Nekromanti Harry Potter

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Ja, vad ska man säga? Jag har länge undrat vad allt ståhej kring böckerna handlat om, så jag gjorde slag i saken och bestämde mig för att kolla upp det. Inhandlade del ett, och la mig ner för att läsa.
Jag brukar ge en bok hundra sidor. Har den inte gripit tag i mig då, skiter jag i det. Jag är snart där, och vet inte om Potter är så bra som alla säger. Kanske har jag för bråttom med mitt omdöme, men hittills verkar den inte så särdeles speciell som jag gått omkring och målat upp för mig.
Eller tar den mera fart efter ett tag?

- daniel

"The force is with you. Always."
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Har du läst dom på svenska eller på Engelska ?
Jag har provat att läsa dom på Engelska och Uj jag fastnade direkt och då är jag ändå en 27 år gammal veteran som har läst nästan allt i bokväg.

Harry Potter serien är rolig och underhållande.........

Jag har inte läst Harry på svenska så Exakt HUR dåliga böckerna är kan jag inte säga exakt men då författaren ofta brukar dölja skämt i personernas namn och olika små skämt där hon leker små dolda ordlekar så kan jag tänka mig att en otrolig mängd små skämt försviner.
Sen handlingen lär bli lidande då en normal översättare verkar aktivt söka sätt att föströra böckerna...
Se Robert Jordan för bevis *suck* Engelsk utgåva ÄR otroligt bra och spännande den svenska dubbningen är ett bra alternativ om man inte gillar sömnpiller...

Poängen är nog den att smaken är som baken delad en del böcker gillar man andra ogillar man ingen människa kan gilla alla typer av böcker..
MEN OM du har läst Harry på svenska gör då ett försök att få läsa dom på engelska för normalt är böckerna tio gånger bättre när man läser dom på orginal språket...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ju hoppas !

Jag har själv inte läst böckerna, men de kompisar som har läst dem har sagt att de är bra. men jag tänkte vänta tils alla böckerna har kommit, så man kan läsa alla på en gång.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: En iakttagelse...

Faktum kvarstår. Potter har blivit stor. Var på biblioteket för någon vecka sedan då en ung kille (mycket lik mig i den åldern) ville ställa sig i kö på den senaste Pottern. När han gjort det liksom frågade han i förbifarten om de hade inne något av Tolkien... Potter har alltså blivit rejält stor... Man skulle nog kunna säga att författaren JK Rawling på sätt och vis fyllt ett hål i modern fantasyutgivning... = en av anledningarna till bokseriens enorma framgångar.

-Hans, som inte läst någon Potter men funderar på det...

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: Kan ju hoppas !

>men jag tänkte vänta tils alla böckerna har kommit, så man
>kan läsa alla på en gång.

Ja, så tänkte jag när det gällde Mallorea av David Eddings. Det visade sig vara en dålig idé, för jag gillade inte böckerna. Alls. =(

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag har den första delen det är väll "De vises sten"?) ståendes i bokhyllan också. Inte läst den än, men det blir väll dags för det också. Själv tror jag inte den är så bra som allt ståhej säger...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Allt jag vet är att boken har fått min 13-årige, dyslektiske lillebror att börja läsa. En bok som lyckas med någonting sådant kan inte bara vara dålig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skolan[ot]

Tja, varför inte. Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter är ett ganska utbrett problem. Svenska skolor har en tendens att strunta i sådana elever eller bunta ihop ett antal "besvärliga" elever i en klass oavsett om de har problem med språket, är invandrare, har damp etc.
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Jag tycker böckerna är klart bra och läsvärda. Gällande det som någon skrev om att de var bättre på engelska så tycker inte jag det är någon större skillnad, själv har jag läst de två första på svenska och den tredje på engelska.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Kan ju hoppas !

Ok, för min del så tycker jag att det som sagt är smidigare om man har alla böcker. Så kan man få en bättre bild av hur böckerna är.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag närmade mig HP-böckerna med viss skepsis (brukar göra det när saker är hypade), men läste ändå första boken efter min sambos ivriga rekommandationer. Den var bra, rentav rejält bra, men inte så lysande som hypen gjort gällande. Men jag gav mig på bok två... och var fast. Tänkte spara bok tre så att man inte brände allt krut på en gång. Gav fan i den idén och läste bok tre (sträckläste nästan de sista 150 sidorna). Drabbades av vad min sambo kallar "Harry Potter-ångest", vilket innebär att de flesta böcker man läser efteråt verkar fadda och småtrista, tills man hittar ett nytt guldkorn. Jag har läst kanske 400 fantasyböcker, men sällan några så roande. Angående översättningen: min sambo läste första boken först på svenska, sedan på engelska, och hon är av åsikten att översättningen är bra, men att språket (t ex Hagrids dialekt), samt den engelska miljön kommer bäst till sin rätt i original.

http://www.algonet.se/~enda
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Fick reda på idag...

...att böckerna om Harry Potter blivit en viss [color:red]Stephen Kings</font color=red> favoritläsning!!! /images/icons/laugh.gif
Väd sägs om det!?

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 
Top