Nekromanti Heavé drakarnas vikt och matvanor

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Fast med tanke på att dumdrakarna flyger och aktivt jagar sin föda, medan krokodiler mest ligger och jäser och väntar på att någon gnu ska råka spankulera in i dess käftar (nåja) så skulle jag säga att deras energibehov är avsevärt större.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eurasian_Black_Vulture eller http://en.wikipedia.org/wiki/Condor är nog rimligare jämförelser, och den översta är nog sannolikt den närmaste då den är en faktisk rovfågel.

Hur du ska skala upp den i storlek och få ett rimligt förhållande mellan vikt/matintag vet jag däremot inte.
Att utgå från den största varelse som vi har som lever på ungefär samma sätt anser jag dock vara rimligare.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det är ju just där problemet ligger att skala upp det hela. Där ligger ju något i det du säger med att det är bättre att utgå från en stor rovfågel när man försöker lista ut hur mycket de äter men det är ju ett riktigt stort steg från en fågel på 120cm till en drake på 6 meter. Draken besitter ju betydligt mer kroppsmassa överlag också.

Jag var inne och kollade på bl.a. Ligern och hittade att de kunde äta upp till 45kg per måltid.
Nu är det ju väldigt stor skillnad mellan en Liger som lever i fångenskap och en Heavé som lever fritt. Men båda är ju stora rovdjur och Heavé's glidflygning gör ju att de inte spenderar jättemycket energi egentligen så som jag uppfattar det.
Just frågan hur mycket ett djur äter är ju också väldigt svår att finna svar på då det varierar så enormt beroende på hur mycket de behöver jaga osv.

Men om vi i stället utgår från scenariot med en präglad Heavé som inte behöver spendera lika mycket tid på att jaga. Detta minskar ju behovet att lika mycket mat under tiden de inte är ute. Jag utgår även ifrån idén att det går att stallhålla en drake i de områden där man bor. Att ha den fritt flygande och cirkulerande konstant skulle i mitt tycke skapa panik.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag tror inte en flygande reptil skulle kunna väga 600 kg och fortfarande flyga, Eons fysik till trots. Det är som att en mindre personbil skulle flaxa omkring.

Som exempel kan tas Geosternbergia maysei. De levde för runt 80 miljoner år sedan. De hade ett vingspann på ca 7 meter. Man räknar med att de inte kan ha vägt mer än 90 kg. De flesta tror på mycket mindre, en del till och med 20kg.

Om man ser till att Eon är fantasy och att man fortfarande vill kunna flyga på dem kan man kanske höja vikten till 150 kg. En hyffsat lätt person (på ca 60 - 70 kg) skulle då inte öka dess vikt lika mycket. Om man även säger att de inte kan flyga mer än en timme eller två med sådan belastning och att de endast har förmågan att glidflyga, inte flaxa, så skulle det kunna fungera.

Hur mycket föda de skulle behöva är jag osäker på. Jag tror att skulle få problem att flyga om de bar runt på mycket mat, därför tror jag snarare på små mål mat många gånger dagligen, kanske i form av fisk. Jag tror inte de jagar aktivt, deras kroppar är så stora att det skulle kosta mer energi än vad de vann på att flyga efter småfåglar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Duncan said:
Jag tror inte de jagar aktivt, deras kroppar är så stora att det skulle kosta mer energi än vad de vann på att flyga efter småfåglar.
Om något väger 120-600 kilo så består snarare deras jaktmetod av "se byte på marken, fäll in vingarna och krossa det".
Jakttekniken hos många fåglar som jagar markvarelser bygger helt enkelt på att de själva är byggda för att slå ner hårt, medans deras byten inte är byggda för att ha saker slå ner hårt på dem.

En så stor fågel/drake skulle lätt kunna ta även stora hjortdjur eller liknande.
Haast's örn, den största örn som någonsin existerat vägde mellan 10 och 15 kilo. Fågelns bytesdjur var Moafåglar, som kan väga uppåt 200 kilo.

Ett djur så stort som en heavédrake skulle också kunna sitta och götta sig på ett byte i flera dagar utan att vara rädd för att andra rovdjur skulle försöka driva bort dem.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Något jag märkt är väldigt förekommande i flygdjur som lever och även de som har levt har inte så långa kroppar som Heavé har. De har ju en ganska bred vingspann men inte alls så långa kroppar.

600kg kanske är lite väl, men jag tror att de måste väga mer än 120kg. Så länge de inte är 50% luft. De är rätt grova samt väldigt starka. Man kan inte räkna bort musklerna.

Sen jagar ju Heavé i flock där häften väntar på marken medan de andra driver bytet mot dem. Jag antar att det oftast handlar om hjort eller liknande.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Så länge de inte är 50% luft.
De flesta flygande varelser har ihåliga skelett för att minska vikten. Att hålla en varelse flygande kräver inte speciellt mycket muskelkraft, det handlar snarare om att utnyttja luftens densitet. Mer muskler leder till högre vikt, vilket i sin tur leder till att man behöver ett större vingspann. En markvarelse behöver starka muskler för att föra fram sin kropp, men en flygande varelse behöver snarare rörlighet för att kunna fånga vinden. De försöker inte klättra upp genom luften.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Efter att ha kollat runt lite på olika fåglar, och bestämt att kanadagåsen var bästa utgångsfågeln iom sin oerhört starka lyftkraft i förhållande till vingstorlek kom jag igår fram till, att med naturens bästa vingar, kräver en heavédrake på 600 kg (Vilket vi kanske kan anta är de absolut största praktalforna?) behöver en vingyta på 30m^2.

Med en vikt beräknad på människohud, blir bara vingmembranen ungefär 60kg tunga, och det är inte medräknat själva ramverket och muskulaturen för att operera vingarna. Så ben och muckler medräknat, säg att vi kommer upp i 260-300 kilo bara för vingarna.

Det är banne mig inte konstigt att vi inte har större flygare, det är ju helt omöjligt att komma av marken när man nått en viss storlek.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Fast med tanke på styrkan de har (statsmässigt) och deras tål, vilket är runt detsamma som en draghäst så borde de väga en del ändå. Även om de har ihåliga ben, något som jag dock inte tänkt på.
Det kanske är omöjligt att komma fram till något som känns naturligt och korrekt. Vissa saker funkar inte helt klart i vår värld.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ihåliga ben och hjärtan som alstrar pneumotropi som ger deras vingar ännu bättre lyftkraft då?
Nä, det är inte canon, men det ger även döda heavédrakar ett väldigt reelt värde, en bra äventyrskrok i form av tjuvjägare i sunari, och det är dessutom en jävligt eonig lösning. Det behöver ju egentligen inte vara så mycket extra lyftkraft heller.
Min uträkning på 30m^2 vingar var på en lyftkraft på 2g/cm^2 vingyta. Låt magix göra det till 3g/cm^2 så blir vingarna 20m^2, vilket alltså är 10m2 styck (typ 7x1.5 meter), en minskning av vikt med över 30%, och iom minskad yta och vikt, även en minskning av mängden muskler som krävs.

Lägg till att benen är ihåliga (för ytterligare minskad vikt), och att man låter heavédrakar låsa vingarna likt albatrosser (för åter minskad vikt i form av mindre muskelmassa), så börjar vi allt närma oss ett djur som faktiskt skulle kunna existera.

Kunde de vara i huvudsak glidflygare som cybot säger, krossar sina byten med dykanfall?
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Låter helt awesome.
Räknade du då på 600 kg?
Jag skulle tro att de glidflyger på lägre hastigheter men när de flyger full fart tror jag att de flaxar med vingarna.
De flyger ju på de magiska vindarna (hur det nu går till) men det gör ju nästan att de alstrar pneumotropi ännu tuffare.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
ursprungligen räknat på en total kroppsvikt på 600kg, inklusive vikten på vingarna. så kroppen utan vingar med tillhörande muskulatur blir som absolut störst 300 kg.

Men detta som sagt innan vingar som lyfter mer, ihåliga ben och låsande vingar.

Med dessa tre egenskaper kan lyftkraften ökas och vikten sänkas till iallafall 300-350kg totalt, med betydligt bättre förmåga att bära en ryttare längre sträckor. Tror inte att utdragna dogfajter fungerar vidare däremot.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ihåliga ben och hjärtan som alstrar pneumotropi som ger deras vingar ännu bättre lyftkraft då?
Nä, det är inte canon, men det ger även döda heavédrakar ett väldigt reelt värde, en bra äventyrskrok i form av tjuvjägare i sunari, och det är dessutom en jävligt eonig lösning. Det behöver ju egentligen inte vara så mycket extra lyftkraft heller.
Alltså, det står i Drakar-boken att det delvis är magi som gör att de kan flyga. Precis som högdrakar hålls de uppe av den magiska väven.

Jag tror det bästa sättet att räkna på drakarnas flygförmåga är att kolla på förhistoriska djur. Vi har haft flygande varelser med vingspann över sju meter, men de hade alla en väldigt låg kroppsvikt i förhållande till sin storlek.

Den största flygande varelse som levt på jorden var Hatzegopteryx thambema som hade ett vingspann på 10 - 11 meter. Det är alltså en till två meter mer än Heavé. Jag väljer dock att istället använda en släkting, Quetzalcoatlus, i mitt exempel då det finns mer fakta att tillgå då.

Quetzalcoatlus hade liksom den föregående ett vingspann på ungefär 10 meter. Exakt vad de vägde är svårt att säga då det inte finns några nutida djur med en ens liknande kroppsbyggnad. Forskare tror dock att de vägde runt 200 - 250 kg (en del hävdar att de var lättare och bara vägde 70). Om vi antar att den första gissningen var mer korrekt har vi alltså haft en varelse som utan problem kunde flyga med 10 - 11 meter vingspann och 200 - 250 kg kroppsvikt. En sådan varelse borde kunna bära en del vikt (kanske 40 - 60 kg) utan att bli mer än utmattad. Jag läste även att en forskare som studerat Quetzalcoatlus gissade på att de kunde flyga i ungefär 35 m/s.

Nu sammanfattar vi vad vi vet om Heavé. De är ungefär 6 meter långa och har ca 9 meter vingspann. Alltså är de storleksmässigt jämförbara med Quetzalcoatlus. Vad de vägde vet vi inte, men vad vi vet är att de har en Bärförmåga på 35 kg. Deras BF dubblas inte då de inte är fyrbenta riddjur alltså kan de som mest bära 35 kg utan att bli utmattade och 70 kg utan att få svårigheter (problem att hålla sig flygande). Deras förflyttning är 13 m/r (alltså ungefär
52 m/s). Detta är avsevärt mycket mer än Quetzalcoatlus.

I Drakar-boken står det att Heavé använder den magiska väven när de flyger. Det är möjligt att detta hjälper dem att behålla stabiliteten när de flyger belastade och att de därför kan ha en ryttare. Det kan även hända att det är just den magiska väven som gör att de kan uppnå så höga hastigheter (exempelvis en spurt på 416 m/s vilket är ca 70% av vad JAS Gripen presterar...)
 
Top