Heist-hjälp

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej alla!

Jag är inte så stor på heist-genren och behöver lite hjälp med kreativiteten. Tänkte att det säkert finns kreativa "tjuvar" här på forumet :)

Jag är spelledare för en spelargrupp agenter som ska transportera en McGuffin från London till Stockholm. McGuffinen är lite för stor att ta som handbagage på flyget och ursprungstanken var att tjuvarna skulle ta den när den låg i bagageutrymmet. Spelarna var dock lite för rädda för att släppa McGuffinen ur sikte så de beslutade sig att åka färja istället.

Så tillbaka till ritbordet för att hitta en icke-våldsam plan för att stjäla McGuffinen. Tjuv-kreativiten är dock låg så för att få lite inspiration undrar jag hur ni på ett fredligt sätt skulle stjäla en större resväska, som bevakas av en handfull agenter från en hytt på en båt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Spruta in sömngas genom dörrspringan? Rimligt.

Spion förför rollperson i baren på båten och snor väskan när övriga lämnar hytten för att ge dem egentid. Mindre rimligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Så, en resväska i ett rum bevakat av ett antal agenter. Dessa agenter kontrolleras av spelare, och tar därför inte hänsyn till meningslösa saker så som tristess, bekvämlighet, och mindre irritationsmoment (i alla fall inte så länge det lämnas upp till spelarna att bestämma).

De mest uppenbara lösningarna jag kommer på är att gasa rummet med sömngas, smyga in och byta ut resväskan mot en likadan, och sen smyga ut igen.

Eller droga mat och dryck som skickas till deras hytt, sen samma som ovan.

Eller dra brandlarmet. Jag vet inte hur moderna färjor funkar med nödutrymmningar, men jag gissar på att det kommer bli bökigt att få med sig en resväska i det läget oavsett.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Vilken färja är det? Viss skillnad på om det är Dover-Calais och sedan tåg eller London-Göteborg och sedan tåg eller färja hela vägen (går det ens en färja hela vägen?).
Eftersom agenterna (rollpersonerna) kommer sova i skift ovanpå resväskan, alltid två vakter vakna och två går och hämtar mat som de själva valt ut åt de andra och så vidare blir det ganska svårt som du redan påtalat. Rollspelare är patologiskt paranoida...
  • Tjuvarna går till färjebolaget och övertygar dem om att de är poliser och rollpersonerna har en bomb ombord.
  • Tjuvarna går till färjebolaget och tipsar om "mystiska personer som aldrig lämnar sin hytt" – människosmuggling, stöldgods, ...? Färjans besättning knackar på och kräver under någon genomskinlig med fullt legal ursäkt att få söka igenom hytten. Väska och rollpersoner först till något personalutrymme för förhör. Under några kritiska sekunder är resväskan ur synhåll och tjuvarna byter ut den. Besättningen ber om ursäkt för allt "men de måste vara på sin vakt pga terroristhoten" när de sökt igenom en resväska full med smutsiga kläder. Eller varför inte vilja arrestera rollpersonerna när de öppnar resväskan och hittar porr av den vidrigare sorten eller knark.
  • Tjuvarna har infiltrerat tullen som tar in rollpersonerna när de anländer "på ett tips" och väskan skickas genom en röntgenapparat eller "utökad genomsökning" i ett separat rum och då är väskan ur synhåll och byts ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Oooo, bombhot är bra grejer! De behöver nog inte ens försöka övertyga färjebolaget om att de är poliser. Ett annonymt samtal räcker antagligen i dagsläget.

Om tjuvarna bara lyckas hålla sig i närheten kan de slinka in efter att undersökningen är över men innan RP lyckas ta sig tillbaka till sin hytt.

Såvida inte macguffinen i sig ser väldigt misstänkt ut, så klart. Vilket antagligen skulle resultera i att den blir inlåst på säkerhetsavdelningen. Det är klart, de måste antagligen flyga in en bomexpert, så de kanske rent av tar den med därifrån på helikoptern om färjan är stor nog för en helikopterplatta. Annars kanske de bara firade ombord experten med sele och räknar med att de bara följer med färjan resten av vägen (om inte bomben exploderar).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Alltså, från det du skriver här har du fuckat upp. Du har nu ingen möjlighet att göra det här som inte är bullshit. Liksom, sömngas? Verkligen? Om spelarna sitter på väskan på det sättet är det slut. Det är vad vi brukar kalla ”Tarotikum” problemet. Om de vägrar släppa väskan och är beredda att skjuta folk så är dina val:

-Gör BULLSHIT SOM KOMMER IRRITERA SPELARNA för att ta den ändå. Uselt spelledande.

-Gör en TPK med våld för att de är vettiga. Uselt spelledande.

-Glöm den här handlingen, låt dem vinna och gör något annat. Din plan var kass, du borde inte gjort den på det här sätter så bara låt dem vinna. Det bästa valet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Äsch, det är inte mer kasst än vilken annan fälla som helst. Under förutsättning att det är okej för tjuvarna att misslyckas, så klart, om RP kommer på en bra motplan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Äsch, det är inte mer kasst än vilken annan fälla som helst. Under förutsättning att det är okej för tjuvarna att misslyckas, så klart, om RP kommer på en bra motplan.
Okej, så de tar färjan från Dover till Calais (antar jag? Det är den mest logiska färjan men det kanske inte är den). Det är en färjetur på typ 100 minuter.

Försöker myndigheterna ta väskan är det lätt, men då är det genom att karaktärerna stannas och inte genom stöld

Sömngas? Alltså, de borde inte ha en hytt för den här resan men sure om de kan lyckas smuggla ombord en gasbaserad fentanyl eller något och de lyckas rigga det och spreja karaktärerna och det hinner ha effekt eftersom de sitter helt still i hytten… Borde det antagligen inte funka ändå.

Bombhot? Om en skum väska? Nu är grejen i händerna på myndigheterna. Om skurkarna jobbar med myndigheterna kan de göra detta men då kan de också bara ta väskan på lättare sätt.

Har de tid att infiltrera färjan och få personal att droga mat/dryck? Antagligen inte och antagligen dricker inte så här paranoida karaktärer något från baren

Vi har hot och våld, men den skiten kan gå helt överstyr och det vill man inte ha på färjan.

Sedan har vi bullshit som kommer göra ingen glad. Och medan att spelarna gör det kan vara kul är det mindre roligt när spelledaren gör det.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Äsch, det är inte mer kasst än vilken annan fälla som helst. Under förutsättning att det är okej för tjuvarna att misslyckas, så klart, om RP kommer på en bra motplan.
Klart tjuvarna kan misslyckas. Problemet är att det ska vara 'smarta' tjuvar och jag (pga olika anledningar) är låg på inspiration och inte har ett bunt redan uttänkta idéer inom heist-genren. Känner att jag oftare behöver tänka som en tjuv när jag går omkring på stan. :)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Vilken färja är det? Viss skillnad på om det är Dover-Calais och sedan tåg eller London-Göteborg och sedan tåg eller färja hela vägen (går det ens en färja hela vägen?).
Det är mycket riktigt Dover-Calais. Göteborgfärjan stängde i mitten på av 2000-talet. Det finns en färja mellan Harwich-Esbjerg men den är nästan alltid fullbokad långt i förväg.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Jag förstår inte. Varför ska de bli av med föremålet? Vad är det du vill uppnå med det som spelledare?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag såg mitt svar innan lite som "om jag var med i tjuvgänget, hur hade jag gjort". Jag är helt med på Gud45 invändning att om spelarna går 100% in för att skydda föremålet och vinna så är det nog kört att sno det på ett bra sätt. Å andra sidan, om nu spelgruppen hade varit tjuvarna och velat stjäla föremålet och det var omöjligt att lyckas för att npc'erna vaktade det så bra så hade det nog klagats med.

Så... om du vill att en vakt-paraniod spelgrupp ska acceptera att tappa ett föremål de inte vill tappa:
  • Låt spelgruppen spela "tjuvarnas rollpersoner" ett spelpass och se hur de löser det.
  • Prata med spelarna att scenen kommer sluta med att de tappar väskan och att nu ska vi hjälpas åt att få det att ske på ett bra sätt.
Sen kom jag inte på fler. Lycka till och hoppas det löser sig på ett sätt som hela spelgruppen är nöjd med (fet bonus om alla på wrnu blir nöjda med din lösning också).
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag förstår inte. Varför ska de bli av med föremålet? Vad är det du vill uppnå med det som spelledare?
Alltså jag måste inte stjäla det på något sätt. Utan att sammanfatta kampanjen i detalj så har handlingen i kampanjen lett till att rollpersonerna fått tag på McGuffinen och behöver transportera den. Det finns icke-våldsamma kriminella element i spelvärlden som väldigt gärna vill ha föremålet och vet att spelarna har det. Rent logiskt sett kommer de att göra ett seriöst försök att stjäla föremålet.

Jag är dock 'låg' på kreativitet för stunden och behöver lite inspiration för att tänka som en tjuv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Alltså jag måste inte stjäla det på något sätt. Utan att sammanfatta kampanjen i detalj så har handlingen i kampanjen lett till att rollpersonerna fått tag på McGuffinen och behöver transportera den. Det finns icke-våldsamma kriminella element i spelvärlden som väldigt gärna vill ha föremålet och vet att spelarna har det. Rent logiskt sett kommer de att göra ett seriöst försök att stjäla föremålet.
OK, för mina tankar är mer:

McGuffin är inte alls vad rollpersonerna tror det är, och det kommer att sluta dåligt om de lyckas leverera den.
McGuffin börjar med övernaturliga saker.
McGuffin lockar till sig sjöodjur.
McGuffin börjar tala med en av rollpersonerna.

...och då går det också att skapa fraktioner kring dessa:

* Domedagsväktare försöker tala rollpersonerna till rätta då det kommer att sluta olyckligt om de levererar McGuffin
* Spegelkulten börjar skapa olycka på båten där konstiga saker händer med passagerarna. De kräver McGuffin för att sluta. Behöver McGuffin för att bekämpa en större kraft. Det är egentligen kraften som ligger bakom olyckan.
* Sjöodjuret behöver McGuffin för att rädda en familjemedlem ur knipa. Den verkar attackera båten.
* McGuffin utstrålar någonting som får rollpersonerna att bli mer och mer galna. De börjar tänka olika saker om varandra. Se saker om de andra. Lägga märke till folk som talar med de andra, men i smyg, etc.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
"Can't con an honest man." Tala till deras egna lurigheter, hemliga agenter - kanske tjuvar som låtsas vara överordnade, etc. Men annars håller jag med gud, det känns svinigt att låta tjuvarna lyckas trots spelarnas ansträngning, bättre vore att låta tjuvarna falla i spelarnas fälla - som en belöning.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Kanske så här. Polisen får ett tips att det finns en bomb på färjan. Bomben beskrivs finnas i deras väska/McGuffin. Bombteam tillkallas för att undersöka, mot deras protester men ok de får väl undersöka då. Psyched! Bombteamet var deras motståndare i förklädnad.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Hej alla!

Jag är inte så stor på heist-genren och behöver lite hjälp med kreativiteten. Tänkte att det säkert finns kreativa "tjuvar" här på forumet :)

Jag är spelledare för en spelargrupp agenter som ska transportera en McGuffin från London till Stockholm. McGuffinen är lite för stor att ta som handbagage på flyget och ursprungstanken var att tjuvarna skulle ta den när den låg i bagageutrymmet. Spelarna var dock lite för rädda för att släppa McGuffinen ur sikte så de beslutade sig att åka färja istället.

Så tillbaka till ritbordet för att hitta en icke-våldsam plan för att stjäla McGuffinen. Tjuv-kreativiten är dock låg så för att få lite inspiration undrar jag hur ni på ett fredligt sätt skulle stjäla en större resväska, som bevakas av en handfull agenter från en hytt på en båt.
Hur väl känner de den som ska ta emot den? Jag försöker tänka vad de de skulle ha gjort i Leverage, och då känns det som att byta ut mottagaren hade varit det eleganta.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hur väl känner de den som ska ta emot den? Jag försöker tänka vad de de skulle ha gjort i Leverage, och då känns det som att byta ut mottagaren hade varit det eleganta.
Inte alls så det är en väldigt elegant plan.
 
Top