Nekromanti Hastighet till sjöss

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Finns det någonstans, i bokform eller kanske till och med i någon rollspelsmodul, uppgifter om hastigheter (i knop naturligtvis) på olika typer av flytetyg mellan 1600-1800, t ex skonare, fregatter, linjeskepp, etc etc etc?

- Targon, skrivare
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Hastighet till land

I bokform finns det massor! Dock är det sällan att man jämför olika modeller och konstruktioner genom deras hastighet genom vatten.

Tyvärr är den frågan lika generellt ställd som frågan;
-"Hur fort kör en bil?"

Tyvärr (skall skärpa mig) har jag ingen större koll på äldre fartyg, men en tumregel är att en båt aldrig kan segla fortare än vinden (om du inte redan visste) [ler]

En gissning är väl att ett fartyg/båt/skepp från de tiderna gör typ 40% av vinden, men mot slutet av 1800-talet då de sköna klipperskeppen härskade så kan jag nog utan att ljuga alltför mycket, klämma i med 70-75%.

Ta nu för guds skull inte dessa siffror med alltför stort allvar. Men det kan kanske ge en riktning på storleksordningen. Det finns dock en hel del saker som sätter gränserna. Ett utav dem är vinden, om vinden är i orkanstyrka klarar inte master och annan rigg av påfrestningarna, så man måste ta hem segel, vilket gör att ytan som vinden "puttar på" minskar och då minskar farten med.
Olika segel är optimala för vinden från olika håll, osv osv finns miljarder faktorer.

Egentligen skulle jag kanske inte ens skrivit detta inlägg.

Hastighetsrekordet skall visst inhavas av en surfingbräda (ja det ingår också i kategorin fartyg). Jag har för mig att den kom upp i 95% utav vindens hastighet, men det är väl lätt att kolla upp i någon guinness rekordbok skulle jag tro.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Hastighet till land

Nåväl, tack för ditt svar. Som du kanske ha märkt av min fråga så är jag en riktig landkrabba. Kan inte ens skilja på styrbord och babord.

- Targon, skrivare
 
Top