Nekromanti Har rollspelshobbyn fått ett uppsving?

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Den frågan har jag ställt mig nyligen då jag inom en veckas tid på spårvagnen dels sett en som satt och läste i D&D DMG samt härom kvällen kom tre personer på vagnen och började diskutera något rollspel. Har även sett att t.ex. JB till DoD legat 2:a på Traditions totala försäljningslista.

Tycker det vore roligt med en uppsving för hobbyn och undrar om det är någon som vet om den fått det?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tror det. Lite, i alla fall.

Det beror förstås mycket på att mycket av det som var töntigt i slutet på åttiotalet har blivit trendigt på sista tiden. Datorspel är ju inte nördiga längre, tack vare alla IT-miljonärer bland annat. Jamenar; MTV's grafiska profil är influerad från retrospel som battlezone och asteroids, det hade ju varit omöjligt när jag var liten!

Samma sak med manga och tecknad film. Det rynkade mina klasskompisar näsan åt när jag var ung - idag är man ju en supernörd om man inte sett Ghost in the Shell och går omkring och tror att Matrix är banbrytande...

Så det är till viss del samma sak med rollspel som med nyss nämnda datorspel och tecknad film.

Men sen har vi ju fantasy-uppsvinget att räkna med, också. Harry Potter och de kommande Sagan om Ringen-filmerna kommer få många ungar att önska sig DoD-regelböcker i julklapp, tror jag. Och Star Wars-filmerna gör nog sitt till. Det är helt enkelt häftigt med äventyr igen!

Så jag tror helt klart på ett ökat intresse för rollspel.

/Riesling
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Jag tror det. Lite, i alla fall.

"Så jag tror helt klart på ett ökat intresse för rollspel."

Jo det gör jag oxå, är dock nyfiken på om det börjat öka än eller inte. Man skall inte heller glömma alla de som spelade under åttitalet som sedan slutade, som jag, av vilka en del under senare år kanske återupptar rollspelandet igen av ett eller annat skäl.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Jag tror det. Lite, i alla fall.

alla de som spelade under åttitalet som sedan slutade,
som jag, av vilka en del under senare år kanske återupptar
rollspelandet igen av ett eller annat skäl.


En annan bit i pusslet tror jag är småsyskon. De äldre
spelarna som lagt sina rollspel på vinden hos föräldrarna hittas
av diverse illbattingar och plockas fram för en provomgång.
Kanske?

/Alexander Gyhlesten
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
USA har tydligen upplevt ett uppsving i hobbyn efter utgivningen av D&D3. Huruvida detta är hela orsaken eller om det finns andra skäl kan jag inte säga.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Roligt syftningsfel ...

Sorry, men jag kan inte hejda mig.

»De äldre spelarna [...] hittas av diverse illbattingar och plockas fram för en provomgång.»
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Nja

”En annan bit i pusslet tror jag är småsyskon. De äldre
spelarna som lagt sina rollspel på vinden hos föräldrarna hittas
av diverse illbattingar och plockas fram för en provomgång.”


Låter tveksamt. Det är nog en ganska liten del som har småsyskon som är såpass mycket yngre att rollspelsgrejerna hamnat på vinden innan illbattingarna får se dem. Bland de som Hasse nämnde (de som började spela på 80-talet) lär andelen som har småsyskon i “börja-spela-rollspel-ålder” vara mycket marginell. Om rollspelsgenerationen (vi som är i åldern runt 25 nu kallades så i tidningarna på den gamla goda tiden) bidrar till att öka spelandet idag så är det nog genom att många tagit steget ut i arbetslivet och hamnar i positioner där det går att påverka dagens 10-15-åringar, t ex som lärare, fritidsledare, journalister m m.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hmm, jag tror att....

...det är snarare så att du har hängt på www.rollspel.nu för mycket och fått för dig det bara för att du har sett så mycket rollspel nu på sistone........Jag kände också att rollspelshobbyn hade fått ett uppsving för några månader sedan men nu när jag inte hänger så mycket här tycker jag inte det längre........förlåt, kanske inte en bra förklaring, men det kan vara det som spökar!
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Ingenting emot vad som händer ...

... om Harry Potter et al spelar rollspel i nästa bok.
Men, jo, jag tror att uppsvinget har börjat i och med D&D3 och DoD6. Dessa har reanimerat en massa gamla spelare, som i sin tur har nyrekryterat.

-Widde <--- reanimerad
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
I själva verket tror jag inte att hobbyn har börjat sälja mycket mer på senaste (det är klart, det kan ju också ha hänt) men färre hemlighåller nu att de spelar rollspel.

Men jag förstår precis vad du menar. I en klass som en kompis gick i var 6, 7 stycken rollspelare. Och på senaste har man ju hört mer om det i media (bland annat från debatt programmet Ventil samt Aftonbladet om Codex)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Det var just så jag började spela...

...när jag var dryga tio och min kompis hade fått låna lite luntor från sina storebröder, Mutant RYMD och DoD Expert.

Jag och sedan började spelvärld skapandet för min del.

Sedan rollspelsmakandet.

Sedan mardrömen./images/icons/wink.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Lite statistik skulle vara intressant.

"det är snarare så att du har hängt på www.rollspel.nu för mycket och fått för dig det bara för att du har sett så mycket rollspel nu på sistone."

Visst kan du ha rätt, det var lite därför jag gjorde inlägget för att se om jag bara råkat ut för "slumpen" eller att det faktiskt är så att att hobbyn ökar igen.

Det som skulle vara intressant är om någon med insikt i branschen kunde tala om i fall försäljningsvolymerna ökar igen.

"förlåt, kanske inte en bra förklaring, men det kan vara det som spökar!"

Du behöver inte be om ursäkt, det kan vara som du säger.
 
Top