Hasardspel i Blod & bly

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,547
Blod & bly är ett regellätt västernrollspel som jag håller på att skriva. Det är nästan klart men de regler jag hade gjort för hasardspel var usla så nu försöker jag göra något bättre. Till att börja med kan det vara bra att känna till lite om reglerna:
  • Pölsystem. Slå T6:or, omkring 3-9 stycken. 5-6 på en tärning är en framgång. Fler framgångar är bättre.
  • Spelledarpersoner har fasta värden, ofta 1-3.
  • Spelarna slår alla slag.
  • Till vissa moment används även en kortlek.
Min nuvarande tanke är att de som spelar hasardspel helt enkelt ska försöka få bästa möjliga kombination med fem spelkort. Alla deltagare får en starthand. Sedan får de slå ett egenskapsslag för Vaksamhet och byta ut upp till så många kort som de fick framgångar. Spelledarpersoner får istället byta ut upp till så många kort som sitt fasta egenskapsvärde. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att spelledaren får behandla dussinspelledarpersoner som en person och summera deras egenskapsvärden.

Synpunkter så långt?

Vidare skulle jag vilja att det fanns en möjlighet för personerna att försöka fuska (och riskera att bli avslöjade), lämpligen kopplat till egenskapen Fingerfärdighet. Jag lyckas dock inte komma på någon snygg regellösning för det.

Så, några förslag på listiga regellösningar för fuskande?

Som alternativ till pokervarianten med kort har jag även en tanke om en yatzyliknande tärningsvariant. Något för den som verkligen gillar att rulla tärningar, eller spelar online med inbyggd tärningsfunktion.
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Låter vettigt att klumpa ihop "dussinspelledarpersoner". Det riskerar att ta mycket tid och bli ganska segt om du som SL ska sitta med t.ex. 5 händer.

Att fuska bör vara effektivt men riskabelt. Vad sägs om följande?
Efter att man gjort sina byten så kan en spelare välja att slå fingerfärdighet. För varje framgång får hen dra ett kort, titta på de dragna korten, och välja att byta ut ett av korten på handen mot ett av de dragna korten. Slår man ingen framgång blir man påkommen samt rullad i tjära och fjädrar.

Vill du att de ska vara en större belöning vid fusk kan du låta spelaren byta ut ett till alla kort som dragits.
Vill du att det ska vara större risk med att fuska så sätter du en svårighetsgrad på slaget baserad på hur uppmärksamma motspelarna är.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,547
Efter att man gjort sina byten så kan en spelare välja att slå fingerfärdighet. För varje framgång får hen dra ett kort, titta på de dragna korten, och välja att byta ut ett av korten på handen mot ett av de dragna korten. Slår man ingen framgång blir man påkommen samt rullad i tjära och fjädrar.
Jag har tänkt i liknande banor men fastnar alltid på att spelledarpersonerna också borde kunna fuska, och de slår inga egenskapsslag. Lösningen borde ligga i att flytta slumpmomentet. När rollpersonen vill fuska slår spelaren för att undgå upptäckt. När spelledarpersonen vill fuska slår spelaren för att upptäcka fusket.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag har tänkt i liknande banor men fastnar alltid på att spelledarpersonerna också borde kunna fuska, och de slår inga egenskapsslag. Lösningen borde ligga i att flytta slumpmomentet. När rollpersonen vill fuska slår spelaren för att undgå upptäckt. När spelledarpersonen vill fuska slår spelaren för att upptäcka fusket.
Spontant tycker jag det låter bra. SLPn får dra sitt fasta värde antal kort och byta ett precis som en RP, om de misslyckas med Vaksamhet mot SLPns nivå i Fingerfärdighet.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
I Tales of The Old West från (ett regelhack med YZ-motorn) Effekt Podcast simulerar de hur bra kort man får med en tärning men påminner rätt mycket om din beskrivning.

Som jag minns det i huvudet så ju högre slag desto bättre kort (en 1 usla kort och en 6 fantastiska). Utifrån hur bra kort spelarna fått väljer de en taktik sammankopplad med en färdighet, samt får en bonus eller avdrag till taktiken beroende på vad de fått för kort.

  • Fuska (fingerfärdighet) bäst vid dåliga kort
  • Bluffa (manipulera) allround-bra utom extrema (1 eller 6)
  • Spela (hököga) bäst vid bra kort
Sen rullar man tärningarna för den färdighet man valt att använda och potten delas mellan spelarna utefter hur många framgångar de fick i förhållande till varandra.



Ett parti ska simulera en ”längre” spelomgång, runt en timme. Spelar man flera rundor efter varandra får man en negativ modifikation om man använder samma taktik flera gånger i rad.

Jag minns inte om det fanns regler för att upptäcka en fuskare, men kanske lämpligt att den som använder taktiken spela (hököga) kan upptäcka det om personen får fler framgångar än fuskaren? Det tvingar en person att välja den taktiken för att avslöja fusket, med risk för att förlora massa pengar om de inte fått rätt kort för taktiken.
 
Top