Nekromanti Hari Seldon är ond

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Asimovs Stiftelse-svit är en klassiker inom science fiction-genren och det känns lite märkligt att jag inte har hittat något rejält rollspel baserad på den. Det kan ju kanske ha ekonomiska orsaker, nämligen vad Asimov Estate skulle kräva i ersättningen för licensen.

Nyligen har jag diskuterat boksviten med två svågrar (Rosen och en som inte spelar rollspel) utifrån infallsvinkeln Hari Seldons ondska.

Karlen lider uppenbarligen av storhetsvansinne på hög nivå, eftersom han vill ta kontrollen över Vintergatans historiska utveckling och forma den enligt sina visioner under tusen år. För att uppnå detta skapar han en organisation av fanatiskt lojala medarbetare som är beredda till allehanda skurkaktigheter för att förverkliga Planen; upprättandet av falska religioner, utpressning, statskupper och krig är några av de redskap de tillgriper. Han bedrar till och med sina egna anhängare. I de tre första böckerna är det dessutom underförstått att detta är bra, eftersom de vanliga barbariska människorna inte vet sitt eget bästa. I bok fyra, som skrevs flera årtionden senare, har synen på Stiftelsernas förträfflighet förändrats.

Om jag skulle få chansen att skriva i Stiftelse-miljö så vore det kul att lägga upp den här vinklingen och sedan låte spelarrollerna arbeta för en grupp som försöker ta itu med de två Stiftelsernas hot mot människans fria vilja.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Intressant. Jag har aldrig tänkt på att se stiftelsen ur den synvinkeln. Jag kanske skulle läsa om böckerna?

Sedan skulle jag inte kalla honom för ond. Han vill ju trots allt väl, även om han använder tveksamma metoder för att uppnå vad han tror är allmänhetens bästa.

/tobias
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hari och seldonen

Sedan skulle jag inte kalla honom för ond. Han vill ju trots allt väl, även om han använder tveksamma metoder för att uppnå vad han tror är allmänhetens bästa.
Han är väl inte D&D-ond, med 2hg Ondska i pannloben. Men det där att bestämma vad som är bäst för alla och sedan använda tveksamma metoder för att nå dit är väl standardreceptet på ondska i mer realistiska miljöer.

Tiderna har verkligen ändrats. Asimov skrev under positivismens sista (?) guldålder, teknikerna skulle lösa allt bara de fick bestämma allt. Att sådana hjältar inte passar idag är ett understatement.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Hederlige Haris begagnade ondska

Han är väl inte D&D-ond, med 2hg Ondska i pannloben. Men det där att bestämma vad som är bäst för alla och sedan använda tveksamma metoder för att nå dit är väl standardreceptet på ondska i mer realistiska miljöer.
Hela diskussionen rör egentligen hur man väljer att definiera ondska. Jag tycker att det är alldeles för lätt att avfärda någonting genom att kalla det för ondska. Inte ens den värsta fascistiska diktatorn kliver upp ur sängen på morgonen med intentionen att vara ond, det är snarare så att resultatet av hans kortsiktiga och egoistiska tänkande resulterar i handlingar som kan betraktas som onda.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hederlige Haris begagnade ondska

Jag skrev ondska i rubriken bara för att fånga er uppmärksamhet. Hari Seldon är inte ond i någon sauronitisk bemärkelse. Karlen drivs uppenbarligen av en kombination av storhetsvansinne och självgodhet: han "vet" vad som är bäst för den fåkunniga massan och tillgriper skrupelfria teknokratiska metoder för att förverkliga sin "förträffliga" vision av framtiden. Sådana jeppar har förpestat mänsklighetens historia på riktigt.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Hederlige Haris begagnade ondska

Vad jag kommer ihåg så är en av förutsättningarna i Stiftelseböckerna att Hari redan räknat ut vad som kommer att hända med Imperiet (total kollaps och inbördeskrig). Han sätter sin plan i verket utgående från detta.

Sedan så är ju planen i sig diskutabel... Första stiftelsen har jag mycket svårt att se som på något sätt ond - de arbetar efter en smart upplagd plan för att återupprätta den galaktiska civilisationen, men de tvingar ju inte någon att följa planen (mer än vilken annan civilisation som helst "tvingar" sina medborgare att sammarbeta).

Andra stiftelsen och Gaia däremot... "You will be assimilated!" :gremgrin:

/Henrik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hederlige Haris begagnade ondska

Andra stiftelsen och Gaia däremot... "You will be assimilated!"

"I was a thousand time more evil than thou!"
...sa inte Daneel Olivaw, men han hade nog kunnat.

Sen ska man förstås inte glömma Terminus-borna själva - som Who's Who in Asimov beskriver det:
The people of the Foundation itself was aware of the Seldon Plan only as something which they believed had guaranteed in advance the Foundation's long-term success as the inheritor of the old Empire.
Ett folk som är övertygat om att de en dag ska bli Ze Overlords på något diffust psykomagiskt vis låter rätt odrägliga att ha att göra med... fast visst, det ingick ju i Seldons plan att de skulle bli såna.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hederlige Haris begagnade ondska

Sedan så är ju planen i sig diskutabel... Första stiftelsen har jag mycket svårt att se som på något sätt ond - de arbetar efter en smart upplagd plan för att återupprätta den galaktiska civilisationen, men de tvingar ju inte någon att följa planen (mer än vilken annan civilisation som helst "tvingar" sina medborgare att sammarbeta).
Tja, Första Stiftelsen tillgriper omfattande lögner och utpressning för att underkuva grannländerna och intellektuellt förslava deras befolkningar. I stället för att sprida kunskap och visdom sprider de desinformation och förvrider sålunda både själar och kulturer. Rätt otäckt och återspeglar en mentalitet där "vanliga människor" blir till instrument (ting) som utnyttjas för att förverkliga ett framtida Utopia.
 
Top