Har/varför har Magic tagit över spelbutikerna ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har märkt en trend att i spelbutiken i min stad samt grannstaden och även spelbutiken på orten där jag brukar semestra ligger fokus helt och hållet på Magic . Hade det bara vart i min stad så hade jag inte undrat över detta men det verkar vara ett vidsträckt fenomen

Minst 70% av butikernas innehåll är relaterat till Magic och resten brukar vara uppdelat på Warhammer , brädspel , tärningar och i nått litet hörn står ett par skrämda DnD 5:e böcker och trycker

Folket som frekventerar spelbutikerna är skulle jag säga till 99'9% Magic spelare och vad som spelas i butikerna är Magic . Går man in i butiken och in i själva speldomänen så är det uteslutande Magic som spelas vid spelborden

95% av alla events som butikerna ordnar är relaterade till Magic så som dragningar av boosterpacks , turneringar , nylanseringar av nya editions osv osv .

Varför har det blivit så och varför har rollspell/brädspel/figurspel trängts undan till förmån för magic ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Denna utveckling såg jag på Tradition i mitten på 90-talet i Stockholm. Har undrat sen dess vad den berodde på.
Jag har nog varit sen på att märka det då jag bodde i en liten bruksort fram tills jag var 27 och på den tiden var närmsta spelbutik/er i GBG så det blev inte så ofta man besökte den/dom och då låg fokus alltid på att köpa rollspel så man var omedveten om allt annat.

Vi fick en spelbutik i staden där jag bor först för några år sedan så innan dess var jag ganska omedveten om att magic var så stort . Då var det iaf mycket Magic sedan konkade butiken och en ny har öppnats i dess ställe och även där ligger fokus på Magic .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan skall även tilläggas att en bidragande faktor till att jag inte vetat om hur stort Magic är ,är att jag varit helt ointresserad av Magic . Förutom nått trevande försök att lära mig spelet på 90-talet så har jag haft noll intresse av Magic.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Till Magic kommer det minst fyra stora expansioner per år (och diverse mindre extraprodukter). En engagerad Magic-spelare kan spendera ett par tusen kronor på varje.

Så butikerna fyller hyllorna med det de tjänar pengar på.

Och det här hände som sagt på 90-talet, då rollspel försvann och ersattes av främst dataspel i de butiker som faktiskt hade några rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Till Magic kommer det minst fyra stora expansioner per år (och diverse mindre extraprodukter). En engagerad Magic-spelare kan spendera ett par tusen kronor på varje.

Så butikerna fyller hyllorna med det de tjänar pengar på.

Och det här hände som sagt på 90-talet, då rollspel försvann och ersattes av främst dataspel i de butiker som faktiskt hade några rollspel.
Jag var som sagt aldrig intresserad av Magic och bodde på en mindre bruksort och besökte/er inte nån större stad (GBG närmsta storstad) särskilt ofta .Jag har nog inte varit i GBG på över 10-12 år samt att det är först för några år sedan vi fick en spelbutik i staden där jag bor och samma med semesterorten så jag har inte lagt märke till det här fenomenet förens nu .

Jag har väll levt i en bubbla inser jag nu 🤣
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Känner inte igen det från de spelbutiker jag har koll på i Stockholm i alla fall, men de är kanske inte representativa.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
För övrigt brukar Magic-produkterna finnas bakom disken i de flesta butiker jag sett, så det är ju inte direkt så att det konkurrerar om hyllutrymmet med andra produkter.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För övrigt brukar Magic-produkterna finnas bakom disken i de flesta butiker jag sett, så det är ju inte direkt så att det konkurrerar om hyllutrymmet med andra produkter.
Här tas hela kassan upp av Magic och kortsleeves och counters osv . Reklam i fönster osv och displayer mm är allt riktat mot Magic
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det som gör rollspel bra -- att det är en hobby där man egentligen helt och hållet kan bygga på sin fantasi, där en bok man köpte för 300 kronor kan skänka spelglädje i åtskilliga år -- gör också att det är en rent usel produkt att använda för att hålla igång en butik. Inte nog med att rollspelare är opålitliga konsumenter, de tycker dessutom om en massa olika spel! Om man som butiksinnehavare då vill ha en pålitlig investering, något man vet kommer att sälja, då är det bättre att satsa på Magic. Det är ett enda spel som fångar upp många fler konsumenter än något rollspel, och dessa konsumenter kommer dessutom att regelbundet köpa nya kort. Jag misstänker att det finns många spelbutiksägare som egentligen framför allt är intresserade av att ha rollspelsbutik, men som använder Magic för att hålla sig flytande.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Det enkla svaret är: Kapitalism.
Rollspel/figurspel/brädspelsbutiker har ofta begränsad ekonomi, så det tenderar göra att magic är en väldigt bra inkomstkälla i jämförelse med rollspelsprodukter.
Magic är Pay-to-win och har en försäljningstaktik som manar till spelberoende (random kort i boosterpacks).
När det gäller figurspel så är den största försäljaren på marknaden, Games-Workshop notoriskt kända för att sabba för återförsäljare då de vill driva sina egna butiker.
Rollspelsprodukter är idag ofta finansierade via Kickstarter (vilket mättar marknaden från lansering i princip) och kommer även i mindre upplagor. De är alltså inte någon större vinstmaskin för butiker.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Här tas hela kassan upp av Magic och kortsleeves och counters osv . Reklam i fönster osv och displayer mm är allt riktat mot Magic
Tror även att denna placering nära kassa kan ha att göra med att det är en av de mest stöldbegärliga grejerna i butikerna. Min killgissning är att oöppnade Magic-produkter är lätta att snatta och kränga utan något större tapp i värde på Tradera.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Utöver det ni redan nämnt så är ju dessutom Magic ett sjukt bra och kul spel. Jag kommer också från en mindre bruksort, och där spelade vi lite tillsammans, men det inte mer än så.
Efter gymnasiet åkte jag till Cambridge för att plugga och där var det en helt annan sak, man träffades på pubbar varje vecka och körde mindre turneringar, spelade och hade trevligt tillsammans. Är nog det roligaste jag haft med ett enskilt spel. Hade jag bott i en större stad idag hade jag nog fortfarande spelat mycket.

Jag gjorde ett försök att spela Magic Arena förra året, och återupptäckte hur kul och intressant spel det verkligen är. Tyvärr har man ju växt upp lite, och den helt sjuka kapitalismen bakom kulisserna fick mig att tappa suget.

Magic är ju också, som ni nämnt, ett spel där det kommer ut oerhört mycket material hela tiden. Allt är dyrt, och det mesta är lockande på olika sätt. Kort och gott kan jag verkligen förstå hur både butiker och spelare väljer Magic framför andra spel.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Stockholmsläget:
Dragons Lair öppnade ju typ en separat brädspelsbutik för att de behövde så mycket plats för sina Magic grejer. (såklart förenklad version av sanningen) medan SF-Bok mest har lite bakom kassan och Alphaspel har fokus på bräd och-figurspel, men har yta nog att ha sleves osv på. Webhallen frontar ganska lite Magic i butik, men har ett bra sortiment.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Magicspelare tenderar att i rätt hög grad vara måna om sin lgs, eftersom det är ganska mycket som står på spel för dem (sponsrade, officiella turneringar, friday night magic etc kräver en aktiv lgs). Kan tänka mig att bräd- och rollspelare i högre grad handlar online/direkt från utgivaren istället för lgs, eftersom det är billigare och de inte direkt tjänar särskilt mycket på att ha en fysisk butik.

Men det är säkert mest spekulationer från min sida.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Magic-spelare är rätt platseffektiva. Du kan få in rätt mycket Magic-spelare på liten yta. Visst, Warhammer drar möjligtvis in mer pengar per spelare, men du kan få in minst 3 magic-spelare på platsen som en Warhammer-spelare tar upp i butiken. Och det är bara bland de som spelar aktivt i butiken, sedan så har vi ju platsen som alla produkter tar upp. När jag som ung praoade på gamla Absolut Spel i Stockholm så fick jag se hur mycket mer värda Magic spelarna är jämfört med andra spelare. Att klämma in en massa folk i butiken innebar ju även att snacks-försäljningen går upp.

Att dra till sig TCG spelare är helt enkelt bättre for butikerna än att dra till sig figur eller rollspelare. Det finns en fördel till med att sälja TCG-prylar: Produkter som floppar tar inte upp en massa plats. Det känns som om de flesta spelbutiker jag besökt genom åren, möjligtvis med undantag från SF-bokhandeln, har en massa överblivna saker från spel som inte sålde lika bra som de förväntade sig som bara ligger där och tar upp en massa platts. För dyra för att slängas, för oattraktiva för att säljas. Floppar ett TCG så är det tråkigt, men det tar inte upp så stor platts i alla fall.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Magicspelare tenderar att i rätt hög grad vara måna om sin lgs, eftersom det är ganska mycket som står på spel för dem (sponsrade, officiella turneringar, friday night magic etc kräver en aktiv lgs).
Undrar vad din Flgs har gjort mot dig...? :)
 
Top