Nekromanti Hastigheten på pilar/avståndsvapen.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hej! Jag undrar hur snabba avståndsvapen är, alltså, hur fort rör sig en pil från t.ex. en kortbåge respektive långbåge?

Jag har gjort ett antagande_att alla avståndsvapen rör sig sitt maxavstånd på en runda, alltså typ 4 meter för en kastkniv, vilket ger en hastighet på 1m/s för kastkniven. 180 meter för en långbåge, vilket ger en hastighet på 60m/s för långbågen.

Förutsatt att jag tänkt rätt, om man då på magisk väg (snabbhet eller rörelse på pilen) ökar hastigheten, ökar avståndet eller skadan på vapnet? Eller båda?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förutsatt att jag tänkt rätt, om man då på magisk väg (snabbhet eller rörelse på pilen) ökar hastigheten, ökar avståndet eller skadan på vapnet? Eller båda?
En ökning av vapnets hastighet innebär en ökning av den kinetiska energin, vilket skulle öka både skadan och avståndet pilen hinner röra sig innan den slår i backen (accelerationen nedåt är ju konstant).

Förutsatt att mekanik i Mundana fungerar likadant som i vår värld, vill säga. De exakta hastigheterna vågar jag inte uttala mig om, men det känns spontant som om att kastkniven borde kunna röra sig lite snabbare än 1 m/s, med tanke på att man enkelt kan springa ifrån kniven annars...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Telephalsion said:
Jag har gjort ett antagande_att alla avståndsvapen rör sig sitt maxavstånd på en runda, alltså typ 4 meter för en kastkniv,
Så du menar att om någon skjuter en pil mot ett mål som står på maxavståndet så hinner den personen agera innan pilen når sitt mål?

/Han som fått för sig att pilen träffar utan att någon annan hinner agera emellan
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Avståndsvapen prickar alltid -sist- i rundan, så man hinner agera ;p Om man vet om att man blir beskjuten, that is.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Den som har högst initiativ träffar först. Det är lättare att Undvika om någon skjuter från större avstånd, men det är svårare att veta att man blir skjuten på. 60m/s låter... Mycket. Men kanske är det vettigt. 1 m/s är nog alldeles för lite :gremtongue: Är det inte ganska rimligt att anta att ett avståndsvapen som är närmare träffar snabbare än ett avståndsvapen som är nära? För räknar man så så blir det nästan tvärt om, ju längre bort man skjuter ifrån desto snabbare blir projektilen...
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tror att en modern compoundbåge kan skjuta pilar i runt 100 m/s, och att en långbåge är kring 60-65 m/s

Avståndsreglerna säger ju att undvika-slagen för avståndsvapen blir svårare ju närmare man är, i vice versa blir träffa-slagen enklare ju närmare man är. Enligt mig avspeglar detta att det går mindre tid mellan det att man släpper pilen eller kastyxan och det att den träffar målet.

I vilket fall, jag har inte gjort några "mythbusters"-aktiga mätningar på pilbågar och armborst så jag vet inte, men med tanke på att en långbåge kan slå igenom plåt och brynja verkar inte 60 m/s (216 km/h) så hemskt farligt. En pistol ligger kring 350 m/s. (ljudvallen är 340 m/s)

Iallafall, var tror ni om att öka skadeverkan på vapnet för var femte/tionde m/s extra, samt modda om räckvidden?

Vill ha magiska pilbågar/armborst som är kompakta men farliga, typ pistolarmborst som skjuter som ett vanligt armborst.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Är det inte lättare att lägga en areaeffekt med skärpa och förstärkt varaktighet över kogret med pilar före man börjar striden?


Men för att svara på frågan så tror jag inte dom där 10km i timen extra eller så skulle göra såpass mycket att det ger någon extra skada alls.


/poseur under varför han skriver.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tänker på möjligheten att höja räckvidden på vapnen mest.

Att öka "nära" avståndet med en meter är ju rätt okej.
 
Top