Mekanurg
Akktu stakki
Min dator tjatar om att jag bör uppgradera till W11. Jag är oentusiastisk men undrar om det har blivit ordning på detta operativsystem?
Den har också krav på att man har TPM-chip och har det aktiverat, vilket ger dem en möjlighet att unikt identifiera datorn. Den bråkar vid multiboot. Den tvingar in uppdateringar utan att fråga (skitirriterande när man har en tvåveckorskörning som den dumpar för att den tyckte att en uppdatering jag skiter i var viktigare och bara bootar om). De tar bort fler och fler inställningar, och de som är kvar är i en total röra. Funkar fortfarande dåligt när man kör multimonitor med olika typer av digitala utgångar. Går inte att ha lokala användarkonton, så att man är alltid beroende av Microsofts onlinetjänster. De krypterar disken utan att fråga.Explorer körs fortfarande i en webbläsare i 11, och de trycker in copilot överallt. En del kan man åtgärda, annat är svårare.