Nekromanti HBTQ-rollspel?

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Lyssnade nyligen på avsnitt fyra av HBTQ-avsnittet Spelfokus. I det snackar de om HBTQ i datorspel och jag började fundera på att göra ett liknande avsnitt för Märklighetstroget. Problemet är bara att jag inte kan komma på några spel som tar upp just de frågorna.

Jag vet att vissa säger att man i rollspel kan "spela vad som helst" osv, men vad jag letar efter är alltså spel som specifikt behandlar HBTQ-frågor som en central del i setting/system. Det kan också handla om kampanjer/scenarion som behandlar samma frågor.

Oerhört tacksam om någon lyckas vaska fram något!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
I rollspelet Eclipse Phase är en mycket central del av settingen att man kan byta kroppar med varandra, och det ägnas en del textmassa åt att prata om hur sexualitetsnormer förskjuts när man kan byta kropp hur man vill och så. Bland annat blev tydligen effekten att samhällets normer blev mer tillåtande, eftersom det blev mer möjligt för flera att leva ut sin sexualitet och så. Det finns fortfarande problem, men jag vet att HBTQ-folk specifikt hyllat EP just för att det behandlar kroppsalienering och annat på ett rätt bra sätt.

Hela idén med byta-kroppar kommer tydligen delvis från nån SF-bok, men där "löstes" homosexualiteten genom att männen som gillade män helt enkelt bytte till kvinnokroppar och vips så fanns ingen homosexualitet... Jag har inte läst boken själv, men det låter ju rätt gräsligt. Som en trettonårings syn på sexualitet, ungefär. Nå, EP gör det betydligt snyggare iaf. Det finns att ladda ner helt legalt på Pirate Bay om man vill, för det är släppt via Creative Commonslicens. Jag tycker dock man ska köpa hårdkopian för att stödja företaget =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De enda fall där HBTQ-frågor har tagits upp som jag känner till är mest H-delen, och mest ur dess mest negativa aspekt och enbart i enskilda scenarier eller bakgrundsfakta: "det finns ett problem kring Greve Xerxes Yngve, eftersom han nuppar pojkar. Om det inte är ett problem direkt på grund av skandalen så är det ett problem i längden för att han inte har några arvingar, och då blir det krig när han dör."

Det ska erkännas att jag inte direkt har letat efter HBTQ-rollspel heller, men jag tycker att jag borde ha minnts något om jag hade hört om det.

Det förstås, hur hamnar relationer mellan väldigt disparata raser i ämnet? Exempelvis mellan människor och drakar, som ju förekommer redan i gamla Dragonlance från åttikallt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Krille said:
Det förstås, hur hamnar relationer mellan väldigt disparata raser i ämnet? Exempelvis mellan människor och drakar, som ju förekommer redan i gamla Dragonlance från åttikallt.
Nuppa drakar. Helt klart queer.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Ja, men se där. Fick upp en hel del resultat på sökningar som "gender" och "sexuality" i EP. Tusen tack.

Har någon läst Sex & Sorcery, supplementet till Sorcerer? Där kanske det finns något...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Hela idén med byta-kroppar kommer tydligen delvis från nån SF-bok, men där "löstes" homosexualiteten genom att männen som gillade män helt enkelt bytte till kvinnokroppar och vips så fanns ingen homosexualitet...
I Iain M Banks Culture-universum kan folk byta kön som de vill. Det här sker helt utan kirurgiska ingrepp: det räcker med ett skitlass körtlar som folk har inbyggda i kroppen från början. Man bestämmer helt enkelt att man vill vara andra könet, och så bygger kroppen om sig till andra könet.

Där anses den finaste kärleksrelationen man kan ha vara att ett par anpassar sina respektive kön så att ena parten blir gravid; sedan blir fosterutvecklingen vilande medan de byter kön så att andra parten blir gravid, och sedan blir båda kvinnor och har sitt havandeskap ihop och föder barnen samtidigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jonas Ferry har skrivit ett äventyr till Noir som tar upp homosexualitet, men jag minns inte var det finns. Säkert i en fenix.

Scenariot fokuserar iaf på Statens syn på homosexualitet som en sjukdom.

Jag är ganska övertygad om det finns mängder med Tows till Dogs in the vineyard som tar upp ämnet. Kolla på Story Games.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Re: Kagematsu

Kagematsu är ett perfekt exempel på spel jag letar efter. Spelledare cross-playar ju väldigt ofta, men vad jag är intresserad av är just sådana här spel som riktar in sig på och tar upp dessa frågor i både system (regeln att den manlige samurajen måste spelas av en kvinna) och setting.

Det får mig att tänka på Emily Care-Boss' spel Breaking the Ice. Där är cross-play också inskrivet i reglerna.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Banks skriver väl dock romaner? Finns culture-universumet som setting till något spel? (jo, det är klart att det bara är att freestajla lite och köra det som setting till typ... GURPS, men har någon faktiskt tagigt sig tid att göra det till en proper setting?)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Genesis, som hängde mycket här fram till för ett år sen ungefär, skrev ett litet rollspel som heter Utpost. Det blev aldrig publicerat men vänliga själar kan dela med sig av det privat. Där finns det strukturella regler som gör andra sexuella och romantiska relationer än de heterosexuella vanliga.

Närmare bestämt så gör man så att när spelgruppen skapar utposten som spelet ska handla om, så bestämmer man först vilka expertiser som finns där, typ befälhavare, spanare, kock, läkare, och så vidare. Sen bestämmer man vilka relationer som finns mellan personerna, inte minst sexuella och romantiska relationer. Först därefter bestämmer man namn och kön på personerna. Det gör, som sagt, att det lätt uppstår hbtq-relationer, utan att gruppen först har uttalat kommit överens om att man vill ha det så.

Väldigt trevlig mekanik, tycker jag personligen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Panty Explosion första utgåvan nämner vad jag minns homosexualitet i förbifarten, där det påepkas att det är fullt normalt för flickor att vara intresserade av andra flickor när de är unga, men när de "växer upp" förväntas de börja gilla pojkar. Lägg till den allmänt förtryckande stämningen som hintas vid i boken och det blir inga glada slut där inte.
Den andra utgåvan innehåller en lista på saker man kan spela: Skolflicka, pojke som klär sig som en flicka och robot som klär sig som en flicka. Gills det?
Den franska utgåvan av PE beskrivs av folk som läst den som "strippklubbsversionen", så där kanske det hela får en mer sleazy prägel, men i ursprungsversionen behandlas det med respekt.


Storuggla, det beror väl på hur man läser
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Thom Kiraly said:
Banks skriver väl dock romaner? Finns culture-universumet som setting till något spel? (jo, det är klart att det bara är att freestajla lite och köra det som setting till typ... GURPS, men har någon faktiskt tagigt sig tid att göra det till en proper setting?)
Eclipse Phase är uttalat inspirerat av culture-universumet, inte minst vad gäller just transhumanistiska teman som sexuella relationer där könsbyten är lättillgängliga och vanliga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
[OT] Crossplay

Crossplay (dvs att man spelar en rollperson av annat kön än man själv har) i sig tycker jag inte är något "speciellt".
Är det något som det går att bygga intressanta diskussioner kring? Bortsett från möjligen att peka finger på de som tycker annorlunda än en själv.

Sedan finns det ju spel som just Kagematsu, som säger att man skall spela si eller så på den fronten. Men är det verkligen intressant, speciellt om man bortser från just bakgrunden till hur just Kagematsu kom till?
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Re: [OT] Crossplay

Du har rätt i att crossplay i sig självt inte nödvändigtvis behöver vara något speciellt, men när det vävs in i spelets tema och tvingar spelare att konfrontera specifika ämnen och situationer tycker jag att det kan bli det. Det går inte att helt separera spelare och fiktion här.

Om det sedan går att bygga en intressant diskussion kring är vad jag försöker utröna genom den här tråden :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: [OT] Crossplay

Vi har haft flera intressanta diskussioner om crossplay här på forumet redan; sök och du skall finna.

(Just termen "crossplay" kommer nog inte ge så mycket dock)
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Nu när du sa det kom jag ihåg att Lucka 22 av Bortoms julkalender innehöll något liknande.

Någon har garanterat släppt en stad till Dogs som tar upp detta. Bra tips.
 
Top