D&D Hasbro/WotC satsar ”aggressivt” på digitala D&D-spel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Efter succen med Baldur’s Gate 3 säger Eugene Evans på Wizards of the Coast att de avser satsa ”aggressivt” på digitala spel och att de just nu har runt 40 titlar under produktion.

Jag har inte själv spelat Baldur’s Gate 3, men förstått att det är ett riktigt bra spel. Larian studios har ju också ett gott rykte från tidigare titlar. Jag tycker också, med tidigare D&D-dataspel i minne, att just digitala spel är en naturlig och klok expandering av varumärket (spelar just nu om Icewind Dale och slås av hur otroligt bra det fortfarande (tjugo år efter lansering) är).

Frågan är nu bara hur den här satsningen tar sig uttryck. Jag tror inte att WotC tar med sig de viktigaste lärdomarna från BG3, dvs att det kan löna sig att släppa bra spel. Givet tidigare uttalanden om att öka ”recurrent spending” misstänker jag att man i första hand satsar på att släppa många billiga mobilspel med maximal potential för mikrotransaktioner.

Games Workshop har ju valt strategin att slänga på sina varumärken på så mycket som möjligt, vilket givit en fullständig uppsjö av warhammerdataspel där det mesta är ren skräp (med några viktiga undantag - märk väl!). Ett ganska vårdslös hantering av sina varumärken, med andra ord - men säkert ekonomiskt framgångsrik.

Frågan är nu om WotC tar en liknande approach som GW, eller om de faktiskt kommer satsa på bra, välutvecklade spel. Vad tror ni?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag har spelat Baldurs gate 3 och gillade det verkligen, det märks att utvecklarna har haft "fingret på pulsen" och gett d&d fans vad de vill ha och gjort ett genomtänkt rollspel.
Jag har inget emot fler D&D datorspel (då slipper man krångla med matten och kan pilla med strider i sin egen takt) men jag tror även att WoTC har missat det viktigaste, det tog 11 år för Larian att utveckla BG3 i h de hade en lång period av Early access för att få just fan input och för att slipa en hel del.

Jag är oroad över att det kommer bli rushade saker som inte fångar känslan eller som missar målet och blir ännu en dålig grej med D&D loggan påslängd.

TLDR; kul med mer dator D&D men risk för att de rushar fram skit
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har spelat Baldurs gate 3 och gillade det verkligen, det märks att utvecklarna har haft "fingret på pulsen" och gett d&d fans vad de vill ha och gjort ett genomtänkt rollspel.
Jag har inget emot fler D&D datorspel (då slipper man krångla med matten och kan pilla med strider i sin egen takt) men jag tror även att WoTC har missat det viktigaste, det tog 11 år för Larian att utveckla BG3 i h de hade en lång period av Early access för att få just fan input och för att slipa en hel del.

Jag är oroad över att det kommer bli rushade saker som inte fångar känslan eller som missar målet och blir ännu en dålig grej med D&D loggan påslängd.

TLDR; kul med mer dator D&D men risk för att de rushar fram skit
Ja, och jag tror dessvärre att även om BG3 sålt bra och säkert genererat inkomst så är det ekonomiskt ingenting mot ett halvpopulärt mobilspel med aggressiv monetisering.

Liksom Diablo Immortal (Blizzards mobil-diablo) är fullständigt avskytt av Diablo-”gamers” men vad jag förstår en ekonomisk succé med sannolikt skyhögt större return on investment än Blizzards AAA-produktioner. Särskilt de (sydost)asiatiska marknaderna är mobil-dominanta och ”pay to win” är vad jag förstår inte något man som i väst rynkar på näsan åt. Vad kostar ett vorpal blade i D&D: Mobile, tro?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag har spelat Baldurs gate 3 och gillade det verkligen, det märks att utvecklarna har haft "fingret på pulsen" och gett d&d fans vad de vill ha och gjort ett genomtänkt rollspel.
Jag har inget emot fler D&D datorspel (då slipper man krångla med matten och kan pilla med strider i sin egen takt) men jag tror även att WoTC har missat det viktigaste, det tog 11 år för Larian att utveckla BG3 i h de hade en lång period av Early access för att få just fan input och för att slipa en hel del.

Jag är oroad över att det kommer bli rushade saker som inte fångar känslan eller som missar målet och blir ännu en dålig grej med D&D loggan påslängd.

TLDR; kul med mer dator D&D men risk för att de rushar fram skit
Samtidigt så tror jag det borde gå att trycka ut saker med BG3-motorn hyfsat billigt och snabbt nu. Samma stridssystem, samma skillsystem, samma grafik men man lägger in lite nya set pieces och monster som passar den nya storyn och så implementerar man ett gäng nya subklasser så man kan påstå att man utvecklat motorn.

Det borde kunna bli bra, tänker jag. Liksom, tidigare nämnda Icewind Dale är ett spel i samma motor som Baldur's Gate I och II. Planescape:Torment är det också (även om den fungerar lite annorlunda jämfört med tidigare nämnda spel), samt Icewind Dale II (även om det bytt till third edition). Där har vi fem olika spel med ungefär samma spelmotor.

EDIT: Just ja, jag glömde den uppenbara möjligheten att förbättra spelmotorn - BG3 går ju bara till level 10 så att slänga på fler levels kan förlänga livslängden på motorn.

Übereil
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Nu äger ju Larian sin motor, så det är inget som Hasbro bara kan använda i nuläget.

Larian skulle ju absolut kunna göra ett IWD3 - med mer fokus på strid, då motorn och mekaniken är i bra skick. Det borde också vara oerhört mycket mindre dialog än BG3 om man följer originalens skillnader. Dock så är det då ett av de 40 projekt som D&D flaggar för...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag skulle inte bli förvånad om de gör fler mindre spel. Som exempel har Bethesda tjänat över 100 miljoner dollar på Fallout Shelter, som hade en bråkdel av produktionskostnaderna mot Fallout 4. Jag tror det kommer bli såna spel som gäller för DnD i det närmaste.

Jag är tyvärr cynisk när det gäller WotC / Hasbro på den här fronten.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Nu äger ju Larian sin motor, så det är inget som Hasbro bara kan använda i nuläget.
Inte bara rakt upp och ner, nej. Men att låta Larian utveckla fler D&D-spel låter som en fullt logisk utveckling för båda parterna. Man kan också tänka sig en lösning där Larian lejer ut sin motor till en tredjepart.

Larian skulle ju absolut kunna göra ett IWD3 - med mer fokus på strid, då motorn och mekaniken är i bra skick. Det borde också vara oerhört mycket mindre dialog än BG3 om man följer originalens skillnader. Dock så är det då ett av de 40 projekt som D&D flaggar för...
Det kan ju också vara ett nytt projekt där man satsar på samma sak som med BG1 och 2 - dvs ett spel där man räknar med en uppföljare så man kan importera sin karatär från tidigare spel. Dvs istället för att satsa hårdare på strid än i BG3 så satsar man på att göra något ännu mera episkt.

Jag orkade mig inte igenom hela BG3 så jag kan inte svara på hur lämpat det spelet är för en uppföljare med samma personer som från ettan - skulle det fungera så är ju det ett alternativ. Det känns dock som ens kompanjoners story arcs tar slut i ettan, så då blir en tvåa inte jättelockande.

Übereil
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Utan att spoila BG3 men jag anser att dens berättelse är ganska klar i slutet. Finns en massa vägar om olika quest, beslut och kompanjoner kan gå, så jag har svårt att se en direkt uppföljare (dvs en som direkt tar vid med samma karaktärer som i 3 an)eller en expansion.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Har inte spelat Baldurs gate 3 men är inte det beviset på att om man samarbetar med en etablerad utvecklare och låter det ta tid så kan det bli riktigt bra. 40 titlar låter som tvärsom.
Jo, medan "låt oss hälla licensen på alla som vill ha den och låta dem göra vad skit som helst med den" har varit GW:s inställning till WH40K hela tiden. Allt är inte dåligt, men väldigt mycket är.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Samtidigt så tror jag det borde gå att trycka ut saker med BG3-motorn hyfsat billigt och snabbt nu. Samma stridssystem, samma skillsystem, samma grafik men man lägger in lite nya set pieces och monster som passar den nya storyn och så implementerar man ett gäng nya subklasser så man kan påstå att man utvecklat motorn.

Det borde kunna bli bra, tänker jag. Liksom, tidigare nämnda Icewind Dale är ett spel i samma motor som Baldur's Gate I och II. Planescape:Torment är det också (även om den fungerar lite annorlunda jämfört med tidigare nämnda spel), samt Icewind Dale II (även om det bytt till third edition). Där har vi fem olika spel med ungefär samma spelmotor.
Spelmotorn är bara en del av ett spel. Det behövs mer för att få ett bra spel.
Om vi tittar på de spel du nämnde så är ju Baldur's Gate I och II riktiga klassiker, liksom Planescape:Torment.
Icewind Dale (I och II) är däremot bara okej spel. Inte dåliga, men utan det där lilla extra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Spelmotorn är bara en del av ett spel. Det behövs mer för att få ett bra spel.
Om vi tittar på de spel du nämnde så är ju Baldur's Gate I och II riktiga klassiker, liksom Planescape:Torment.
Icewind Dale (I och II) är däremot bara okej spel. Inte dåliga, men utan det där lilla extra.
Smaken är ju som bekant. Jag älskar Icewind Dale.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Icewind Dale I och II är härliga, men det är ju ett uttalat megadungeoncrawl med mindre dialog et c - just för att vara ett projekt med mindre scope och utvecklingstid.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Icewind Dale I och II är härliga, men det är ju ett uttalat megadungeoncrawl med mindre dialog et c - just för att vara ett projekt med mindre scope och utvecklingstid.
Jo, men mindre dialog är ju inte samma sak som ”sämre”. Jag älskar både Baldur’s Gate och Icewind Dale. De har olika fokus, men det i sig innebär inte bättre eller sämre kvalitet.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Spelmotorn är bara en del av ett spel. Det behövs mer för att få ett bra spel.
Om vi tittar på de spel du nämnde så är ju Baldur's Gate I och II riktiga klassiker, liksom Planescape:Torment.
Icewind Dale (I och II) är däremot bara okej spel. Inte dåliga, men utan det där lilla extra.
Ja, det behövs mer än en spelmotor för att göra ett bra spel. Men om man får 90 % av spelmotorn gratis så hjälper det så klart. Och om man har ett team som redan bevisat att de kan sätta de där andra delarna (vilket Larian har gjort) så finns det skäl att tro att de relativt snabbt skulle kunna bygga ett nytt bra D&D-spel på den spelmotor de använde i BG3.

Och jag skulle vilja ifrågasätta att BG-spelen är så värst annorlunda från IWD-spelen. Dialogen och storyn i BG-spelen är, med lite mer moderna mått, ytterst mediokra. Man får inte mycket till val, någonsin, utan allt är i stort förscriptat. IWD 1 är på ungefär samma nivå (eller ja, det är mer linjärt men det spelar ju ingen större roll i sammanhanget). IWD 2 står ut mest för att det är D&D3 och striderna är betydligt svårare.

Übereil
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Ja, det behövs mer än en spelmotor för att göra ett bra spel. Men om man får 90 % av spelmotorn gratis så hjälper det så klart. Och om man har ett team som redan bevisat att de kan sätta de där andra delarna (vilket Larian har gjort) så finns det skäl att tro att de relativt snabbt skulle kunna bygga ett nytt bra D&D-spel på den spelmotor de använde i BG3.

Och jag skulle vilja ifrågasätta att BG-spelen är så värst annorlunda från IWD-spelen. Dialogen och storyn i BG-spelen är, med lite mer moderna mått, ytterst mediokra. Man får inte mycket till val, någonsin, utan allt är i stort förscriptat. IWD 1 är på ungefär samma nivå (eller ja, det är mer linjärt men det spelar ju ingen större roll i sammanhanget). IWD 2 står ut mest för att det är D&D3 och striderna är betydligt svårare.

Übereil
Håller inte helt med i din analys. I Icewind Dale skapar du tex helt dina egna karaktärer et c, så saknas helt backstory, party banter eller companion dialog - det är mer frågan om mängden dialog och dialogtillfällen som skiljer spelen åt. BG har mycket dialog, oavsett hur den ter sig kvalitetssmässigt idag, medan IWD har mycket lite i jämförelse. Hittar dessvärre inte dessa siffror när jag googlar för backa upp mitt påstående.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Håller inte helt med i din analys. I Icewind Dale skapar du tex helt dina egna karaktärer et c, så saknas helt backstory, party banter eller companion dialog - det är mer frågan om mängden dialog och dialogtillfällen som skiljer spelen åt. BG har mycket dialog, oavsett hur den ter sig kvalitetssmässigt idag, medan IWD har mycket lite i jämförelse. Hittar dessvärre inte dessa siffror när jag googlar för backa upp mitt påstående.
Nej, så är det ju. Men är man van vid t ex Mass Effect så är mängden party-dialog och paraty-banter väldigt sparsam även i BG1 och 2. Spelar igenom BG1 just nu, faktiskt, och det är knappt man märker av ens companions utöver deras personliga quests och soundbites i strid. Och deras bakgrunder får man gå in på deras karaktärsblad för att läsa och de är två stycken per person. BG-spelen kanske var pionjärer i och med att de började ha sånt men det har hänt väldigt mycket sen dess också - BG-spelen har en dutt istället för noll. Och jämfört med IWD1 så gör det inte så stor skillnad ändå.

Och att det är mer dialog i BG rent kvantitetmässigt köper jag rakt av, det behöver du inte kolla upp några siffror på. Ochd IWD är också, som sagt, mycket mer linjärt. Men 25 år senare så vill jag mena att såna saker inte spelar någon egentlig roll - att jag spelar om BG-spelen nuförtiden är snarare pg av att Infinity Engine i sig håller ihop såpass bra. Striderna är snabba och smidiga och lagom svåra vilket gör spelen ganska avslappnade att spela.

Att jag spelar BG-spelen snarare än IWD är för att jag tycker att BG2 har roligare vapen än IWD-spelen, där det känns som de bästa vapnen oftast är rätt raka +5-vapen. BGs vapen har ju specialförmågor som gör att man får mer val i hur man utrustar sina gubbar än vad man får i IWD.

Übereil
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag är tveksam till hur mycket Hasbro har att möjlighet att påverka spelens utformning egentligen. Främst handlar det kanske om att de kommer att vara givmilda med att låta spelutvecklare använda deras IP för att skapa spel. De har väl insett att de kan elda på D&D brasan ännu mer genom andra medier. Man får väl säga att de har lite medvind på den fronten med BG3 och filmen Honor Among Thieves (som till skillnad från alla tidigare D&D-filmer inte var fullständig kattskit). BG3 kunde ju ha varit en Diablo-flopp, men Hasbro lyckades få till ett samarbete med Larian som haft väldigt stabil spelkvalitet.
 
Top