Har rollspelsteori gett er bättre upplevelser?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Jag är inte helt ovan vid att läsa abstrakta och teoretiska texter och resonera kring dem. Jag har läst Edwards GNS-essäer. Jag tycker jag borde betraktas som kompetent att delta i en diskussion.

Sen är jag förstås öppen för möjligheten att jag kan ha fel. Isf vore det förstås bra om mer pålästa personer kunde förklara vari de felen består och visa vad den rätta tolkningen är istället. De självutnämnda experterna i den här tråden har inte gjort ett så bra jobb, kan jag tycka. Handlar kreativa agendor om ett "vad", ett "hur" eller ett "varför"? Vad är egentligen skillnaden?

Om mindre införstådda personer ska ta på sig ansvaret att vara ödmjuka inför bristerna i sin förståelse, så vore det också lämpligt om mer införstådda personer kunde ta på sig det ansvar som verkliga experter på verkliga ämnen tar på sig, nämligen att arbeta aktivt med att utveckla teorierna, finna mer lämpliga och genomskinliga formuleringar av dem, förmedla dem till allmänheten. Hur ska de förra annars kunna ta på allvar de senares anspråk på expertis?
Jag var inte medveten om det var trådens syfte att förklara Big Model. Överlag känns ditt svar inte helt kopplat till det jag skrev. Du har naturligtvis rätt i alla diskussioner är ett givande och tagande. Känns också som det är lite onödiga tjuvnyp om "självutnämnda experter" odyl. Jag är helt enkelt osäker på om detta är en ärlig del av ett intressant ämne eller ett försök att platta till någon eller några. Du får gärna förtydliga eller fråga, så jag förstår din ingång tydligare.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
I fallet spelteorier finns en föreställning om att de ska vara enkla och möjliga att applicera omgående. Men så funkar vi inte riktigt. Abstrakta och svårgreppbara teorier kan mycket väl vara både givande och ändamålsenliga, men så svåra att ta till sig att få orkar.
Såsom varande change leader så vill jag dock påpeka att för att en teori skall få genomslag så är det en extremt stor fördel om de är just enkla, lättbegripliga och lätta att applicera.

Sedan kan man också (faktiskt) ifrågasätta om en teori som alltför många inte håller med om är sann när området som den verkar på är underhållning. Observera att jag inte menar att ifrågasätta de teorier som finns, bara ett korn för reflektion.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Såsom varande change leader så vill jag dock påpeka att för att en teori skall få genomslag så är det en extremt stor fördel om de är just enkla, lättbegripliga och lätta att applicera.

Sedan kan man också (faktiskt) ifrågasätta om en teori som alltför många inte håller med om är sann när området som den verkar på är underhållning. Observera att jag inte menar att ifrågasätta de teorier som finns, bara ett korn för reflektion.
Precis. Det jag menar är att vi nog har plats både för stora komplexa teorier och mindre lättillgängliga teorier (som kan hamnar närmre konkreta SL-tips). Det är ju inte säkert att just genomslag är syftet. Själv varken skriver, spelar jag eller skapar rollspel med syftet att något av det ska ge några större ringar på vattnet, utan för att jag finner det kul och givande.

Och skulle jag stöta på en spelteori som jag inte finner sann så hoppas jag att jag har sinnesnärvaro nog att ignorera och gå vidare, om inte premissen trots det är intressant och gör mig nyfiken. Så var det i fallet blorb. Min första reaktion var, "men, det här går väl inte" för att ändras till "eller...?" och slutligen till "så satans coolt!"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Jag var inte medveten om det var trådens syfte att förklara Big Model.
Nu har det ju blivit en sådan diskussion, oavsett vad det ursprungliga syftet var.

Överlag känns ditt svar inte helt kopplat till det jag skrev.
Du sa att du tyckte folk borde vara ödmjuka inför sin bristande kunskap. Jag menade att detta isf krävde vissa motprestationer från de med mer kunskap. Det är väl inte så långsökt?

Känns också som det är lite onödiga tjuvnyp om "självutnämnda experter" odyl.
Tja, det finns ju inget Big Model University som kan utfärda ackrediteringar, så alla experter på området måste väl med nödvändighet vara självutnämnda.

Jag är helt enkelt osäker på om detta är en ärlig del av ett intressant ämne eller ett försök att platta till någon eller några.
Jag är, liksom du, intresserad av de villkor som diskussionen förs på.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Som utomstående läsare är mitt intryck att det mest är du som gnabbas i de här trådarna.
[...]
Fattar uppriktigt talat inte vad du får ut av att försöka interagera med andra människor intellektuellt med din inställning.
Vill bara säga att jag tycker det här inlägget är lågt, alldeles för personligt, riktigt taskigt, och något som hemsökt mig under dagen. Känner inte när jag läser om mina bidrag till den här konversationen (eller Facitdilemmat) att jag skrivit något som gör det särskilt rättvist heller. Men det är ju svårt att se objektivt på något en själv skrivit trots allt. Jag vet ju vad jag menar. Ibland undrar jag om det inte skulle räcka (för oss alla) att tolka det andra skriver lite mer generöst.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man kan dock gnälla på det för att det är svårfattat och kanske inte så pedagogiskt beskrivet. Det är inte bara att läsa essäerna och så förstår man teorin. Man måste typ stöta och blöta dem, relatera dem till faktiskt spel, missuppfatta och diskutera.
Visst kan man hävda att en svårtillgänglig teori är dålig, men jag är nog inte beredd att göra ett riktigt så stort kliv. Pedagogiskt bristfällig? Absolut. Dålig? Nej.
Ja tanken är väl precis den, att det är en allomfattande teori om rollspelande som aktivitet. Det är därför det där vida spretiga är viktigt att ha med sig kring agendorna.
Jag är också av övertygelsen att man bör utbilda sig själv så mycket man kan inom det område man vill diskutera eller ödmjukt inse att man blott är en novis. Det finns gott om ämnen där jag gladeligen lägger mig platt och inser att jag är på djupt vatten. Jag tycker det är klädsamt att visa andra den respekten. I fallet spelteorier finns en föreställning om att de ska vara enkla och möjliga att applicera omgående. Men så funkar vi inte riktigt. Abstrakta och svårgreppbara teorier kan mycket väl vara både givande och ändamålsenliga, men så svåra att ta till sig att få orkar.
Om mindre införstådda personer ska ta på sig ansvaret att vara ödmjuka inför bristerna i sin förståelse, så vore det också lämpligt om mer införstådda personer kunde ta på sig det ansvar som verkliga experter på verkliga ämnen tar på sig, nämligen att arbeta aktivt med att utveckla teorierna, finna mer lämpliga och genomskinliga formuleringar av dem, förmedla dem till allmänheten. Hur ska de förra annars kunna ta på allvar de senares anspråk på expertis?
Jag - som inte kan rollspelsteori - läser nyfiket och reflekterar lite.

Om man tänker sig någon hård vetenskap - fysik - så överlever bara de "korrekta" teorierna. Ingen förväntas lära sig något om de teorierna som visade sig vara felaktiga, och de flesta kan ignorera teorier som ej bevisats. Och alla har rätt att ifrågasätta - försöka motbevisa - alla teorier (även om det är rätt arrogant och onödigt att ifrågasätta etablerad fysik). Det är del av den vetenskapliga metoden.

Om man tänker sig något mjukt och subjektivt - litteratur - så är det också så att det finns "klassiker". Den som vill bli tagen på allvar i en diskussion om litteratur förväntas ha koll på klassiker. Men den allra flesta litteraturen kan de allra flesta bortse från, även om de vill diskutera litteratur. Det är självklart att mycket litteratur, kanske rent av den allra mesta litteraturen, helt enkelt är dålig och obetydlig litteratur.

Så oavsett om man ger sig in i fysik eller litteratur, så finns det synnerligen välskrivna sammafattningar och sammanställningar av vad man förväntas veta något om.

Så om man ska prata "rollspelsteori" på allvar så ska man kunna förvänta sig samma sak:
1) frihet att kritisera / teorier ska tåla granskning och kritik
2) ganska etablerad idé om vad som är bra och relevant teori
3) bra och relevant teori ska vara välskriven från början, eller sammanfattad någon annanstans (typ en lärobok) på ett bra sätt (inte minst för att olika personer ska kunna vara överens om att de uppfattat teorin på samma sätt)

Nu finns det såklart inte den typen av pengar, resurser och professionalitet (?) kring rollspelsteori. Så man kan som "läsare" eller "nybörjare" inte komma och förvänta sig att detta finns (alldeles gratis). Men så länge detta inte finns på plats, så kan man heller inte förvänta sig att nybörjare utbildar sig innan de uttalar sig (som man kan göra i fysik eller litteratur).

Om alla som ska diskutera rollspelsteori förväntas börja läsa in sig på allt från början, utan att det finns en tydlig sammaställning av vad som är bra och relevant teori (där dåliga inlägga, dåliga teorier helt enkelt är bortsållade), så riskerar detta bara att bli en klubb för redan är insatta, men där det blir allt svårare och svårare att komma in.

Jag kan tycka att det, givet hur diskussionen låter, skulle vara bättre att prata om "practices" än "theories".

Det var inte min avsikt att kritisera någon, utan bara dela mina reflektioner. Så här förvirrade tankar har jag. Vad det nu är värt för någon annan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
@zo0ok

"Men så länge detta inte finns på plats, så kan man heller inte förvänta sig att nybörjare utbildar sig innan de uttalar sig (som man kan göra i fysik eller litteratur)."

Absolut. Men det var inte det jag syftade på. Jag tänkte mer på att grundlöst ifrågasätta något baserat på en missuppfattning. Vi MASSOR av sådant och det kunde vara på nivå "Narrativism? Alla spel är ju narrativa!" Någon form av eget ansvar tycker jag att man har. Men det är en personlig åsikt och jag ifrågasätter inte folks rätt att ifrågasätta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag - som inte kan rollspelsteori - läser nyfiket och reflekterar lite.

Om man tänker sig någon hård vetenskap - fysik - så överlever bara de "korrekta" teorierna. Ingen förväntas lära sig något om de teorierna som visade sig vara felaktiga, och de flesta kan ignorera teorier som ej bevisats. Och alla har rätt att ifrågasätta - försöka motbevisa - alla teorier (även om det är rätt arrogant och onödigt att ifrågasätta etablerad fysik). Det är del av den vetenskapliga metoden.

Om man tänker sig något mjukt och subjektivt - litteratur - så är det också så att det finns "klassiker". Den som vill bli tagen på allvar i en diskussion om litteratur förväntas ha koll på klassiker. Men den allra flesta litteraturen kan de allra flesta bortse från, även om de vill diskutera litteratur. Det är självklart att mycket litteratur, kanske rent av den allra mesta litteraturen, helt enkelt är dålig och obetydlig litteratur.

Så oavsett om man ger sig in i fysik eller litteratur, så finns det synnerligen välskrivna sammafattningar och sammanställningar av vad man förväntas veta något om.

Så om man ska prata "rollspelsteori" på allvar så ska man kunna förvänta sig samma sak:
1) frihet att kritisera / teorier ska tåla granskning och kritik
2) ganska etablerad idé om vad som är bra och relevant teori
3) bra och relevant teori ska vara välskriven från början, eller sammanfattad någon annanstans (typ en lärobok) på ett bra sätt (inte minst för att olika personer ska kunna vara överens om att de uppfattat teorin på samma sätt)

Nu finns det såklart inte den typen av pengar, resurser och professionalitet (?) kring rollspelsteori. Så man kan som "läsare" eller "nybörjare" inte komma och förvänta sig att detta finns (alldeles gratis). Men så länge detta inte finns på plats, så kan man heller inte förvänta sig att nybörjare utbildar sig innan de uttalar sig (som man kan göra i fysik eller litteratur).

Om alla som ska diskutera rollspelsteori förväntas börja läsa in sig på allt från början, utan att det finns en tydlig sammaställning av vad som är bra och relevant teori (där dåliga inlägga, dåliga teorier helt enkelt är bortsållade), så riskerar detta bara att bli en klubb för redan är insatta, men där det blir allt svårare och svårare att komma in.

Jag kan tycka att det, givet hur diskussionen låter, skulle vara bättre att prata om "practices" än "theories".

Det var inte min avsikt att kritisera någon, utan bara dela mina reflektioner. Så här förvirrade tankar har jag. Vad det nu är värt för någon annan.
Jag - som inte kan rollspelsteori - läser nyfiket och reflekterar lite.

Om man tänker sig någon hård vetenskap - fysik - så överlever bara de "korrekta" teorierna. Ingen förväntas lära sig något om de teorierna som visade sig vara felaktiga, och de flesta kan ignorera teorier som ej bevisats. Och alla har rätt att ifrågasätta - försöka motbevisa - alla teorier (även om det är rätt arrogant och onödigt att ifrågasätta etablerad fysik). Det är del av den vetenskapliga metoden.

Om man tänker sig något mjukt och subjektivt - litteratur - så är det också så att det finns "klassiker". Den som vill bli tagen på allvar i en diskussion om litteratur förväntas ha koll på klassiker. Men den allra flesta litteraturen kan de allra flesta bortse från, även om de vill diskutera litteratur. Det är självklart att mycket litteratur, kanske rent av den allra mesta litteraturen, helt enkelt är dålig och obetydlig litteratur.

Så oavsett om man ger sig in i fysik eller litteratur, så finns det synnerligen välskrivna sammafattningar och sammanställningar av vad man förväntas veta något om.

Så om man ska prata "rollspelsteori" på allvar så ska man kunna förvänta sig samma sak:
1) frihet att kritisera / teorier ska tåla granskning och kritik
2) ganska etablerad idé om vad som är bra och relevant teori
3) bra och relevant teori ska vara välskriven från början, eller sammanfattad någon annanstans (typ en lärobok) på ett bra sätt (inte minst för att olika personer ska kunna vara överens om att de uppfattat teorin på samma sätt)

Nu finns det såklart inte den typen av pengar, resurser och professionalitet (?) kring rollspelsteori. Så man kan som "läsare" eller "nybörjare" inte komma och förvänta sig att detta finns (alldeles gratis). Men så länge detta inte finns på plats, så kan man heller inte förvänta sig att nybörjare utbildar sig innan de uttalar sig (som man kan göra i fysik eller litteratur).

Om alla som ska diskutera rollspelsteori förväntas börja läsa in sig på allt från början, utan att det finns en tydlig sammaställning av vad som är bra och relevant teori (där dåliga inlägga, dåliga teorier helt enkelt är bortsållade), så riskerar detta bara att bli en klubb för redan är insatta, men där det blir allt svårare och svårare att komma in.

Jag kan tycka att det, givet hur diskussionen låter, skulle vara bättre att prata om "practices" än "theories".

Det var inte min avsikt att kritisera någon, utan bara dela mina reflektioner. Så här förvirrade tankar har jag. Vad det nu är värt för någon annan.
Jag fick iaf plugga en massa Newton-fysik och den har vi ju vetat är fel i över 100 år. En del vetenskap når ju helt batshit-dumma slutsatser (jag tittar på dig Aristoteles, ditt misogyna svin) och de överlever såklart inte mer än som kuriosa men utanför de formella vetenskaperna är ju inget riktigt "rätt". Men det är ett sidospår :)

"Rollspelsteori" är ju en massa olika fält beroende på vad en fokuserar på men vill en snacka någon teori i utvald nisch är det inte fasligt mycket att läsa, det har liksom inte skrivits så mycket om vi jämför med sociologi eller kemi :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Fattar uppriktigt talat inte vad du får ut av att försöka interagera med andra människor intellektuellt med din inställning.
MODERERING

Hade helt missbedömt det här inlägget och tänkte att det togs om hand av den allmänna modereringen. Men jag gjorde fel.

Vimes trådbannas. Ska det vara så svårt att inte attackera andra människor?


/Magnus
 
Top