Presentation Hej! (ett kliv ut ur skuggorna)

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Hej!

Jag heter Jesper och har lurkat här på forumet i snart två år. Jag reggade mig på forumet för att försöka få tag i regelböckerna till DnD 5e, sen fastnade jag här för diskussionerna som jag nästan aldrig deltar i.

Rollspel höll jag på med i ca 15-årsåldern, förmodligen till och med tidigare än så. Det var min 10 år äldre bror som introducerade mig. Han lät mig vara med när han och hans kompisar spelade. Jag minns särskilt ett tillfälle när vi hängde en helg i en sommarstuga och spelade Snösaga till D&D Trudvang. Så här i efterhand tycker jag det var jäkligt fint av honom att ta med sin lillebror på de där grejerna. Jag spelade också med några grannbarn som gillade rollspel, de spelträffarna höll inte riktigt samma kvalitet men desto mer skratt, trams och svett. I övrigt bestod mitt intresse i att bläddra i Trudvang-böckerna, en Chronopia-bok och vid något tillfälle även någon Mutant-bok.

I gymnasieåldern försökte jag introducera rollspel för några vänner som jag startat en Sverok-förening tillsammans med, det föll inte så väl ut och föreningens fokus förblev på figurspel. Därefter flyttade jag till Göteborg som 19 åring och där har jag levt utan rollspel i ungefär ett och ett halvt årtionde.

Rollspelande fick jag upp ett nytt intresse för när några jobbarkompisar var nyfikna på att spela. Det blev några trevande spelmöten innan pandemin slog till och därefter har vi inte fått liv i gruppen igen. Det har fötts barn och folk har flyttat osv. Vi spelade DnD 5e vilket jag nog aldrig riktigt trivdes med, inte som spelledare iaf.

Just nu kör jag play by chat Traveller med några från forumet: https://www.rollspel.nu/threads/cla...få-imperiska-krediter-mer-play-by-chat.77918/

Annars är intresset mest teoretiskt just nu. Jag läser på WRNU, läser rollspelsböcker och lyssnar på poddar. Jag hoppas och tror att vi kommer få liv i spelgruppen igen, kanske till våren. Det vore också jäkligt coolt att få rollspela i en grupp där medelerfarenheter är högre än i gruppen med kollegorna, så att jag kan få utveckla mitt eget rollspelande. På längre sikt vore det också roligt att skriva ett eget rollspel eller vara involverad i någon annans projekt.

Ha det gott och tack för all kunskap ni delar med er av i forumet.
/Jesper
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ett försenat välkommen!

Får tipsa om att kolla efter grupper online, många verkar köra över discord just nu, det kanske kan vara nåt?
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Ett försenat välkommen!

Får tipsa om att kolla efter grupper online, många verkar köra över discord just nu, det kanske kan vara nåt?
Tackar! Ja men absolut, ser att det blir tillfälle då och då att ansluta till en grupp, får försöka ta mod till mig och joina någon gång.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Tackar! Ja men absolut, ser att det blir tillfälle då och då att ansluta till en grupp, får försöka ta mod till mig och joina någon gång.
Annars häng omkring och prata på vrållådan, rollspel.nu's discord, och lär känna lite folk där?
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Bara skriv, vänta inte!

Minns aldrig vem som sa det, men innan en skriver sina bästa ord måste en skriva ur sig alla dåliga ord. :)

Välkommen!
De orden känns märkligt peppande och avskräckande på en och samma gång :) Jag har lite idéer som jag jobbat med och nedtecknat, men så fort det övergår från inspiration till produktion så avstannar projekten. Det blir för likt jobbet (skriver mycket rapporter). Men en dag när stjärnorna står rätt kanske jag får något klart.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag har lite idéer som jag jobbat med och nedtecknat, men så fort det övergår från inspiration till produktion så avstannar projekten.
Alla är olika, men för min del hjälper det att spela idéerna. Även om de är jätteofärdiga så kan det ge inspiration att fortsätta när en ser hur bra (eller obra) det fungerar runt ett bord.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Alla är olika, men för min del hjälper det att spela idéerna. Även om de är jätteofärdiga så kan det ge inspiration att fortsätta när en ser hur bra (eller obra) det fungerar runt ett bord.
Jag kanske startar en tråd om detta någon dag för att samla på mig lite tips :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Tackar! Ja men absolut, ser att det blir tillfälle då och då att ansluta till en grupp, får försöka ta mod till mig och joina någon gång.
Det är kanske inte alls din smak, men vi är ett brokigt gäng som kör spelledarlös friform varannan lördag. Öppen grupp, bara enkvällare, så det är fritt fram att dyka upp. Hör av dig om du vill ha Discord-länken.

 
Top