Hard Worldbuilding vs. Soft Worldbuilding /A Study of Studio Ghibli

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Så det är tre olika dikotomier han rör ihop till en enda mjukglass:
  1. Den klassiska uppdelningen i hård och mjuk SF och magisystem
  2. Emotion-first (och sen logik skapad för att passa dom känslorna, ala Bergtagen) vs Logic first (och sen den logiska världen finkammad för att hitta emotionella ögonblick, ala… enligt honom… Sagan om Ringen. Jag håller ju inte med om det för det finns nog så resonanta sagoögonblick i den)
  3. Post-hoc vs pre-hoc "regelskapande". A.k.a. "no myth" vs blorb.
Hmm jag vet inte om jag håller med att han blandar ihop hård/mjuk SF och dito världsbyggande. Jag tyckte mer han sa nåt i stil med "alla pratar om det ena, nu ska jag prata om det andra." Däremot håller jag med om att han blandar ihop dina punkter 2 och 3, eller sätter åtminstone likhetstecken mellan dom vilket säkert är en miss. Kan det kanske förklara varför jag och @Cybot ser så olika på AWs hårdhet också?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
@Genesis ja precis… jag menar ju "hittepå efterhand" så det är ju efterhandet som är kruxet inte fantasin. Du har rätt. Gromitspel är ett bra namn. Billy Jean fattar jag inte + MJ är inte min favvo direkt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Drakborgen är inte nödvändigtvis oblorbig även om den har för lite 1-sanningar och mycket mera förlitar sig på 2-sanningar, men inte godtyckliga/hattdragna sådana. När man spelar Drakborgen är det gloraklet som styr. ¡viva blorb!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
I musikvideon till Billie Jean (med "ie" ska det ju vara, förstås) lyser saker upp allteftersom Michael vidrör dem. 🕺
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
"Köpenhamnspel", kanske? Som i kvantfysiken. Icke att förväxla med kvant-resen, som är besläktad men tillhör en annan spelstil.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag tycker videon i slutändan är lite otydlig i att den egentligen inte jämför. Den framhåller fördelarna med mjukt världsbyggande men ställer det inte direkt i relation hur alternativet funkar. Det finns även lite underliga dikotomier kring vad sägs uppnå - jag inbillar mig att oavsett ansats så är de flesta författare ut efter sådant som inlevelse, karaktärsteckning, att sugas med.

Det blir också lite ytligt så till vida att det är en sak vad som framgår för läsaren/tittaren, en annan vad författaren gjort bakom. För vidröra två av exemplen. Harry Potter, som visst är mjuk men där själva berättelsestrukturen gör den hårdare efter hand - för att inkonsekvenserna börjar synas och behöver beröras av författaren. Och Tolkien är givetvis hård, men för en ny läsare av Ringarnas herre lär rätt mycket framstå som ganska mjukt, det först med de postuma publiceringarna som det blivit klarlagt hur hårt det verkligen var. Så det kanske inte alltid är meningsfullt att dela upp hela världsbyggen på det viset. Här kom jag också att tänka på ett annat exempel - LeGuins Övärlden, mjuk eller hård egentligen? Eller Jonathan Strange & Mr. Norell - framställer sig som hård men är mjuk?

Men för att hoppa till rollspelen tänker jag att de i sig, om vi nu ska använda uppdelningen, tenderar åt det hårda hållet genom att ha regler och genom att, även i de samberättande fallen, ofta sätta en premiss för vad spelet går ut på. Jag tänker också att i den mån man spelar samberättande kampanjer (aldrig provat själv) så blir väl det hårt i takt med att det etableras? Eller finns det spel där det kan ändras efterhand? Eller är det en spelgruppsfråga?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Men för att hoppa till rollspelen tänker jag att de i sig, om vi nu ska använda uppdelningen, tenderar åt det hårda hållet genom att ha regler och genom att, även i de samberättande fallen, ofta sätta en premiss för vad spelet går ut på.
Fast även den mjukaste film eller roman har väl också en premiss för vad den går ut på?

Jag tänker också att i den mån man spelar samberättande kampanjer (aldrig provat själv) så blir väl det hårt i takt med att det etableras? Eller finns det spel där det kan ändras efterhand? Eller är det en spelgruppsfråga?
Absolut hårdnar en spelvärld med tiden. Det går ju dock utmärkt att spela en kampanj på dussintals speltillfällen utan att någonsin beröra världen utanför ens omedelbara närhet. Den senaste kampanjen jag spelade var Monsterhearts, där vi spelade tonårsmonster i en amerikansk high school. Det blev aldrig klargjort huruvida människorna i spelvärlden kände till att det finns saker som vampyrer och häxor, om det finns organisationer av dessa, hur magi egentligen fungerar, huruvida vampyrer är känsliga för vitlök, om Victoria hade magiska krafter eller bara var väldigt karismatisk, och en hel massa andra saker. De spelade ingen roll för berättelsen, så de blev aldrig etablerade. Det ser jag som mjukt världsbyggande.
 
Top