Nekromanti Hardware

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Läste på sidan 45 i den gammla hederliga Hardware (N1) att dykarna 2051 andas syrgas. Ballt eftersom det används när man fått dykarsjuka. Dom stackars Vanliga dykare idag andas vanlig koprimerad luft eller Hydrox ("renare" luft) men dom hårda dykarna anno 2051 kan minsan andas REN syrgas. Tänk om dom stiger uppo för fort, utvidgade lungor vad är det för ngt?

För att citera en dykarbok (Sportdykning, sid 96) "om en dykare andas 100% syre, kan förgiftning inträffa vid djup större än 6m"

//Kalle - tycker att syrgasförgiftning verkar sådär kul på ett djup av ynka 10 meter...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oooppppssss !

Ja, jävlar.... Tänka va´intressant det kan bli att vara en dykare.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Knedel

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
17
tja......jag har för mej att det stod nånstans i N1-boken om tårgasgröna kläder.......jag är inte säker, men är inte tårgas gråvit?

"Lo Wang sez: do not block rockets with your head!!!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>dom hårda dykarna anno 2051 kan minsan andas REN syrgas. Tänk om dom stiger uppo för fort, utvidgade lungor vad är det för ngt?</I>

Är det inte ganska lätt att bli berusad på rent syre också?
De är alltså inte hårda, de är dyngraka. (-:

--
Åke
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tårgas.. rimmar på klorgas.
antagligen så var det väll nån som hörde fel och skrev tårgas i stället för klorgas.
klorgas är grönt.. fast, vilken knepig färg.. "klorgasgrön", vem vet hur den ser ut? jag kommer inte ihåg hur ren klorgas ser ut.. då är det juh bättre med snorgrön eller.. tja.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Absimiliard

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
26
Location
Trollhättan
"fast, vilken knepig färg.. "klorgasgrön", vem vet hur den ser ut?"

Typ, därmed är det ett ganska dålig val att beskriva en färg med, eftersom inte en enda normal människa vet hur den ser ut.
 
Top