Nekromanti Har old school gått varvet runt?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Det går ju som bekant sedan ett år (EDIT: jag menar "ett antal år") tillbaka en trend att spela och producera spel som det gjordes förr, en trend som jag själv med glädje är en del av. Nu slår det mig dock att mer och mer av det som produceras explicit eller implicit som old school i själva verket är ganska modernt. Det jag tänker mig som "förr" är något i stil med rutade kollegieblock där man gör sina egna hemmabyggen och ganska fula teckningar, man skapar fansin som lämnas hand-till-hand och bygger terräng genom att måla stenar och klippa papp.

Nu går trenden på spel som aspirerar på att vara old school mot snyggare och snyggare produktioner. Raggi marknadsför som en PR-chef från Stureplan med "snart är lagret slut", reapriser till höger och vänster och ständig reklam i sociala medier. Blue Medusa och Red and Pleasant Land är så snygga och välproducerade att ögonen blöder. Zak S säger själv att man måste ha "art on every page" för att sälja. Raggi är uttalad i att han vill försörja sig på rollspel. Produktions-processerna är proffsiga distributionen till butiker felfri.

Det är också bröst och könsorgan överallt, något jag inte alls minns från förr.

Jag tycker att det är väldigt bra, men jag tycker inte att det är som förr. Så jag tycker att begrepp som old school är utdaterade. New school?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det heter ju OS*R*, dvs. att det är en pånyttfödelse av old school-ideal -- och det kan ju se ut på olika vis. Det finns ju en massa försök att dela in OSR-rörelsen i underkategorier, oftast med den medvetna eller omedvetna följden att upp- och nedvärdera och att bygga sin egen identitet som rollspelare (jfr. diskussionen om »indie«). Själv tycker jag inte det är så meningsfullt.

Sen modernt och modernt ... det som händer är kanske ofta att någon som själv var mycket liten eller inte ens född när ett spel kommer ut läser det arkeologiskt, med fräscha ögon, och då upptäcker ideal som försvunnit eller förbisetts under decennier. Det blir liksom en omvärdering av det äldre, och när det visar sig i nya publikationer kanske skillnaden inte alltid behöver bli så stor mellan cutting edge 2010-tal och 1970-tal :).

Funderar

Christian
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Utan att annars dra några paralleller är det väl just så reaktionära rörelser fungerar. Man uppmålar en blid av dåtiden som har mer eller mindre förankring i hur det än gång var, och så försöker man återskapa detta mytiska svunna tillstånd, vilket är konceptuellt och kategoriskt omöjligt - och i slutändan sitter man där med något helt nytt som bara har symboliken gemensamt med det tidigare tillståndet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det går ju som bekant sedan ett år tillbaka en trend att spela och producera spel som det gjordes förr
Trenden är åtminstone över 10 år gången vid det här laget, "ett år" är att ta i i underkant. Mer korrekt är att kalla det "sedan nåt decennium". Mycket hinner hända i en rörelse på så lång tid.


Det är också bröst och könsorgan överallt, något jag inte alls minns från förr.
Könsdelar kan du återfinna i flertalet av originalprodukterna från 74 och fram till början av 80-talet.


Zak S säger själv att man måste ha "art on every page" för att sälja. Raggi är uttalad i att han vill försörja sig på rollspel.
OSR består av mer än Zak och Raggi, och långt ifrån alla gör eller vill göra saker på deras nivå (skulle vilja hävda att INGEN gör saker på deras nivå i den här hobbyn öht); men det är klart att självpublicering är enklare än någonsin och verktygen för att göra schyssta saker är mycket mer tillgängliga än de var förr. Det finns ju inget självändamål med att göra saker mindre attraktiva för sakens skull.

---

Men på det hela taget är inte OSR en nostalgitripp så mycket som det är ett återupptäckande och en vidareutveckling av ideal (även om nostalgitrippen OCKSÅ är ett element), som rymmer flera olika riktningar från samma startpunkt. Om du vill ha mer TSR-stil på grejjerna finns det massvis med material där ute som inte är LotFP.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
MattiasLejbrink;n216077 said:
Det går ju som bekant sedan ett år tillbaka en trend att spela och producera spel som det gjordes förr, en trend som jag själv med glädje är en del av.
Ett år? What? 11-13 år snarare. Beroende på om man räknar C&C eller OSRIC som först.

Nu slår det mig dock att mer och mer av det som produceras explicit eller implicit som old school i själva verket är ganska modernt. Det jag tänker mig som "förr" är något i stil med rutade kollegieblock där man gör sina egna hemmabyggen och ganska fula teckningar, man skapar fansin som lämnas hand-till-hand och bygger terräng genom att måla stenar och klippa papp.
Som Fiktionslek sa: Renaissance. Att göra nytt av gammalt är själva idén.

Nu går trenden på spel som aspirerar på att vara old school mot snyggare och snyggare produktioner. Raggi marknadsför som en PR-chef från Stureplan med "snart är lagret slut", reapriser till höger och vänster och ständig reklam i sociala medier. Blue Medusa och Red and Pleasant Land är så snygga och välproducerade att ögonen blöder. Zak S säger själv att man måste ha "art on every page" för att sälja. Raggi är uttalad i att han vill försörja sig på rollspel. Produktions-processerna är proffsiga distributionen till butiker felfri.

Det är också bröst och könsorgan överallt, något jag inte alls minns från förr.
Titta lite bortom LotFP så ser du att könsorgan och tuttar är ganska underrepresentarde. Precis som snygga illustrationer och layouter är. Fuck, carcosa expansionerna släpptes utan illustrationer och nästan utan layout. (och ja, tuttarna och könen fanns också med från allra första början, men städades nästan bort av moralpanikskäl senare)


Jag tycker att det är väldigt bra, men jag tycker inte att det är som förr. Så jag tycker att begrepp som old school är utdaterade. New school?
Nä. Helt klart OSR
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
MattiasLejbrink;n216077 said:
Det går ju som bekant sedan ett år tillbaka en trend att spela och producera spel som det gjordes förr, en trend som jag själv med glädje är en del av. Nu slår det mig dock att mer och mer av det som produceras explicit eller implicit som old school i själva verket är ganska modernt. Det jag tänker mig som "förr" är något i stil med rutade kollegieblock där man gör sina egna hemmabyggen och ganska fula teckningar, man skapar fansin som lämnas hand-till-hand och bygger terräng genom att måla stenar och klippa papp.

Nu går trenden på spel som aspirerar på att vara old school mot snyggare och snyggare produktioner. Raggi marknadsför som en PR-chef från Stureplan med "snart är lagret slut", reapriser till höger och vänster och ständig reklam i sociala medier. Blue Medusa och Red and Pleasant Land är så snygga och välproducerade att ögonen blöder. Zak S säger själv att man måste ha "art on every page" för att sälja. Raggi är uttalad i att han vill försörja sig på rollspel. Produktions-processerna är proffsiga distributionen till butiker felfri.

Det är också bröst och könsorgan överallt, något jag inte alls minns från förr.

Jag tycker att det är väldigt bra, men jag tycker inte att det är som förr. Så jag tycker att begrepp som old school är utdaterade. New school?
Jag måste protestera.

OSR är INTE en form av reenactment där folk går runt på loppisar för att köpa gamla skrivmaskiner och häller T-röd i gamla stencilmaskiner och blir blåa om fingrarna av karbonpapper.
Det är ju inte frågan om att skapandeprocessen ska vara som för, utan det är bara spelupplevelsen.
Idag har alla datorer och de flesta kan komma över ett vettigt redigeringsprogram - menar du på fullt allvar att en person som producerar OSR-material inte skulle få använda sånt?

Sedan förstår jag inte vad du menar med "modernt". För mig betyder OSR bara att det är kompatibelt med de spel och äventyr som skapades för 30+ år sedan.
Jag kan inte ta ett DnD-äventyr som skapades på 1980-talet och köra direkt med något av de tre DnD-versioner som kommit efter år 2000, men jag KAN köra det direkt i LotFP, LabLord, S&W och SåS.
Jag kan inte ta ett nyproducerat DnD-äventyr och köra direkt med Moldways B/X eller Mentzers BECMI, men jag KAN ta ett nyproducerat LotFP- eller SåS-äventyr och göra det.

Vad är det för fel att tjäna pengar på OSR? Gary Gygax levde gott som ägare av TSR i ett drygt decennium. Mekanurg var anställd av Äventysrspel under ett par års tid. Varför skulle inte dagens OSR-producenter få göra detsamma?

Vad är det för fel att OSR ser snyggt ut? Tycker du att Erol Otis ritar dåligt? Jag tycker personligen att den "moderne" Zak S tecknar skitdåligt jämfört med "gamlingen" Erol Otis.

All cred till Raggi om han vill ge ut lyxprodukter som Carcosa, RPL och Blue Medusa och får det att gå runt! Och om du inte vill ha något snyggare i bokhyllan än det ser ut som en femåring klipp-och-klistrat på dagis är det väl upp till dig? :)

Sedan håller jag med om det där med bröst och könsorgan. Det har ingenting med OSR att göra, utan är en reaktion från 2000-talet då WotC bestämde att man inte fick ha med bilder föreställande "badrumsaktiviteter" om man ville ha d20-loggan på sin bok. Det var en bidragande orsak till att producenter slutade använda d20-loggan, utan bara gav ut under OGL-licensen (t.ex. Mongoose publishings Conan RPG).

Jag håller med om att OSR inte är som förr, men för mig är det helt OK då jag anser att OSR bara betyder kompatibelt med förr. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Nb att Mattias inte pratar om OSR utan om old school - så det kan tänkas vara mer allmänt menat (även om många av exemplen är OSR). Kanske är vad som hänt på svensk rollspelscen det senaste decenniet eller så (dvs sedan MUA) mer relevant? F.ö. håller jag med ALLA skribenter i den här tråden. Utom den där Peter - han har fel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n216134 said:
Jag håller med om att OSR inte är som förr, men för mig är det helt OK då jag anser att OSR bara betyder kompatibelt med förr. :)
Jag måste bara inflika att denna definition av OSR inte är allmängiltigt alls, utan att det för många handlar betydligt mer om känslan och närmare Matt Finchs fyra Zen moments som presenteras i hans Primer for Quick Old School Gaming. http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...t-3159558.html

Zen Moments för er som behöver påminnas:
Rulings Not Rules
Player Skill Not Character Abilities
Heroic Not Superheroic
Forget Game Balance
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Peter;n216136 said:
Nb att Mattias inte pratar om OSR utan om old school - så det kan tänkas vara mer allmänt menat (även om många av exemplen är OSR). Kanske är vad som hänt på svensk rollspelscen det senaste decenniet eller så (dvs sedan MUA) mer relevant? F.ö. håller jag med ALLA skribenter i den här tråden. Utom den där Peter - han har fel.
Men han verkar framförallt prata om LotFP, och i så fall pratar han om OSR. ...
... så där hade den där Peter fel :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Peter;n216129 said:
Utan att annars dra några paralleller är det väl just så reaktionära rörelser fungerar. Man uppmålar en blid av dåtiden som har mer eller mindre förankring i hur det än gång var, och så försöker man återskapa detta mytiska svunna tillstånd, vilket är konceptuellt och kategoriskt omöjligt - och i slutändan sitter man där med något helt nytt som bara har symboliken gemensamt med det tidigare tillståndet.
Pff. "Utan att annars dra några paralleller." Jomentjena. Så det är bara för att de är så dåliga på att återskapa det gamla som OSR- och renässansförfattare råkar skapa nytt? Om du vill vara reaktionär får du faktiskt stå för det själv.

Hälsar

Christian
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
chrull;n216139 said:
Men han verkar framförallt prata om LotFP, och i så fall pratar han om OSR. ...
... så där hade den där Peter fel :)

Det hade han säkert, den klåparn. Men om man för ett ögonblick unnar honom en smula tolkningsgenerositet som han givetvis inte förtjänar, så kanske han menar att Mattias inte BARA pratar om LotFP och OSR utan pratar om en bredare trend - där Raggi's produkter bara är ett exempel?

Fast vad vet väl jag ! ;)

Fiktionslek;n216140 said:
Pff. "Utan att annars dra några paralleller." Jomentjena. Så det är bara för att de är så dåliga på att återskapa det gamla som OSR- och renässansförfattare råkar skapa nytt? Om du vill vara reaktionär får du faktiskt stå för det själv.
Eftersom jag inte drar några paralleler så behöver jag varken vara reaktionär eller renässansförfattare. Det känns befriande, även om jag är besviken av den försuttna chansen att vara Ludovico Ariosto :(

Mer allvarligt - jag förstår att mitt inlägg blev lite OT och missvisande. Det var bara en reflektion jag fick, och var, helt allvarligt, inte menat som en parallel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Peter;n216136 said:
Nb att Mattias inte pratar om OSR utan om old school - så det kan tänkas vara mer allmänt menat (även om många av exemplen är OSR). Kanske är vad som hänt på svensk rollspelscen det senaste decenniet eller så (dvs sedan MUA) mer relevant?
Du har helt rätt. Att bara diskutera DnD-OSR utesluter t.ex. Arferts "Fantasy!" och Riotminds DDR (är dessa två produkter för "snygga" för att kallas OSR?).

chrull;n216137 said:
Jag måste bara inflika att denna definition av OSR inte är allmängiltigt alls, utan att det för många handlar betydligt mer om känslan och närmare Matt Finchs fyra Zen moments som presenteras i hans Primer for Quick Old School Gaming.
Jag håller med.
Jag skrev i början av mitt inlägg att OSR för mig är att spelupplevelsen ska vara som förr och jag orkade inte upprepa mig i slutet. :)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Kort kommentar från mobil: att old school-trenden hållt på i ett år är såklart fel (korrfel), menade ett antal år.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ni har fel allihop, inkl OP.

Detta är nämligen en lek, baserad på "musical chairs". En person räknar upp så många typer av stångvapen som möjligt från alla regelböcker och supplement som getts ut till D&D genom åren. Alla de andra rör sig runt stolarna medan detta pågår. När uppräkningen slutar, måste alla ta en stol. Den spelare som inte får någon stol, måste spela Magic user och får 1 HP.

Och det är det betyder att "old school gått varvet runt".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Tack Sapient, nu förstår jag precis!

Det enda som fortfarande är lite oklart för mig är vad detta har att göra med Grandmaster Flash?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Gått varvet runt? Jag tycker OSR rörelsen har kört i cirklar ett tag nu...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Sapient;n216172 said:
Detta är nämligen en lek, baserad på "musical chairs". En person räknar upp så många typer av stångvapen som möjligt från alla regelböcker och supplement som getts ut till D&D genom åren. Alla de andra rör sig runt stolarna medan detta pågår. När uppräkningen slutar, måste alla ta en stol.
Det blir väldigt hypotetiskt eftersom antalet stångvapen i Gygax-D&D är oändligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Kalil;n216185 said:
Gått varvet runt? Jag tycker OSR rörelsen har kört i cirklar ett tag nu...
Um, bara att OSR dök upp var väl att gå cirkeln runt redan från början? Det var väl det som var poängen?

Och trådstartarens poäng var väl att han tyckte OSR slutat gå cirkeln runt och gått vidare istället. Men det stämmer ju bara för några OSR produkter, medan andra trampar på i exakt samma gamla cirkelrunda hjulspår som vanligt.
 
Top