Nekromanti Heavedrakars dykning

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
428
Location
Stockholm
Vi hade en diskussion igår om hurvida Heavedrakens dykning faktiskt gör skada på den själv eller inte. Det känns ju otroligt brutet om det inte gör det, (ob8T6 x 4 skada), men samtidigt så ställde min spelare fram en ganska snygg logik om varför det inte skulle göra det.

Han ansåg att den dyker, sliter med klorna och sen flyger vidare, medan jag klassar det mer som en attack med klorna där man får en hästs bonus i hastighet på +Ob2T6 skada för Ob7T6.

Jag köper att en heavedrake ska vara rätt bra, men ändå...

På en helt annan vänster med samma djur, skulle ni säga att skjuta en alvisk långbåge (icke den största) är logiskt ifrån en drakrygg? Jag har svårt att se det ske, men jag är inte så erfaren på just den här punkten, så forumiter, vad säger ni?
 
skulle ni säga att skjuta en alvisk långbåge (icke den största) är logiskt ifrån en drakrygg? Jag har svårt att se det ske, men jag är inte så erfaren på just den här punkten, så forumiter, vad säger ni?

Långbåge, nä. Men en kortbåge, eller hornbåge (eller motsvarande då) går nog fint. Lägg på en tärning till båg-slaget om du använder långbåge, för det blir ännu svårare att spänna den ordentligt.

Jag skulle göra så här: slå ett slag för rida, om du inte har en specialisering mot Heavédrakar så vet du inte hur du ska hålla den i stadig kurs utan att använda tyglarna. Är slaget mot rida lyckat slår du ett slag mot båge för att se om du träffar, förslagsvis med Ob4T6 eftersom det både blir svårare att spänna bågen och att hålla kornet på din fiende.

Att skjuta med kortbåge från hästrygg i galopp går ju finfint om man är en vältränad mongol på 1000-talet, så om Heavédraken inte flyger knepigt ser jag inte varför det skulle vara någon skillnad mot mongolernas teknik. Är inte så inläst på Eon eller dumdrakar, men använder man stigbyglar till dem? för om man inte gör det får du nog slå rida-slaget med ob5T6 eller nåt sånt.

Ändrat: lade till det i rött.
 
Saxat ur Monster & Varelser said:
Den dykande varelsen riskerar alltid att själv få fallskada oavsett om Dykningen träffar eller ej. Om varelsen träffar sitt ofer räknas det alltid som 'mycket mjukt underlag' och dessutom räknas det som om varelsen 'lyckats slå för RÖR' vilket ger totalt -Ob3T6 i skada. Missar monstret offret så får monstret skada på normalt vis från falltabellen. Anfallet går inte att Parera eller undvika med hjälp av försvarsmanövrerna Ducka och Hoppa högt.

Det som talas om är fallskadereglerna som finns i grundregelboken.
 
Såg ett program där en falk dök från 500m i 320km/h med en hare som mål. Haren var helt mosad och falken tog den med sig o flög vidare , till synes utan fallsakada

Edit* tänkte länka men insåg överflödet
 
När vi ändå diskuterar dykning undrar jag om det är möjligt att kontra med ett spjut på samma sätt som vid en kavalleriattack. Alltså: Kan man som försvarare mot en dykattack välja att använda sitt spjut och få samma skadeverkan som den dykande draken?
 
Jag skulle säga att det vore fullt rimligt. Men med ökad svårighet kanske på grund utav hastigheten i anfallet. Men jag skulle hellre försöka undvika, då slipper man skadan, vilken är ganska dödlig.
 
Jo, men jag har en som spelar stolt Trukh med sjukt högt Agg. som definitivt kan tänkas göra detta i rent raseri. Han är dessutom monsterjägare och är van vid gigantiska bestar som rushar honom.

Det är ett dumt beslut men dumma beslut leder ofta till bra historier.
 
När man sätter ett spjut som försvar mot an anstormning så sätter man bak ändan i marken eller mot något annat som inte kommer att flytta sig.

Problemet kommer senare om kraften från anstormningen är för stor så kommer inte spjutet att fånga upp anfallet innan anstormningens energi gått förlorad.

Spjutet ska ju inte bara spetsa den anstormande utan också fånga upp energin i anstormningen, så att anstormningens energi driver spjutet djupare in i den anstormande.
 
Back
Top