Nekromanti HBTQ-rollspel?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vampire känns som ett spel där sånt borde kunna förekomma. Spelet bygger väl en del på Anne Rice böcker, i vilka homosexualitet ofta var ett tema vill jag minnas?

Mitt tips är att kolla efter tzimitce, vilka kan förändra kroppar. Vet inte om Myka/Sasha Vykos bytte kön eller bara var allmänt androgyn.

Var det inte så att bloodlinen Daughters of Cacophony enbart bestod av kvinnor och en kille som crossdressadde också?

Sexualitet spelade en stor roll i allmänhet i spelet så alla alternativa varianter bör nog förekommit någon gång. Kanske bäst att nån annan reder ut det hela bättre...


edit:Hur är det med Fatal?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
alltså, i WoD grundades fucking Konstantinopel som ett kärleksprojekt mellan tre uråldriga bögmethuselor (Ventrue, Toreador, Tzimisce) som hade en übersåsig kärlekstriangel going on med varandra innan den kraschade och kulminerade i stadens fall sedan de alla använt typ varenda kotte i stan som proxys i sitt interna kärleksgnabb gone epic, utom setiterna som lyckades backstabba toreadoren (som för övrigt var den mest fabulous wod-karaktären någonsin, och en av de mest superlativa). Typ.

Det är nivån på hur queer (och awesome) gamla WoD var.

Sacha Vykos bytte kön nån gång på senmedeltiden (han är en man i Constantinople by Night); han/hon/hen slängde sitt kön på Hardestadt under någon konklav, och var därefter kvinna i typ 700 år, innan hen regresserade/evolverade till en mer androgyn varelse. I Children of the Night beskrivs hen med ett odefinierat antal sjungande kroppsöppningar över hela sig...och givetvis skyhög Appearance och Charisma :gremsick:

Det finns också flera andra WoD-vampyrer med oklar könsidentitet, tex Ur-Shulgi, och i Kindred of the East finns en disciplin som låter en byta kön, och en rollpersonsfraktion som har som doktrin att man ska göra det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Något annat värt att refletera över i andra ändan på HBTQ skalan är ju hur man i nyutkommna Deathwatch -bara- kan spela manlig Space Marine (i och för sig gamla fluffmässiga anledningar från figurspelsfluffet).

Det roliga är att fundera på om detta är ett utryck för att man antar att alla spelare är manliga, vill spela män och att spela romatiska eller sexuella relationer är ointressant, eller om man ska se det som en uppmaning att cross spela massvis av millitärisk bögporr?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Simon said:
Genesis, som hängde mycket här fram till för ett år sen ungefär, skrev ett litet rollspel som heter Utpost. Det blev aldrig publicerat men vänliga själar kan dela med sig av det privat.
Var hittar man de där vänliga själarna? Vill ha det där mer och mer desto mer jag hör om det.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
FATAL är nog det sista man ska nämna om man inte vill att folk totalt ska tappa förtroendet för rollspelare, och mänskligheten i stort.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,370
Location
Helsingborg
I like the way you think [ant]

w176 said:
Det roliga är att fundera på om detta är ett utryck för att man antar att alla spelare är manliga, vill spela män och att spela romatiska eller sexuella relationer är ointressant, eller om man ska se det som en uppmaning att cross spela massvis av millitärisk bögporr?
Helt klart den bästa kommentaren.
Från ett mindre seriöst perspektiv kanske. Eller är det?

Man kan spela vilket spel hur HBTQ-igt som man vill.
Vi hade ett 7th Sea äventyr som började som ett lite halvlökigt swashbuckling i Montaigne som sen blev en saga om förbjuden (homosexuell) kärlek. Det började lite konstigt, men klickade efter ett par sessioner.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Blue Rose

Sant! Och det har jag ju till och med spelat. Jag blev positivt överraskad av det spelet, både på regelsidan och fluffsidan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Deathwatch

Jag tror inte man skall se för mycket i det. De har följt fluffet bra, och i det var det bara pojkar som fick bli supersoldater.

Hade de ändrat på det och tillåtit flickor att bli supersoldater också hade de gjort ett rejält statement (och förmodligen gjort "de sanna fansen" grundligt besvikna).
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Re: I like the way you think [ant]

Cybot said:
Man kan spela vilket spel hur HBTQ-igt som man vill.
Precis! Och det är just det jag vill komma ifrån med den här diskussionen. Jag vet att man *kan* göra det, men vad jag letar efter är alltså spel där det är vad det mer eller mindre handlar om.

Låter dock som en intressant kampanj det där.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Måns said:
Jonas Ferry har skrivit ett äventyr till Noir som tar upp homosexualitet, men jag minns inte var det finns. Säkert i en fenix.

Scenariot fokuserar iaf på Statens syn på homosexualitet som en sjukdom.
Dold kärlek finns här: Noir: Dold Kärlek
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Ja, det sticker ju lite i ögonen med deathwatch.

Givetvis har Space Mariens romanser med varandra, deras vardag påminner så mycket en engelsk boarding school under Tatcher-eran, utan slut.

Även fast det känns som fetichism för vapen och heliga artefakter är det "vanliga" sättet att leva ut kärlek och familjerelationer i 40k världen
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Du skulle kunna ta en titt på Maid. Det är ju inte precis ett seriöst spel, men det leker ändå rätt mycket med könsroller, och crossplay blir av hyfsat uppenbara skäl en rätt central grej om man är kille. Sen har det hänt mig förvånansvärt ofta att någon rollperson eller mästaren har slumpats till att bli lesbisk, transvestit eller hermafrodit. Det finns rätt mycket intressant att fundera kring, om man tar spelet för vad det är.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Rent allmänt tycker jag lajv oftare adresserar eller fokuserar på HBTQ.

Så gott som alla lajv är tydliga vilka syn de har på kön. Modern, könsneutral, hisorisk, eller annan. Och ibland även på synen på spelarens kön måste förhållla sig till rollens kön. (Är det okej att crosspela på ett lajv om lajvet har tydliga könsroller eller ska man vara bundet av sin egen kön?)

Många av de bra skivna lajven adresserar hur familjesynen ser ut och tar upp synen på samkönade relationer också.

Ett bra exempel är SLI kampanj, med fyra utpräglad en kulturer, där alla adresserar familjesyn, och sexualsyn tydligt. En utpräglat patrialkal, resten könsneutrala. En homofobisk, resten inte. En kultur där sexualsyenen är väldigt fri är utalat de inblandades ensak "Man går in med dom man känner för i ett rum och stänger dörren om sig och gör det man vill."
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Lätt off-topic, men det finns en lång tråd om homosexualitet i rollspelet Pathfinder på Paizos forum. Spelet i sig fokuserar inte på HBT-frågor, men deras kampanjer brukar ofta (nåja, allting är relativt, men jämfört med den stora merparten rollspel) innehålla homo, och bisexuella spelledarpersoner.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
HBTQ-rollspel? Lätt Off Topic.

Jag snubblar in i utkanten av din fråga.

I Apocalypse World finns det uttalat fyra olika kön: Man, Woman, Transgressing och Ambiguous. Dessutom finns det (ibland) ställningstaganden som "vem i gruppen skulle du vilja ligga med?", vilka skulle kunna anses vara genderneutralt. Däremot tycker jag öppenheten försvinner i själva exemplen, eftersom det alltid visar sig vara män som vill ligga med kvinnor. Sånt är också intressant, tycker jag, alltså när föresatser försvinner.

Annars är väl de klassiska fantasyvarelserna alver och dvärgar fruktansvärt queera.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: HBTQ-rollspel? Lätt Off Topic.

Olav said:
Jag snubblar in i utkanten av din fråga.

I Apocalypse World finns det uttalat fyra olika kön: Man, Woman, Transgressing och Ambiguous. Dessutom finns det (ibland) ställningstaganden som "vem i gruppen skulle du vilja ligga med?", vilka skulle kunna anses vara genderneutralt. Däremot tycker jag öppenheten försvinner i själva exemplen, eftersom det alltid visar sig vara män som vill ligga med kvinnor. Sånt är också intressant, tycker jag, alltså när föresatser försvinner.

Annars är väl de klassiska fantasyvarelserna alver och dvärgar fruktansvärt queera.
Håller med om båda dessa, vilket stör mig eftersom jag älskar ApocWorld...

Däremot är jag glad att jag inte är den enda som uppfattar dvärgar som queera! Att alver är "fjolliga" verkar ju vara en utbredd uppfattning, men dvärgarna är nästan mer gränsöverskridande, särskilt med tanke på att dvärgkvinnorna tenderar att vara icke existerande/oerhört få/lögn att skilja från männen.
 
Top