Nekromanti Hej från mig till er.

Status
Not open for further replies.

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Blivit nostalgisk på gamla dar. Anledningen beror på att boken Mutant, minnen från den förbjudna zonen kom.
Inte spelat på länge men tycker det kan vara lite kul med nostalgi.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Välkommen till forumet!

Hoppas du kommer igång med spel igen!
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
wilper;n320486 said:
Välkommen till forumet!

Hoppas du kommer igång med spel igen!
Nja, nostalgi är lite roligare. Gubbar på 40 plus som börjar med åttasidiga tärningar påminner om ordstävet det blir regn när gamla katter leker!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Tja, vissa 40-åriga gubbar släppte aldrig sina t8:or utan håller på än idag. :)
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
wilper;n320490 said:
Tja, vissa 40-åriga gubbar släppte aldrig sina t8:or utan håller på än idag. :)
Ja det är ju så. Men man ska aldrig säga aldrig. Slutade köpa serier i tonåren, började smala i 30 års åldern.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag är ju inte 40 än, men det är gott om 40-plussare på Grottröj när vi arrar det :D

Välkommen hit!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
80-talets dagliga spelande är svårt att tävla med men jag ägnar mer tid åt rollspel nu är vad jag gjort sedan 90-talet. Min seriesamling är också finare än någonsin. 40+ är alltså en möjlighet, inte ett hinder.

Och välkommen hit förresten!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Drabbades också av grav nostalgi för några år sen, och sedan dess har det blivit rollspel i stort sett varje vecka - mestadels med gamlingar som jag själv! Så det är ingalunda ogörligt. Rollspel känns dessutom större än nånsin, med mycket entusiasm för D&D 5e i diverse youtube-sändningar av rollspelsträffar. Det verkar definitivt ha blivit en vuxengrej i större kretsar än nånsin tidigare.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Varför sluta med något man tycker är kul? Det gör ju livet torftigare. Visst, det finns alltid den hotande nördstämpeln och kommentarer om att rollspel är barnsligt. Men jag föredrar att syssla med rollspel - det känns lite mer intressant och kreativt än att kasta bort tid på Lyxfällan, Let's Dance eller att supa bort de få kronorna man har. Jag saknar inte ens kvinnor när jag rullar tärningarna på bordet. Jag tror att rollspel är en del av det moderna historieberättandet, ett arv från förfäder minus lägereldars sprak och grottbjörnar som stryker omkring.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Fuck konventioner. Undertryckta impulser blommar ut i andra sjuka yttringar. se bara på alla katolska barnpungfumlare. Med andra ord, släpp ut din inre nörd.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Varför vi slutade? Ja en del tröttnade, andra flyttade. Sedan är det ju så att man som barn upp till tonåren umgås i grupp för att sedan börja umgås i par eller enskilt.
Sedan tyckte jag nog att rollspelen tog lite fel vändning. mutant rymd och det som kom efter var inte min likör.
Ibland är det roligare att vara passiv än aktiv. Boken Svartfolk kan man läsa för nöjets skull. Alfslungan är det optimala vapnet.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Men jag ska nog sluta när jag kommer upp i 400.

Ärligt talat så känns det som debattklimatet är lågt.
Folk undrar vad man är för en. Främlingsfientligt. Vad tycker du? Vad är du för en?
Genusperspektiv på rollspel är ointressant.

Vill man hålla på med politik eller deltaga i samhällsdebatten så är det väl bättre att engagera sig i partier?
Politiks korrekthet är alltid trist. det går alltid ut på att hålla med makten,
De som ofta torgför åsikter verkar på den politiska skalan vara liberalvänster. de som torgför sina åsikter är de som grät när Hillary Clinton förlorade presidentvalet.

Rollspel var för mig en rolig hobby inte ett sätt att få ut värdegrundspolitik.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
skaraborgarn;n323105 said:
Rollspel var för mig en rolig hobby inte ett sätt att få ut värdegrundspolitik.
Att komma tillbaka efter 30 år och försöka få en överblick över hobbyn kan förstås vara svårt. Men kom ihåg att rollspel.nu inte är detsamma som rollspel. Det här forumet är en del av hobbyn, men bara en av många delar. Det finns flera andra ställen att diskutera rollspel på, exempelvis en jättehög med grupper på facebook (jag är tyvärr fel person att fråga om vilka), flertalet stora subreddits (även där har jag dålig koll, och vet inte om det finns några på svenska), forum hos vissa spelproducenter, och massor av bloggar och poddar att följa. Dessutom finns det idag stora möjligheter att spela rollspel även om man inte kan dra ihop en grupp lokalt, tack vare skype, roll20 och andra plattformar.

En gång var rollspel.nu en mycket större del av den svenska rollspelshobbyn, men hobbyn har blivit större och forumet har blivit mindre. Det finns ingen anledning att tappa tron på hobbyn i stort bara för att en upplever att den här sammanslutningen har ett konstigt groupthink.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
skaraborgarn;n323105 said:
Rollspel var för mig en rolig hobby inte ett sätt att få ut värdegrundspolitik.
skaraborgarn;n321087 said:
Måste ju arbeta in 25 år!:wink:
Mycket har hänt de senaste tjugofem åren. Insikter har gjorts, lärdomar dragits.

Det finns mycket att arbeta in...
 

Silversixx

Veteran
Joined
23 Oct 2014
Messages
1
Hej Skaraborgarn!

Det är knappast så att alla sitter och torgför sina åsikter. Men det kan verkligen vara på sin plats att ta in resten av diskussionen och inte snöa in på din prime-period av konsumtion, som verkar vara nånstans mellan 1984 till 1988. Det har hänt väldigt mycket efter Drakar och Demoner: Expert. Oerhört mycket. Man behöver inte sitta och lipa över att man upplever att vissa medlemmar vill driva diskussioner om det som du markerar som "liberalvänster".
Du behöver inte engagera dig om du inte vill, och om du väl bestämmer dig för att göra det så kan du anstränga dig med att vara lite mer a jour i vad som gäller.

Eller snabbsummerat:
Sluta vara ett sånt gubb-cepe!
 
Status
Not open for further replies.
Top