Egentligen inte!
Det är ju ganska lätt hänt att "softa" böcker pajjar. Ändå så finns det ju dom som böckerna håller suveränt för, trots mjukpärm. Är det tur eller skickliget? Bra ex. eller bra vård? Enligt releaseplanen på Neogames hemsida så står det iaf inget. Iofs så brukar man väl inte brukar skriva upp nytryck på releaseplanen. Jag tror att din dröm om hårdpärm kommer att förbli dröm. Iaf nu! Men någon från Neogames borde veta bättre än jag.
Njae, det är många faktorer som spelar in. Dels så är det bindningen. Eon I och Neotech 2 har vanlig limbindning som lämpar sig bäst för tunnare böcker. Eon II har, trots att det inte är hårda pärmar, en bindning som är riktigt stark så lyckas man ha i sönder en sådan bok är det nog ens eget fel (även om det kan finnas söndagsex...)
Men sen har det förstås med behandlingen att göra också. Min Eon I bok har slitits i snart fem år, och den håller än. Omslaget är bockat, men det enda som ramlat ut är rollformuläret längst bak och det tog jag ut med vilja då jag såg att det satt löst.
N2-boken har jag haft sedan den kom och den har jag varit elak mot. Lät den ligga uppslagen med andra böcker ovanpå med jag satt och skrev Neotech-saker vid datorn. Och nu visar företagskapitlet ett tydligt tecken på att sitta löst, men med rätt behandling har jag lyckats få dem att sitta kvar ändå i snart ett år.
Det är många som klagar på att deras böcker inte håller, men jag tror att det till stor del är självförverkat. Inte för att bindningen i N2 är optimal, långt ifrån, men använder man den förnuftigt - undviker att låta den ligga uppslagen mot bordet allt för mycket, inte sliter i den, viker pärmar längs limkanten när man köpt den - så håller den utan några problem!
När det gäller om N2 kommer med hårda pärmar, så tror jag inte det. Inte inom överskådlig tid åtminstone. N2 finns redan upptryckt i en mängd ex, så det skulle krävas en nytryckning. Dessutom är Neogames av meningen att inte tillräckligt många köper hårdpärmar för att det ska vara lönt.
Sen är det bara att beklaga att Neogames började med lintrådsbindning strax efter N2, nämligen i Eon II. Jag hade gärna sett starkare bindningar även i Neotech.
Avslutningsvis så kommer det ju snart en box till Neotech, som du kan skydda dina böcker med under transporter.
/Emil
Brevis esse laboro, obscurus fio
Eon SE: <A HREF="
http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">
http://www.alfaweb.nu/eonse</A>