Har WRNU-forumiter blivit gnälligare med åren?

Har WRNU-forumiter blivit gnälligare med åren? (2 val är möjliga)

• Alla andra har blivit gnälligare

Votes: 8 14.0%
  • Jag har blivit gnälligare

Votes: 10 17.5%
  • Stämningen är oförändrad

Votes: 10 17.5%
  • Jag har blivit mindre gnällig

Votes: 26 45.6%
  • Alla andra har blivit mindre gnälliga

Votes: 30 52.6%

• Total voters
    57

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Som frågan är ställd. Det är många av oss som hängt på WRNU under många år (många mycket längre än mig). Det har diskuterats saker i oändligt många trådar. Ibland skiljer sig åsikterna så mycket att det låter gnälligtl. Ibland slutar till och med upprepat gnäll och ilskna inlägg i en avstängning etc etc.

Hur upplever du stämningen på forumet? Har den blivit bättre eller sämre genom åren? Har dina medforumiter blivit gnälligare med åren? Har du själv blivit gnälligare med åren? Är nivån konstant eller har det istället blivit bättre stämning (som du själv bidrar till)? Ökar eller minskar antalet avstängningar?

Tyvärr känns det som om en bieffekt av min depression är att jag blir surare och gnälligare, med bristande självkontroll över min kverulans. Huruvida andra ändrats vet jag inte, jag tror inte jag kan göra en objektiv bedömning.

Jag tycker nog inte det. Det har defintivit blivit mindre aggressivt och konfrontativt. Inlägg av typen "alla som inte spelar som mig spelar FEL" har helt klart blivit färre.

I min upplevelse då. Baserat på de senaste fem-sex åren nu kontra hur det var när jag försökte hänga här i tonåren strax efter millenieskiftet.

Ja.

Edit pga senare inlägg i tråden: Jag var borta rätt länge från WRNU och jag upplever att forumet är lite mer gnälligt numera. Däremot håller jag med om det verkar vara sällsyntare att det eskalerar från gnälligt till något värre. En del beror nog på att diskussionerna handlar mer om detaljer och tolkning numera och inte de stora penseldragen. Då kan det bli lite mer gnälligt, men ingen större konfilkt.

Last edited:
Hur upplever du stämningen på forumet? Har den blivit bättre eller sämre genom åren? Har dina medforumiter blivit gnälligare med åren? Har du själv blivit gnälligare med åren? Är nivån konstant eller har det istället blivit bättre stämning (som du själv bidrar till)? Ökar eller minskar antalet avstängningar?
Jag är ju part i målet, men vill gärna tro att det blivit mindre gnälligt och konfrontativt över åren.

Avstängningar är extremt sällsynta, i och med att vi fick trådbanning som funktion. Just långa eller permanenta avstängningar är så sällsynta att jag kan räkna dem på en hand utan att få slut på fingrarna. :)

Sen går det i vågor. Just nu är det många poster som anmäls, så folk kanske är extra sura efter att semestern tagit slut och tar med sig det till forumet.

Men i stort, när jag läser gamla trådar, så var det väldigt mycket mer gnäll och konfrontationer förr.

Håller med tidigare postare.

För några år sedan stormade det mer. Moderator-kåren stramade upp och folk blev faktiskt bannade när de betedde sig. Ett flertal problematiska postare antingen tröttnade eller blev bannade och orkade inte skapa fler sock puppets.

De sura inlägg som kommer idag är något av en västanvind i jämförelse vissa trådar då. Särskilt på Övrig-forumet (eller vad det hette, EDIT: Off topic var det så klart) som var mer allmänt skitsnack. Det forumet tog också bort (eller kanske är kvar men låst) vilket också minskade de värst flammande trådarna som allra oftast handlade om annat än rollspel (typ politik eller åsikter om något skeende i världen).

Cog.

Nu har jag ju inte varit aktiv på forumet så jättelänge, bara typ fem år. Men jag tycker att stämningen överlag är mycket trevlig här utan särskilt mycket gnäll. Oftast när man har olika åsikter tycker jag att det är kul och intressant att höra vad den andra (eller de andra) har för infallsvinkel på vad de säger. Under en kortare period för ett tag sedan skulle kulturkrig smygas in i precis varje ämne vilket jag tyckte var rätt jobbigt men sett i backspegeln var den perioden ganska kort (även fast det kändes som en evighet när det väl var igång). Så jag skulle inte beskriva forumet som gnälligt, de flesta användare är trevliga och de flesta diskussioner likaså (sen behöver man ju inte delta i diskussioner som man märker att man surnar till av).

Om jag blivit mer eller mindre gnällig? Det tycker jag att andra får avgöra. Tycker någon att jag är gnällig och att det skulle vara ett problem får de gärna säga till, jag vill hellre sprida god stämning än gnällig stämning :)

Jag har lärt mig att sinnesfriden blir sjukt mycket enklare om en bara låter bli att ge sig in i vissa trådar, och även om jag misslyckas konstant med det så inbillar jag mig ändå att jag också undviker en del triggerpunkter så att jag per automatik blir "mindre gnällig" (läs: "mer frånvarande"). Sen har jag inte varit här så länge att jag upplevt någon form av gnällighet som utgjort ett problem, så under tiden jag hängt på WRNU har det varit rätt fridens snarare.

Jag kan inte svara för hur gnällutvecklingen varit hos separata individer. Vad jag däremot kan säga något om är att forumet generellt blivit mindre gnälligt, eftersom en del användare som inte var här för att diskutera rollspel utan bara för att klaga på att de inte fick säga vad de ville hur de ville har slutat dyka upp.

Som andra redan lyft, tror jag att forumet var mer rivigt förut. Vad jag förstått har det både förekommit mordhot och 2011 verkar forumets existens ha hängt löst till följd av dålig stämning. Jag var inte med då, men kunde läsa mig till en del i arbetet med jubileumsboken, där en del gnälliga perioder och händelser omnämns.

Back