sig en uppfattning om dem innan du köper dem.
Tack för tipset! Om det blir aktuellt får jag ta en sväng förbi biblioteket här i Norrköping och se om de har något.
 

IvorKnivor

Veteran
Joined
21 Jan 2018
Messages
7
Skarpskytten;n271253 said:
Lustig nog finns det en rykande färsk tråd om skillnaden mellan hårdpärmen och boken: https://www.rollspel.nu/threads/741...:) Hur många är många sexsidiga tärningar? :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
IvorKnivor;n271227 said:
Tack så mycket för alla svar! Ska definitivt kolla upp några poddar och kanske ett och annat Youtubeklipp. Fantasy! verkar kunna vara relevant för oss och att döma av recensioner och information verkar det ju även passa som något för oss nybörjare. Om vi väljer att spela det, är det då boken (pocket eller hårdpärm) som behöver köpas in? Annan utrustning som exempelvis tärningar kanske också behövs?



Är det samma PDF:er som finns på SagaGames hemsida så kan jag fixa dem på egen hand, annars får du väldigt gärna skicka över dem :)
Förutom Hjältarnas tid och Fantasy finns mitt QuestCore som är tänkt att passa nybörjare:
http://www.drivethrurpg.com/product/213166/QuestCore-Rollspelet--Svensk-utgava
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
IvorKnivor;n271261 said:
Tack för tipset! Om det blir aktuellt får jag ta en sväng förbi biblioteket här i Norrköping och se om de har något.
Snabbsökning säger att de har en del, både engelska och svenska, bl.a. Fantasy!, Mutant År noll och Ur varselklotet
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag heter också Jocke! Och det gör Anth här på forumet med!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag tycker för övrigt att du ska kolla in startboxen till Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons Starter Set heter den och kostar ca 200 kr från tex adlibris eller SF bokhandeln.
Varför det frågar du?
Jo, min namne, så här är det...
1. Dungeons & Dragons är ganska likt vad någon som inte spelat rollspel tidigare tänker sig att rollspel är. Det beror bland annat på att det är det rollspelet som syns i film och tv och det rollspelet som säljer absolut mest. Fördelen är att era fördommar kommer att vara till hjälp!
2. Boxen är väldigt bra. Den innehåller färdiga rollpersoner om ni inte vill göra egna, bra genomgång av de viktigaste reglerna, möjlighet att göra egna rollpersoner om ni vill det och ett långt, saftigt äventyr.
3. Boxen utgår från att alla är nybörjare. Många spel utgår från att spelledaren är bekant med regler, tärningar, strid osv. Det gör inte den här boxen. Ju längre äventyret går desto mer av spelet lämnas över till spelledaren, som då har hunnit bli mer och mer redo för ansvaret.
4. Det är väldigt mycket äventyr för pengarna. De flesta spel som kommer med ett intro-äventyr gör det för att visa på hur det här spelet går till och vad man ska spela i det. De flesta såna äventyr tar ett till två spelmöten att ta sig igenom. Äventyret i D&D startboxen kan utan problem ta 8-15 möten om ni ska spela alla delar. Det kan till och med vara så att ni aldrig spelar rollspel igen pga livet men har då ändå fått spela en väldigt typisk rollspelsupplevelse bara med ett litet inköp!
ALLA BLIR GLADA!
 

IvorKnivor

Veteran
Joined
21 Jan 2018
Messages
7
Bifur;n271312 said:
Snabbsökning säger att de har en del, både engelska och svenska, bl.a. Fantasy!, Mutant År noll och Ur varselklotet

Härligt! Då kanske det kan vara värt att låna innan eventuellt köp :)
 

IvorKnivor

Veteran
Joined
21 Jan 2018
Messages
7
Jocke;n271359 said:
Jag tycker för övrigt att du ska kolla in startboxen till Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons Starter Set heter den och kostar ca 200 kr från tex adlibris eller SF bokhandeln.
Varför det frågar du?
Jo, min namne, så här är det...
1. Dungeons & Dragons är ganska likt vad någon som inte spelat rollspel tidigare tänker sig att rollspel är. Det beror bland annat på att det är det rollspelet som syns i film och tv och det rollspelet som säljer absolut mest. Fördelen är att era fördommar kommer att vara till hjälp!
2. Boxen är väldigt bra. Den innehåller färdiga rollpersoner om ni inte vill göra egna, bra genomgång av de viktigaste reglerna, möjlighet att göra egna rollpersoner om ni vill det och ett långt, saftigt äventyr.
3. Boxen utgår från att alla är nybörjare. Många spel utgår från att spelledaren är bekant med regler, tärningar, strid osv. Det gör inte den här boxen. Ju längre äventyret går desto mer av spelet lämnas över till spelledaren, som då har hunnit bli mer och mer redo för ansvaret.
4. Det är väldigt mycket äventyr för pengarna. De flesta spel som kommer med ett intro-äventyr gör det för att visa på hur det här spelet går till och vad man ska spela i det. De flesta såna äventyr tar ett till två spelmöten att ta sig igenom. Äventyret i D&D startboxen kan utan problem ta 8-15 möten om ni ska spela alla delar. Det kan till och med vara så att ni aldrig spelar rollspel igen pga livet men har då ändå fått spela en väldigt typisk rollspelsupplevelse bara med ett litet inköp!
ALLA BLIR GLADA!

Tack för tipset! Dungeons and Dragons känns ju lite som ett sånt spel man borde spela just eftersom det är väldigt uppmärksammat. Tanken på ett starter set är också lockande. Fungerar det att spela engelska spel på svenska? För min egen del är engelskan inget problem då jag i stort sett bara läser engelsk fantasy, men det kanske är jobbigt om man är ett gäng?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
IvorKnivor;n271479 said:
Tack för tipset! Dungeons and Dragons känns ju lite som ett sånt spel man borde spela just eftersom det är väldigt uppmärksammat. Tanken på ett starter set är också lockande. Fungerar det att spela engelska spel på svenska? För min egen del är engelskan inget problem då jag i stort sett bara läser engelsk fantasy, men det kanske är jobbigt om man är ett gäng?
Att spela på svenska fungerar utmärkt! Ibland kanske du får dra någon half assed översättning men det är väldigt sällan ett problem :)
 
Top