Har Windows 11 blivit av med barnsjukdomarna?

Mekanurg

Akktu stakki
Min dator tjatar om att jag bör uppgradera till W11. Jag är oentusiastisk men undrar om det har blivit ordning på detta operativsystem?

Har det på allt-i-allo-datorn och tycker det rullar på helt ok.
Har dock lagt en timme på att konfigurera det ordentligt, kanske främst genom Explorerpatcher. Klarar inte utseendet i W11 så mitt ser väl i princip till 90% ut som W10 i menyer etc.

För den vanliga dödliga med lite intresse av privatliv gentemot internet så är det väl rimligt att åtminstone stänga av all telemetri, annars går det ju att pilla den där timmen eller så.
YT är ens vän.

Jag tvingas köra det på jobbat, och blir ständigt överraskad av hur fruktansvärt dåligt det är.

Dessutom har vi alla integritetsproblemen, som är "by design", så de lär inte försvinna.

För tillfället har jag två datorer kvar i Win10 (mest för att jag behöver mina utvecklingsmiljöer ett tag till), resten har jag gått över till Linux.

Edit: Typo, menade att jag har två Win10.

Last edited:
Jag har ju tyckt att det varit helt OK hela tiden, men framför allt sedan de förbättrade startmenyn så man får ha hur många "pinned apps" man vill (typ) och inte behöver se några "förslag" så har jag väl egentligen inga klagomål. Eller ja, en del, men inte nödvändigtvis fler än jag hade på windows 10 (nån gång borde någon ta Windowsteamet i örat och tvinga dem att städa upp röran som är det virtuella filträdet i utforskaren. Det kan inte vara rimligt att ha så här mycket bös och dubbletter!)

Explorer körs fortfarande i en webbläsare i 11, och de trycker in copilot överallt. En del kan man åtgärda, annat är svårare.
Den har också krav på att man har TPM-chip och har det aktiverat, vilket ger dem en möjlighet att unikt identifiera datorn. Den bråkar vid multiboot. Den tvingar in uppdateringar utan att fråga (skitirriterande när man har en tvåveckorskörning som den dumpar för att den tyckte att en uppdatering jag skiter i var viktigare och bara bootar om). De tar bort fler och fler inställningar, och de som är kvar är i en total röra. Funkar fortfarande dåligt när man kör multimonitor med olika typer av digitala utgångar. Går inte att ha lokala användarkonton, så att man är alltid beroende av Microsofts onlinetjänster. De krypterar disken utan att fråga.

Jag stänger av Windows Defender (för jag kör ett annat antivirus som passar mitt användningsfall bättre) och en vecka senare har de kört igång den igen, och den orsakar problem i min utvecklingsmiljö. Jag stänger den och raderar programfilen. Några veckor senare har de återställt den och startat den igen. Jag raderar filen, lägger till en liten stub-fil som inte gör någonting med samma namn, och några veckor senare har de tagit bort MIN fil, lagt in sin egen, och startat den igen.

De försöker till och med uppdatera till Win11 utan att fråga, med försvaret att man kan backa tillbaka. De gjorde det på min morsas dator, som inte hade TPM, och sedan vägrade den boota. En annan dator uppdaterade de utan att fråga, och när jag skulle backa tillbaka, så fick jag en trasig Win10 som jag behövde installera om.

Sån här skit hela tiden.

Det den i huvudsak brister på är respekt för att det är min dator. De gör saker de vill göra med den, inte saker jag vill. De frågar inte, de bara gör. Hade jag varit rik så skulle jag prövat det i rätten, för det är inte OK.

Har inte kört Windows privat sedan 90-talet. Har aldrig saknat det, även om de där 7 åren runt millenieskiftet med Ubuntu kändes lite spartanskt emellanåt :sneaky: numera kör jag MacOS - dock saknar jag en Linux miljö för utveckling och annat skoj.

Back