Nekromanti Har tänkt att börja med Mundana

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Vad jag förstått är inte Eons grundregler nödvändigt för att spela i Mundana och jag har alltid tyckt världen är viktigare än reglerna. Tills vidare kommer jag nog använda AD&D till världen. (Och för att ingen av dem som känner mig ska tro att det är ett skämt, det är det inte.)

De produkter jag hade tänkt börja med är Atlas-boxen och Legender & Hemligheter. Är det någon eller några böcker ni tycker är essentiella för att få rätt blick av Mundana så tipsa om dem och beskriv dem gärna lite kort så jag vet just vad de tillför.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
En överraskning

Det inlägget var _inte_ väntat. Men kul. Andra böcker att rekommendera är Alver (köp begagnat, det finns ett ex på www.hobbyspel.com just nu), Dvärgar och Tiraker. Barbarer & människofolk blir nog rätt bra när den kommer, den med.

Fast du måste greja rätt mycket med magisystemet om du ska få Mundanakänsla. Magiteori, besvärjelse samt magiska varelser & föremål hör ihop med magisystemet.

Man kan köra Mundana med andra regelsystem, men AD&D blir nog rätt svårt. Testa nåt mer lågmält och pilla med magin alternativt strunta i den.


// avatarex, som tycker att den stora fördelen med Eon/Mundana är just magin
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Om du gillar att ha äventyr med focus på andra raser än människor så är någon av rasböckerna värda att köpa, undantag alvboken då den inte är värd besväret att få tag på nu när den är ur tryck.
Om du diggar människor, och varför skulle man inte dom är ju roligast! enligt mig iallefall. så skulle jag rekomendera Consaberboken.

Fast du kommer ruggigt långt bara med Atlasboxen och infot som finns på neogames hemmsida.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: En överraskning

Hur integral del är magin i Mundana egentligen? Figurerar den så pass ofta att jag kommer få svårt att förstå nåt i världsböckerna? Eller är det mer i äventyr där den har en stor roll?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Magiker i Mundana

" Hur integral del är magin i Mundana egentligen? Figurerar den så pass ofta att jag kommer få svårt att förstå nåt i världsböckerna? Eller är det mer i äventyr där den har en stor roll?"

För den vanliga bonden?
Nada.

För det akademiska livet?
Tämligen mycket. Inget universitet med självrespekt saknar magiska studier (undantaget är de jargiska skolorna)

För metafysiken?
Jo, den är rätt viktigt. Så fort du kommer över smuts-under-finger-naglarna-stämningen så kommer den att finnas där

För magiker?
Well... d'uh :gremlaugh:

För politik?
Tämligen viktig. Magikerhus är en politisk makt att räkna med. Två av de största riken är magikratier och Consaber som är ett uppåtgående land med stora framgångar i modern tid har mycket att tacka sina magikerhus för.


Se det så här. De länderna som har befolkningssiffror som jag inte spyr galla över har knappt 1 magiker 6700 invånare. De är alltså mycket ovanliga. Men där de väl finns så har de en tendens att klumpa ihop sig. Städer och framförallt akademier och universitet finner man dom i (detta är naturligtvis kulturberoende. Men det är mer akademier än ensliga höga torn).


Frågor på det?


/Naug
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
För att få rätt blick av Mundana behöver man givetvis de bra böckerna. Så man får en bra bild av Mundana alltså, annars får man en dålig bild, och det vill man ju inte.

Mina favoritböcker är (utan inbördes rangordning) Mystik & Magi, Alver och
Tiraker. Dessa var de första böcker jag köpte och tillsammans med Mundana (den gamla världsboken) utgjorde de fullgott underlag för många timmars mysigt rollspelande.

Legender & Hemlighetert rekommenderas inte, den erbjuder någon sorts paketlösning på en massa mundanska mysterier som verkligen inte är bättre än sånt man hittar på själv. Överflödig, dåligt presenterat innehåll och kreativitetshämmande - enligt mig.

Atlasboxen är mest en (gemytlig) geografisk övning. Stilen är dock torr och tråkig, och utan rasböckerna (främst Alver och Tiraker) och/eller nationsböckerna (Consaber är bäst) blir världen smått färglös.

Monster- och vapenböcker införskaffas efter behag. Jag anser dem vara smått överflödiga.

Där var några utvalda små delar av mina inskränkta åsikter. Återkommer gärna med fler om det skulle behövas.

- Lycan
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Magiker i Mundana

Tänk dig att spela i Europa på sextonhundratalet utan heliocentrisk och mekanisk världsuppfattning. I vissa länder är vetenskapen/magin central, medan den i andra länder är ett skumt kätterskt påfund. För bönderna spelar den, som Krille skulle sagt, föga bandy. Sen är Mundana betydligt mer medeltida i andra aspekter, men det varierar en hel del från land till land.

Varför inte testa ObT6? Jag tror det är lättare att skapa hitpointsystem i ObT6 än mundansk magiteori i d20. Ingenting är dock omöjligt.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag föreslår att du försöker lägga vantarna på den hos Neogames slutsålda världsboken "Mundana", som även innehåller info om alver, dvärgar, tiraker och misslor . Enligt mig är den betydligt bättre och mer stämningsfylld än "Geografica Mundana" (som finns inkluderad i Atlasboxen).

Mvh Jonatan
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Magiker i Mundana

Integral var ett dumt ord att använda.

Vad jag menar är mer om meningar av typen "Hrufirs borg vilar på ett fundament av kontropisk magi vilket gör den synnerligen lättförstörd" och dylikt, det vill säga om jag kommer missa vitala delar av att inte ha Eon också.

(Jag är alltså inte rädd för Eon, däremot vill jag minska bördan på min plånbok.)
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Det funkar bra, men det blir jobb för SL

Som SL för en aktiv spelgrupp (1-2 möten i veckan) har jag ofta haft idébrist på äventyr/kampanjer, och eftersom det inte finns så mycket skrivet till EON, så har vi spelat snart varenda äventyr släppt till DoD och expert. Det funkar utmärkt. Ibland utnyttjar jag "outforskade områden" och slänger in ett land som beskrivet i äventyret, annars tar man storyn och slänger in i ett befintligt land. Man måste vara jefligt flexibel som SL, och stryka och lägga till, för att inte förlora Mundana-"känslan". Eller så inser man faktum att det blir lite gammal hederlig DoD stämmning.

Vi körde svavelvinter-serien i mundana, och det var en höjdare. Jag brukar inte använda mig av SLP´s värden, utan bestämmer mer eller mindre om de lyckas eller inte, och anpassar hela tiden situationen/striden, så att det blir en bra balans. Beroende på spelgruppen kan ju belöningen ibland bli löjligt stor för ingenting, eller löjligt liten för ett hästjobb, och två dog kanske på kuppen. Och då slipper man problemet med mycket konverterande.

Och en av fördelarna med att vara SL är att man inte behöver förklara, magiteoretiskt, hur Allan - magikern, kunde slänga en viss besvärjelse, för spelarna, om de nu skulle ifrågasätta. han bara kan ju det. (Kan dock bli jobbigt senare om man låter rp´na hitta Allans formelsamling, hehe)

Allt för mig, tack!

//Funs1

PS Kände att jag måste klargöra en sak. Man skulle kunna säga att vi då till stor del kör med eon-regler i Ereb Altor, fast med mundana-stämming, så att köra tvärt om, eller med T20-systemet i mundana borde gå utmärkt. Och magi är ju inte ett stort problem då jag mer ser det som något ganska abstrakt, och, om man inproviserar, ganska regellöst. man kan ju alltid hitta på och upfinna nya saker, det är ju det som är kul.
DS
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Magiker i Mundana

" det vill säga om jag kommer missa vitala delar av att inte ha Eon också. "

Nej egentligen inte faktiskt. Så länge du försöker se magin som en vetenskap och inte hokuspokus så får du Eons magikänsla, vilka regler du använder är bara en smaksak enligt mig.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Magiker i Mundana

"Vad jag menar är mer om meningar av typen "Hrufirs borg vilar på ett fundament av kontropisk magi vilket gör den synnerligen lättförstörd" och dylikt, det vill säga om jag kommer missa vitala delar av att inte ha Eon också."

Det är tämligen få sådana i landsmodulerna. Men om man läser emellan raderna i modulerna (framför allt Mystik&Magi och Legender och Hemligheter. I den kommande Drakar så kommer magi vara mycket viktigt och jag förutsätter att den även kommer varar det i Schamaner & Drömvandrare).

Som sagt. Självaste "smuts"-världen kommer du undan att röra vid magin, typ. Fast magikerhusen är som sagt fortfarande en politisk makt. Men deras makt bygger mer på ett kunnande snarare än att de kasta besvärjelser. Besvärjelser är som sagt inte så hemskt mäktiga i sitt vanilj-utförande. Makten kommer först då man finner listiga sätt att använda besvärjelserna på samt när man börjar bruka ritualer.


/Naug, tror sig göra läget klarare. Eller?
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Magiregler är inte särskillt viktig [ant]

Det mesta funkar aldeles utmärkt utan så länge ingen rollpersone är magiker...
 

Kiridon

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
28
Location
Kalmar (Trekanten)
Tycker att de e välldigt intressant med folk som provar olika system i olika världar....

DoD 4 eller DoD -91 är skitbra system att lira med i alla världar...
Borde kanske prova det....
 
Top