Nekromanti Harry potter rollspel

Joined
14 Apr 2003
Messages
5
Location
Stockholm
Tjenare

Har funderat ett tag på varför det inte finns något Harry Potter rollspel så jag beslöt mig för att göra ett.

Använder regelsystemet från Ars Magica 4th ed. med vissa (väldigt små) förändringar.

Skulle uppskatta lite (konstruktiv) kritik

Spelet som jag tänkt mig utspelar sig under Harrys femte år på skolan (även om det går att spela i vilken tidsepok som helst). Dumbledore och harry ropar ut att voldemort finns, ingen tror dem, moody (den riktiga) har stannat ett år till på skolan som lärare o.s.v.

Skickar även med början på ett äventyr som jag skrivit. RP i det äventyret är nyutexaminerade trollkarlar som just fått jobb på ministry of magic.
OBS! besvärjelserna i äventyret skiljer sig från de i reglerna. Besvärjelserna i reglerna är nyare och därmed "rätt" så de skall ersätta de i äventyret.

Fråga gärna om ni har några frågor.

Mvh / Johan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Eftersom författaren till HP är välkänd för att ta till sanslösa åtgärder mot de som hon uppfattar som inkräktande på hennes revir (tex hota de som köpt en av hennes böcker i butik ett par dagar före det officiella släppet (butiken klantade sig) med miljonskadestånd om de började läsa dem innan det officiella släppet) så kanske du vill ändra namn och sånt lite så att du kommer undan eventuella juridiska problem.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har inte så mycket konstruktiv respons att ge. Du anser att Ars Magica har bra stämning som det är, och att det bara behövs små ändringar, samt en pris- och besvärjelselista för att man ska kunna börja spela. Och om det är vad du tycker så har du nog allt du behöver. Vad jag eventuellt skulle kunna ge för råd är att du kategoriserar regelpunkterna tydligare, så att du har alla regeländringar som styr rollpersonsgenerering under en och samma rubrik, och att du har regeländringar kring kvastar på ett ställe, osv.

Det skulle inte minst underlätta om du senare skulle lägga till fler regler.

---

Nå, däremot måste jag ifrågasätta din angrepsvinkel redan från början: Känns det verkligen relevant att skilja på en vaktmästares resp. ett butikbiträdes månadslön? Jag har aldrig upplevt att böckerna inriktar sig på detta. Utrustningslistor med priser har man i rollspel för att skapa avvägningssituationer där rollpersonerna just skall tänka "är det bäst att köpa X eller skulle vi använda pengarna bättre genom att lägga dem på Y och Z?" osv. Så upplever jag inte att karaktärerna i Harry Potter någonsin har gjort. I böckerna tycks betydligt mer fokus läggas på elevernas klass än deras tillgångar i sig. Jag skulle hellre ha sett några övergripande regler som talade om vilken klasstillhörighet rollpersonerna hade; där både mugglarblod och fattigdom sänkte ens status.

Det här menar jag är skillnaden: I ditt spel så säljs ugglor i tre olika prisnivåer beroende på hur bra de är; och så förväntar du dig att rika elever kommer att köpa de dyra ugglorna medan de fattiga håller till godo med budgetvarianten. Jag skulle hellre se att det var tvärtom; att om man var överklass så hade man dyra grejer i allmänhet. Då kunde man själv berätta om hur exklusiva prylar man ägde; albinougglor till familiari och signerade specialutgåvor av märkeskvastar, m.m. och om man var underklass[/i] så kunde man berätta om hur lökiga prylar man hade på samma sätt.

Harry Potter-böckerna handlar väldigt mycket om klasstillhörighet (och ren klasskamp), och inte alls så mycket om resurshantering, så som jag ser det. Så jag tycker att dina prislistor skjuter utanför målet. Inte minst för att du använder de knasiga priserna.

Alltså; att växla galleons till sickles och knuts är asjobbigt, även om du förenklat växelkurserna något. När partiet med valörerna beskrevs i första Harry Potter-boken så var det komedi. De var medvetet tokiga bara för att ge en whimsical känsla. Att faktiskt använda ett system i denna anda vore rent vansinne; jag gissar att det skulle vara galet roligt i ungefär fyra minuter... tops. Sedan tror jag att skämtet blir väldigt enerverande.

Dessa är två exempel på hur jag hellre önskat att man började från början och lade en helt egen grund åt ett Harry Potter-rollspel, snarare än att göra en anpassning av ett annat rollspel (som dessutom har en i mina ögon annorlunda stämning och atmosfär). Men jag har full förståelse för att ett sådant projekt kan verka skrymmande.

Något jag dock efterfrågar är lite hjälp. Jag tror att jag har läst de tre första böckerna eller något, men jag kommer inte ihåg allt i dem. Jag är ingen supernörd. Så när jag läser om att någon är en squib så störs jag i läsningen och får tänka efter väldigt mycket för att se om jag kan erinra mig om vad det betyder. Det känns otacksamt. Så om det är något jag verkligen skulle vara hjälpt av så är det lite beskrivande text som sammanfattar vad som står i böckerna och kanske till och med ger lite inspiration. Liksom, skriv inte bara "The Knightbus (10 knuts)" för priset är knappast det relevanta när det kommer till bussen. Berätta lite om den, istället. Jag kommer nämligen inte ihåg så mycket. Det tror jag att läsaren skulle vara hjälpt av. Men återigen så förstår jag om du vill hålla anspråken lägre än så.
 
Joined
14 Apr 2003
Messages
5
Location
Stockholm
Jag måste erkänna att att jag nog blev lite fartblind när jag skrev dokumentet och det förutsätts nog att man är införstådd med både världen och ars magicas system för att kunna förstå det. Ber om ursäkt för detta men har inga planer på att ändra något.
Det är mest skrivet för min spelgrupps höga nöjes skull och jag har inga planer på att layouta eller dyl. Har faktiskt inte själv läst böckerna ordentligt (tycker de är dåligt skrivna) utan skumläste alla sex på två dagar som research. Dock tycker jag att du själv kom med en del poänger utan att kunna böckerna så bra : )

Det här med att rika elever köper fina ugglor var faktiskt helt vad jag i min naivitet hade förväntat mig. Precis som du säger handlar spelet väldigt mycket om klasskamp men jag hade lämnat allt detta (förrutom lönen) att hantera in-game.
Jag måste dock helt hålla med i din poäng om att även reglerna borde lyfta fram skillnaden (tack för att du fick tillbaka mig i rätt spår) mellan hög och låg bättre, men är själv osäker på hur. I början experimenterade jag med ett resoruce-system á la WoD (med 5 nivåer) vilket fungerade tillfredsställande. Detta skulle lättare illustrera vem som har råd med vad och det skulle kanske vara en idé att gå tillbaka till detta.
Är det någon annan som har ett annat konkret förslag på hur man skulle kunna använda reglerna för att skilja på hög/låg är jag idel öra.

Slutligen... så jobbigt är det inte att ha växelkursen jag använder : ) Har man lite svårt för siffror kan jag förstå att det är lurigt, men annars ser jag inga problem. Harry Potter är en hel del humor och då gäller det att få över även denna bit till rollspelet, inte bara läskiga killar i stjärngossestrutar. Men detta är helt individuellt så jag känner inte att det är någonting man behöver diskutera.

Tack för dina synpunkter!

--
 
Joined
14 Apr 2003
Messages
5
Location
Stockholm
Va? Tror du inte min mäktiga studentekonomi klarar det?

He he, jag skall tänka på det, visste faktiskt inte att hon var så aggresiv. Men jag kommer dock antagligen aldrig mer publicera dokumentet på nätet så det skall nog vara lungt.

--
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I början experimenterade jag med ett resoruce-system á la WoD (med 5 nivåer) vilket fungerade tillfredsställande.
Det tror jag skulle fungera mycket bättre. Men, det är ju bara min åsikt.

När det gäller äventyret så tycker jag att grundpremissen var häftig och hade en väldigt bra ton. Du har lyckats pricka in en nivå som jag tycker stämmer mycket bra med böckerna. Om det var något jag reagerade över så var det kanske att vissa delar kändes något rälsade, samt att -hmm, jag spoilermärker detta så att ingen råkar läsa det (du kan se det genom att markera texten)-

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Angreppet från krokodilen kändes lite obefogad i mina ögon.</font></td></tr></table>

Annars såg det helt okej ut.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Eftersom författaren till HP är välkänd för att ta till sanslösa åtgärder mot de som hon uppfattar som inkräktande på hennes revir
Vilket känns lite konstigt eftersom hon lånat hela upplägget i Harry Potter-böckerna från andra böcker, som tex Ursula le Guins Övärlden, Neil Gaimans Books of Magic mfl.

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Vilket känns lite konstigt eftersom hon lånat hela upplägget i Harry Potter-böckerna från andra böcker, som tex Ursula le Guins Övärlden, Neil Gaimans Books of Magic mfl.
Det brukar vara sådana som är kvickast att klaga när någon lånar från dem...

Ett annat exempel.
 
Top