Nekromanti Hare

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Hare
Benämning på spelledare med förkunskap om scenariot som är med som spelare i gruppen för att dra igång spelet. "Maskerad Hare" används som benämning om de öviga spelarna inte vet om att det är en spelledare. De maskerade hararna är ofta till för att likvideras för att övriga spelare skall inse hur "farligt" spelet är.

Gå till artikeln
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det här verkligen en accepterad och vedertagen rollspelsterm? Jag har då aldrig hört talas om den.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Så jag var inte den enda som inte kände igen den? Tur, jag trodde jag var rollspelens variant av eremit... :gremblush:


Storuggla, ninjaägg
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"Är det här verkligen en accepterad och vedertagen rollspelsterm? Jag har då aldrig hört talas om den."

Min gissning...
Det är en accepterad och vedertagen rollspelsterm i samberättarkretsar, precis som THAC0 är det i AD&D-kretsar och fisktank är det i forumkretsar. Rollspel är ju, numer, så mycket mer än bara D&D, Vampire, DoD och Eon.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Känner inte heller igen termen...

Jag har dock råkat ut för tekniken och jag ogillar den. Det känns oärligt...

Vill man att världen skall ge intryck av att vara hård och skrämmande är det väl otroligt mycket enklare och robustare att låta världen vara hård och skrämmande. Så, det kommer gå åt en och annan rollperson, men man slipper i.a.f. att någon plötsligt genomskådar en.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Är inte "Hare" en ganska konstig benämning f.ö.?
Att smyga runt med mer kunskaper än de verkar ha och att lömskt infiltrera andra grupper för att vilseleda dem är inte det första man kommer att tänka på med harar. Eller? Skall jag börja betrakta de små hoppande krabaterna med större misstänksamhet nu?

En "hare" i rollspel borde snarare vara något som rollpersonerna kan jaga, som hundar på kapplöpningsbanan.

/Vindhand är etymologiskt förvirrad
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det är en accepterad och vedertagen rollspelsterm i samberättarkretsar, precis som THAC0 är det i AD&D-kretsar och fisktank är det i forumkretsar. Rollspel är ju, numer, så mycket mer än bara D&D, Vampire, DoD och Eon."

Det kan säkert stämma, men är det inte meningen att arkivet endast skall innehålla vedertagna forumtermer? Det ska väl vara ett stöd för nyanlända forumiter? Att grottröj heter träskturism för de som spelar rollspel i Sveg är väl inte relevant i det sammanhanget? :gremsmile:
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Samtidigt kan det vara bra att alla ord förklaras, så kan man när man ser ett ord man inte hört förut kolla upp det, även om det inte är världens mest vedertagnaste ord..

eller?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kanin?

Samtidigt kan det vara bra att alla ord förklaras, så kan man när man ser ett ord man inte hört förut kolla upp det, även om det inte är världens mest vedertagnaste ord..

eller?
Instämmer. Men eftersom alla kommentarer hittills om just det här ordet går ut på att ingen någonsin har hört talas om det verkar det lite väl obskyrt.

Finns det fler än 1 person som använder ordet i den angivna betydelsen?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Har liksom de flesta andra här aldrig hört talas om den termen eller ens begreppet som sådant inom rollspel, trots att jag spelat i 18 år eller så.

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Kanin?

Instämmer. Men eftersom alla kommentarer hittills om just det här ordet går ut på att ingen någonsin har hört talas om det verkar det lite väl obskyrt.

Finns det fler än 1 person som använder ordet i den angivna betydelsen?
Känner till konceptet, men har inte hört den benämningen (brukar kalla det "starthjälp"). Tycker dock att det är ett OK ord så det stör inte mig om vi gör det officiellt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"Det kan säkert stämma, men är det inte meningen att arkivet endast skall innehålla vedertagna forumtermer? Det ska väl vara ett stöd för nyanlända forumiter? Att grottröj heter träskturism för de som spelar rollspel i Sveg är väl inte relevant i det sammanhanget?"

Även om det kan vara svårt att gå med på så är inte forumet rollspelsunviersums mittpunkt... Inte ens www.rollspel.nu är det. Ordlistan är, om jag förstått det rätt (vilket jag troligtvis inte har) en lista med rollspelstermer, inte forumtermer och jag förutsätter att sockerpappan som skickade in det vet vad han pratar om och att det är ett vedertaget begrepp i samberättarkretsar (vilka jag har för mig han rör sig i).
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
jag förutsätter att sockerpappan som skickade in det vet vad han pratar om och att det är ett vedertaget begrepp i samberättarkretsar (vilka jag har för mig han rör sig i).
Samberättarkretsar? Vadå för samberättarkretsar? Hur kan det ens finnas? Rising myntade ju termen för bara månader sedan!

Jag har heller aldrig hört termen, varken här eller off-forum, och jag tycker faktiskt det snarare verkar som om sockerpappan uppfunnit det där begreppet själv och för eget bruk, än att det är vedertaget. Och även om så vore, om det nu finns några samberättarkretsar tycks de ju vara så snäva att vi återigen landar i "för obskyrt för att förklara mer än det krånglar till".


/Feliath - skeptisk till att "mullvad" är ett specifikt rollspelsbegrepp också :zeppelinare:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag brukar undvika att svara för någon på forumet, men eftersom diskussionen är i full gång i sockerpappans frånvaro så är det väl lika bra att svara.

och att det är ett vedertaget begrepp i samberättarkretsar
Det låter faktiskt lite långsökt, samberättande är inte så drastiskt annorlunda från traditionellt rollspel, det samberättande jag först tänker på är enbart en teknik att använda i rollspel. Men jag vet inte, du kanske använder beteckningar som friformskretsar och koboldkretsar också?

Visserligen så är ju farinfarsan med i det där gänget Frispel, eller något, så det skulle man väl kunna kalla en samberättarkrets..

Men termen låter inte unik för samberättande, snarare tvärtom. Min gissning är att det är ett lokalt uttryck, antingen för farsans umgängeskrets, eller för Umeåtrakten.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmkay...
Då har man lärt sig nått nytt då.. :gremtongue:
Har heller aldrig hört talas om denna term... :gremconfused:
MenMen, man lär så länge man lever ju. :gremwink:
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Om att dra igång något.

"Kul" att så många har svarat på något man själv skriver för en gångs skull. Sedan lite svar på frågor i tråden och kommentarer till det som är skrivet:

Vilka kretsar rör jag mig i? Vi begränsar oss till rollspelkretsar för relevansens skull och då skulle jag nog säga: konvent och konventscenariokonstruktörskretsar, åt avantgarde friform stuket. Mest Mora/Umeå, dvs SillyCon - SnöKon men har även varit på LinCon några år i rad. Diskuterar mycket rollspelsteori men mest med de övriga i Frispel och med Nisse Nytt, det gammla fansinet ni vet. Känner och pratar ibland även ASF:s personer även om inte så hemskt mycket.

Sedan termen som sådan så syftar den till att dra igång spelarna, likt en hare i exempelvis ett maraton drar igång löparna. Tekniken är inte jätteförekommande men jag har själv använt den några gånger och jag har sett några andra som också har gjort det och jag tyckte att det var av relevans att påpeka att detta fenomen fanns i rollspels sverige. Inom Frispel har vi en längre tid kallat det Hare och jag skulle misstänka att även personer vi pratat med kan hålla med om att det är en term i rollspel, men den är nog inte sprid på nationell nivå(, förrän nu då). Termen har väl synonymer med "extra spelledare" som även används men jag tycker Hare är bättre då den poängterar meningen med spelledaren.

Mullvad är å andra sidan en väldigt vanligt förekommande sak inom konventsscenarion och ofta när jag pratar med konstruktörer om scenarion där sådant förekommer så förstår de termen "mullvad" instinktivt vilket kanske har fått mig att tro att det varit mer sprid än vad den är.

Själv så var det ganska många termer som jag inte kände igen, fast jag ändå läst en del på forumet (exempelvis "gubba"), och som kändes väldigt skapade men som man ändå, efter man läst beskrivningen förstod vad som menades. Det är väl bara just termen Gubba som jag mindes som kändes helt onödig, men det kan vi nog diskutera någon annanstans.

Som ytterligare diskution kan man ju ta upp varför ordlistan skall finnas där, om den bara skall ta upp termer som redan är fastslagna eller om man skall försöka ge rollspelet ett levande nomenklatur där man kan finna nya termer som kan diskuteras så att hobbyn och terminologin kan utveckals. Skall den bara gjuta alla nya forummedlemmar i samma inrutade formar som de gammla redan har, eller skall nya personer få förnya och utveckla terminologin? Fenomenet Hare och Mullvad finns i rollspel och även om de flesta (här) inte har haft de namnen om de fenomenen förut så är det adekvata namn så länge inget annat är mer vedertaget. Dessutom att ge namn på namnlösa fenomen kan komma att fylla en funktion genom en lättare kommunikation rollspelare imellan, och ett ökat nörderi som obönhörlig följd. Skulle vara roligare med en diskution om fenomenet Hare respektive Mullvad än den kartläggning över hur många som inte känner igen uttrycken som det hittils varit.

"Det är ett spiondrama med hare och två mullvader, där slutet beror på respektive mullvads agerande."

"Det är ett spiondrama med en hjälpspelledare som försöker få lite tempo i spelet och som lämnar spelet efter en timme och två spelare som har andra agendor än spelgruppen, där slutet beror på hur dessa två "förrädare" i spelgruppen agerar."
 
Top