Nekromanti Harry Potter-rollspelet....

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Halloj

Jag läste nyligen ut den femte boken om Harry Potter och då jag inte fått veckans dos av rollspel började naturligtvis spåna på hur det skulle vara att rollspela i Harry Potters värld. Jag ser inom mig ett skandinaviskt trollkarlssamfund centrerat runt en trollkarlsskola någonstans bland de mest oåtkomliga fjällen samt en svensk Diagon Alley dold i Gamla Stans små gränder. Detta är inget (åtminstone inte ännu) seriöst projekt utan snarare något att fördriva tiden med men det vore väldigt kul att höra om några här på forumet har idéer om hur en sådan värld skulle formas...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det vore ashäftigt, och jag skulle gärna vilja spela ett spel med Harry Potter-känslan, även om det gärna får utspela sig i en annan setting så att man får mer frihet som spelledare och äventyrspåhittare. Så dina tankar verkar balla.

Vi har diskuterat det tidigare på forumet, bland annat här .
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Om jag skulle skriva ett rollspel direkt baserat på böckerna skulle jag se till att ge stora möjligheter till äventyrande utanför magiskolor. Själv har jag börjat tycka att Hogwarts känns för bekant och tråkigt; det är de delarna av böckerna som inte utspelar sig där som är intressanta. Man ska alltså se till att inte förutsätta att rollpersonerna ska vara magistudenter i yngre tonåren, utan lämna möjlighet för spelande av erfarna trollkarlar, eller till och med mugglare. Vad man framför allt bör satsa på i världbeskrivningen är sådana platser som man inte fått se i böckerna -- trollkarlarnas golfbanor, tvättstugor, varuhus eller liknande --
och hitta på kul vinklingar på sådana platser i stil med de som finns i böckerna.

Ta gärna en titt på mitt spel Millennium. Det utspelar sig i en värld som visserligen inte är direkt hämtad ur Harry Potter, men ändå har stora likheter med böckerna.

/tobias
 

Kung Kadaver

Veteran
Joined
20 Jun 2002
Messages
19
Location
Lund
Detta är inget (åtminstone inte ännu) seriöst projekt utan snarare något att fördriva tiden med.....
Så bra att du har gott om tid.
Om du nu skall göra Harry-Potter-rollspelet så kanske du kunde ringa de gamla rävarna på forna äventyrsspel och höra om du inte kunde lägga med My little Pony-rollspelet i samma bok. På så sätt kanske det blir riktigt bra. Två grodor har ju en tendens att ta ut varandra, som man säger......
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Har du inget mer konstruktivt att komma med när det gäller att tillföra något till diskussionen föreslår jag att du inte skriver några fler inlägg i den.

Detta är en liten lätt varning, då inlägget har klagats på.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Så vitt jag vet finns det ett HP-rollspel. Jag tror det heter något i stil med "Broomstix" så du kan ju leta lite efter det...
Ha det!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Så vitt jag vet finns det ett HP-rollspel. Jag tror det heter något i stil med "Broomstix" så du kan ju leta lite efter det...
Det är inget officiellt HP-rollspel, bara ett spel som håller sig så nära böckerna man kan göra utan att bli stämd, i alla fall om det är samma spel som jag hört talas om.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag föreslår att det gäller Kung Kadaver också, som dessutom var otrevlig i sitt inlägg.
 

flumpa

Veteran
Joined
2 Aug 2004
Messages
6
Location
Arvika, värmland
Tanken var inte att vara otrevlig som jag skrev i forum posten.
Vad är de för något prob med att vara kritisk, jag tror bara inte på ett HP rollspel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mina små ponnys: [OT]

OT = Off Topic

Hur var det med MLP egentligen? Det började som ett skämt i en Sinkadus, gissar jag (för jag läste insändarsidor senare där en massa läsare var jättesura för att de trodde att det skulle komma ett riktigt MLP-rollspel), men senare var det ju någon rollspelsförening som faktiskt satte sig ner och gjorde ett MLP-rollspel. Jag har för mig att det på något vis skickades ut till en massa Sverok-föreningar, för vi fick det iaf i vår förening och spelade det till och med ett gäng gånger.

Det var lite synd att man hade haft lite fel inställning till MLP-konceptet när man gjorde spelet, för det fanns en massa dödsförmågor såsom "dödskyss" som gjorde ponniesarna till någon sorts gulliga dödsmaskiner istället för att ta tillvara på vad som faktiskt hade kunnat vara roligt med att spela ett MLP-rollspel.

Nå, det enda som jag egentligen kommer ihåg från MLP-rollspelet var att man slog fram vilken färg det var på ens ponny, och vilken färg det var på ponnyns man och svans. Färgen på manen/svansen var ens "attackfärg" och färgen på kroppen var ens "försvarsfärg", och när man slogs så jämförde man färgerna på en tabell där vissa färger var bättre mot andra färger i ett system som faktiskt var rätt häftigt.

Enkelt, men smart. Något liknande borde man ha i åtanke om man någon gång skulle vilja göra ett pokemon-aktigt rollspel eftersom det premierade spelarna att ha så varierad färguppsättning som möjligt.

/Rising
som faktiskt tycker att MLP hade fungerat rätt bra som rollspel; det är ju lite som serien Top 10 (alla personer har varsin superhjälteförmåga) och det har en skönt tillbakalutad betoning på umgänge, party och romantik (=vilket är vad jag helst fyller alla mina spelsessioner med ändå, oavsett vad det är jag spelar)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ride On !

Av det som jag sett av HP så tycker jag att din idé är cool !
Själva värden är väll som den beskrivs i böckerna, kanske att man åxå kunde flytta ut den mer utanför Hogwart(eller vad den skolan nu heter).
Din idé om att göra en skandinavisk grej av det hela verkar åxå spännande !
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Pokemonspel [OT]

Fast det finns det redan (nästan iallafall, bara att det här är 100 gånger bättre) Här finns det
Fast det bygger inte på färger
 
Top