Nekromanti Hatfields & McCoys

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Har nu sett miniserien Hatfields & McCoys. Mycket bra filmatisering av den släktfejd som pågick under lång tid mellan familjerna. Väl värd att se om man spelar Western.

Imdb om filmen

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8Hg9mvE1FA4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/8Hg9mvE1FA4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag fyller på med lite förslag på TV-serier att kolla för att få lite inspiration.

Hell On Wheels - jag antar de flesta som är intresserade av Westernrollspelet känner till serien redan. Jag själv väntade ut den länge innan jag började se den. Bra Westernkänsla och samma stuk som Deadwood.

Copper - var för mig helt nyligen okänd men verkar bli en serie att räkna med förhoppningsvis. New York 1864. Stadsliv i stället för Wild West.

Justified - Nutida serie men påminner så mycket om old west att den kan vara bra som inspirationskälla. Timothy Olyphant (Deadwood) har även här huvudrollen.

Red Hill - ett avstick från serierna. Film i nutid men med mycket westernkänsla.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Fler förslag! :gremsmile:

Alla de här filmerna handlar om män som tar upp revlvern för att skydda de vanliga människorna från barbarerna, men när de tar upp revolvern blir de en av barbarerna. För det är den enda västern historien jag gillar.

3:10 to Yuma: Grymt snygg och väldigt klassisk västern.

Seraphim Falls: En starkt bibel inspirerad västern om hämnd. De övernaturliga elementen kommer out of fucking nowhere om du inte snappat upp referenserna till det gammla testamentet i de tidigare delarna av filmen.

Guns for San Sebastian:
Den här filmen är från 60-talet och det märks i takten och klippningen. Men det är en brutal och blodig film men en nivå av våld som inte matchades fören 20 år senare. Low-tech effekterna får den att kännas ännu mer brutal. Den tar rätt lång tid att komma igång men när man komemr till slutet så är det en chokerande modern film.

EDIT: Jag glömde tips om Tombstone. Bästa västern någonsing. Har du inte sett den gå och se den nu! Vad väntar du på? Kolla 1 minut in tills 1 minut och 10 sekunder in. Är du inte såld då är någonting fel på dig! http://www.youtube.com/watch?v=XTWYKf5hXIg
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tack för tipsen! Jag kontrar med Rio Bravo och El Dorado. Båda med John Wayne och de är underligt nog samma film, fast.... med annat folk. Samma regissör dock. Urtypen för "elakingar vill frita sin polare ur sheriffens cell"-filmer.


Storuggla, mycket hattar blir det
 

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Fler tips:

Young Guns
Young Guns II
De skoningslösa (Clintans sista western)
Pale Rider (Clintan)
The Last Outlaw (stjärnspäckad bortglömd western från 93, riktigt bra)
Fastest Gun Alive (Svartvit Glenn Ford rulle, riktigt bra)
Bröderna Sackett (filmatisering av några av Louis Lamours böcker med en ung Sam Elliot och en ung Tom Sellek och en gammal Glenn Ford)
Gettysburg (mycket lösskägg men bra filmatisering av det berömda slaget)
Lonesome Dove orginalserien + alla miniserie-spinoffs
Open Range (Kevin costner och Robert Duvall)
Silverado (ytterligare en stjärnspäckad rulle)

Finns hur många till som helst
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Konstigt nog gillade jag filmen Wyatt Earp mer än Tombstone när det begav sig. Kanske bara är jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Max Raven said:
Konstigt nog gillade jag filmen Wyatt Earp mer än Tombstone när det begav sig. Kanske bara är jag.
Se om dem idag, jag tror du kommer ångra dig :gremsmile:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tack för tipset. Kände jag inte alls till. Tydligen en bokserie från början.
 
Top