RECENSION Have Lightsaber – Will Travel -A OSR Star Wars Hack

Gerkub

Gelékub
Have Lightsaber – Will Travel -A OSR Star Wars Hack av God45.

Step into a galaxy of grime, rust, and desperation. The Jedi are legends, the Sith are nightmares, and the Empire’s shadow stretches across every star. Roll your stats, grab your blaster and dive headfirst into savage firefights, brutal politics, and the raw power of the Force. This OSR-inspired RPG strips Star Wars down to its gritty core: no safety nets, no cosmic balance, just survival, rage, and ruined dreams. Choose your path: Force User, Mandalorian, Scoundrel, or more and carve your name into the stars.
Will you rise? Or fall like so many before you?

Man kan nästan föreställa sig baksidestexten till Have Lightsaber – Will Travel flyga fram som gula bokstäver genom rymden till pampig musik (se hur det kan se ut: https://starwarsintrogenerator.com/scroller?u=2bja6fh9 )

Smuts, rost och desperation hör mer till OSR än klassisk rymdopera, och även om Star Wars är episk hjältesaga, så är det *också* nedgångna rymdhamnstäder där skrupelfria smugglare delar smutsig bardisk med charmiga sluskar, rövhake-rymdvarelser, och motvilliga motståndsmän.

HLWT lutar sig in i den här delen av universumet, som delar blod med vilda västern, samurajfilm, och tidig pulp- och weird fiction, där hjältarna inte alltid är hjältar och inte alltid överlever. På så vis passar det som ljussabeln i tauntaun-magen ihop med reglerna, som du kommer känna dig hyfsat hemma med om du någonsin har spelat MÖRK BORG.

Likt MÖRK BORG är mycket av loren och stämningen inbakat i karaktärsskapandet och tabellerna. Även om “alla” har sett Star Wars och fattar känslan så förmedlar de 9(!) klasserna den här mer specifikt smutsiga känslan väldigt bra. Och skulle inte det räcka så har spelet en föredömlig rubrik om ton och stil, så alla i gruppen är med på det Correlianska fraktskeppet från början.

Rymden är jättestor och för att inte man ska tappa fokus eller bli överväldigad av alla miljoner möjligheter så föreslår spelet att man använder Fixers, olika uppdragsgivare som representerar olika fraktioner i galaxen och ger quests, belöningar, kontakter, osv. Gruppen ska aldrig behöva känna tvång att ta ett uppdrag från en viss fixer, utan att de kan avstå ett jobb för att det finns fler möjligheter. Det både ger möjligheter för spelarna att själva hitta ett jordnära fokus och anledning till att agera, och öppnar upp för att spela fraktioner mot varandra på ett galaktiskt politiskt plan.

En kritik som ett Star Wars-fan skulle kunna ha är att det kanske känns mer mörkt och rått än vad man är van vid från de flesta av filmerna. Men, återigen likt MÖRK BORG, så är jag övertygad om att den familjära lättsamheten och de komiska inslagen kommer komma naturligt från spelarna, snarare än att det måste forceras fram av spelet.

PDF:en har versionnamn “0.2” vilket tyder på att det fortfarande är under utveckling, men det finns redan tillräckligt material här för *minst* en ösig one-shot. Det medföljande äventyrets struktur är uppbyggt i scener, vilket på sätt och vis är logiskt, men jag har inte lyckats föreställa mig hur det ska gå till att spela det. Kanske är det för att jag är ovan vid det upplägget, kanske övertänker jag och borde bara köra. Oavsett finns det utrymme för ännu mer material och att utveckla det som redan finns. Det är ett spel som har något brådskande över sig, det vill bli spelat nu nu nu, men jag hoppas en dag att få se det i tryck med väldigt fräsig layout.

Last edited:
Back