Nekromanti Heckler und Koch GmbH, Vardå?

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Jag håller på med en egen N2 kampanj här och tänkte baka in lite med företaget H&K, jag la in det lilla jag kunde hitta i Offensiv och tänkte sen att jag skulle ta lite siffror och så i min nyligen inköpta modul, Neotech Ultra, där dom har en utmärkt lista med dom 180 största företagen och en massa information om dessa, tror ni inte jag blir förvånad när jag upptäcker att Heckler und Koch inte är med!? Enligt offensiv så är ju H&K en av de absolut största vapenföretagen i världen. Stämmer detta att H&K inte tillhör dom 80 största företagen i världen eller är det någon miss? Eller är jag bara så blind att jag inte hittar dom? Hur som helst, det jag är mest intresserad av är deras omsättning, vinst, kurs, aktier osv. som står om de andra företagen i ultra.
Fins här någon som kan hjälpa mig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
British Aerospace Royal Ordnance

"tror ni inte jag blir förvånad när jag upptäcker att Heckler und Koch inte är med!?"

Om jag inte minns helt fel så är H&K numera (2003) helägt av Royal Ordnance, ett dotterbolag till British Aerospace Engineering.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
För det första är renodlade handeldvapenföretag aldrig särskilt stora; det finns trots allt inte tillräckligt mycket marknad. H&K må vara bland de största vapenföretagen, men det räcker inte så värst långt i jämförelse med megaföretagen. Med på listan i Ultra finns ju dock ett par vapenföretag. Att dessa står med kan bero på flera saker. Dels så kan dessa företagen, som exempelvis General Arms, vara verksamma i fler branscher som inte hör till traditionell vapentillverkning, exempelvis distribution, finmekanik och konsulttjänster, vilket gör att de kan få betydligt högre omsättning än renodlade vapenföretag. Dels så bör inte listan i Ultra ses som de 180 största företagen i världen, eftersom det inte vore en realistiskt bild av världens företag. Man kan nog se urvalet till listan mer baserat på att visa en bredd av branscher och skillnader i ekonomiska världen, förstås med fokus på de redan stora, kända företagen. Att H&K inte kom med kan alltså bero på en ren tillfällighet. Det skall förstås även tilläggas att problemet från början kan ha berott på att det som skrivits om vapenföretagen i Offensiv inte är helt synkat med de ekonomiska värden man har om företagen. Nu är ju det alltså ett problem som går att komma runt..

/RD - förvirrad
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Generellt så är inte vapentillverkare speciellt stora om man jämför med företag inom andra branscher med större marknader. Det må vara stora inom sin sfär, men platsar inte på världsrankingen.
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
Re: British Aerospace Royal Ordnance

"Om jag inte minns helt fel så är H&K numera (2003) helägt av Royal Ordnance, ett dotterbolag till British Aerospace Engineering"

Varken British Aerospace Engineering eller Royal Ordnance finns ju inte häller med...?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: British Aerospace Royal Ordnance

De blev uppköpta av Superdome ;-)

/RD
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: British Aerospace Royal Ordnance

Om jag inte minns helt fel så är H&K numera (2003) helägt av Royal Ordnance, ett dotterbolag till British Aerospace Engineering.
Dom har varit uppköpta av Bae men tyska intressen (bland annat en del anstälda) har köpt tillbaka företaget.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Heckler und Koch GmbH, Vardå?(OT)

Det står inte i någon ordning, och det finns inga garantier för att de (180?) företagen som är listade i Ultra faktiskt är de 180 största. Så är det. Så på din fråga svarar jag "Joulianta ligger i listan".

/RD
 
Top