Nekromanti Har ni några tips på händelser?

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Intrig

Baron Tyrdel Slottsbyggares borg som ligger mellan Jhamalo Tamatz och Wargborg belägras under vintern 2966-67 av Hertig Amirro Silversparres trupper för att Baronen vägrat gå med Silversparrarna mot kungen i det stundande inbördeskriget. Ingen hjälp tycks komma och Baronen skickar desperat ut några män han litar på för att skaffa hjälp innan borgen faller. Att man tror sig kunna hålla stånd trots Amirros övermakt är den ovanligt stränga vintern med snö till och med i Talon.
Den enda hjälp som står att finna är baron Dalman Wackt som sitter neutral i sin befästa gård vid kusten ungefär två dagsmarscher från Baron Tyrdels borg.

Det är alltså rollpersonerna som ska först fördröja Amirros trupper från att nå fram till borgen så att baronen hinner lagra så mycket förnödenheter som möjligt.

sedan får de hjälpa till med försvaret av borgen och när ingen hjälp kommer blir det de som får bege sig till baron Dalman för att söka hjälp

De kommer förhoppningsvis lyckas skaffa hjälp och befria borgen.

Baron Dalman hjälper dem dock inte utan håller sig neutral, men hos baron Dalman finns en annan adelsman som mot en liten gentjänst erbjuder sig att med några trupper bistå borgen. Trupperna är sabriskt marininfanteri från ett sabriskt krigsskepp som lagt till i en avskiljd vik en bit ifrån baron Dalmans gård. Vad dessa har där att göra är en lång historia och ska inte visa sig förrens senare i kampanjen.

Denna adelsman är av ätten Leijon och skulle i vilket fall som helst försökt befria borgen men nu får han en chans att utnyttja rollpersonerna för sina egna skumma syften. Rollpersonernas gentjänst kommer att bli nästa äventyr i denna kampanj som jag håller på med.

[color:red]Men min fråga är:</font color=red> Har någon några bra förslag på händelser och förvecklingar som kan göra ovanstående äventyr intressantare?

- Jonas
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Släng in lite tirakiska pirater och en slemmig alkemist. Tirakerna skulle kunna ánvändas som legoknektar till den sida som bjuder mest, vilket borde vara Silversparre. Därför kan RP:na försöka stjäla den kista med silver som Silversparrarna erbjuder tirakerna, för att själva ha råd att hyra tirakernas tjänster..

Ezping Orm
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Hitta på själv(?!)

Mycket intresant början på äventyret... jag tycker du borde kunna hitta på nått själv med den livliga fantasin
det blir roligare för sig själv när du känner att du har gjort allt!!!
eller som min Sv lärare skulle säga: - "Gör något oväntat!"
släng inte in massa tiraker som i alla andra äventyr... kanske lite förhäxxae dvärgar eller nått (finns det??)

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Visst kan och gör jag det men...

...Det är alltid kul med lite nya idéer sånt gör äventyren mer nyanserade och intressanta. Det är faktiskt som inspirations källa forumet fungerar bäst till i min mening.

Nåväl så här långt har jag kommit hittils :)

En början

Det är en kylig eftermiddag i slutet av vintermånad två dagar efter Ramsalmäss. Rollpersonerna hjälper till att forsla ved tillbaka till baron Tyrdels borg därför att vintern väntas bli strängare än vanligt. Snön ligger centimeterdjup sedan tre dagar tillbaka för första gången på flera mansåldrar sen. I och med det gamla ordstävet ”Om Ramsal bär snö blir vintern sträng” är många ense om att snön kan komma att ligga ända tills Vårmånad. För baron Tyrdel kom snön som ett skänk från ovan då han en mild vinter kanske kunnat få påhälsning av Silversparrarna i och med att han fortfarande är sin kung trogen.
Den tidiga och ovanligt kyliga vintern är föremål för många diskussioner under tiden rollpersonerna och de bönder som hjälpt till att hugga veden närmar sig Tyrdels borg. När de har borgen inom synhåll blir de upphunna av en yngling till häst som den stränga kylan till trots rider i bara en osnörd tunika i full galopp.
Rollpersonerna känner igen honom som en av Dark Undssons söner. Dark bor med sin familj på den nordligaste gården i baroniet. Ynglingen kan tårögd berätta hur en skara av Silversparrarnas soldater kom till byn i gryningen och slog ihjäl Dark och den äldste sonen som uppehöll dem så att resten av familjen kunde fly till skogs. Sonen heter Sorne och han vet inte hur många soldater det var bara att de utan hästar nog inte kunnat få plats på gårdsplanen. Sorne vädjar till rollpersonerna att hjälpa hans familj som inte hann få med tillräckligt med kläder när de flydde. Han säger att de finns vid Tomtestenen en bit in i Iracskogen. Efter det svimmar han av utmattning och köld.

Här har vi redan två problem, rollpersonerna måste fördröja silversparrarnas soldater samtidigt som de snabbt måste få tag i Sornes familj innan de fryser ihjäl. Rollpersonernas utrustning kommer bli avgörande, har de inte tillräkligt med kläder kanske de kan låna av bönderna som får springa tillbaka till borgen med Sorne.

Vad tycker du låter det vettigt hur skulle du gjort?
Hur ska det fortsätta?

- Jonas
PS: Gaggar jag för mycket så be mig knipa :)
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Inproviserar

Jag inproviserar mest. Jag låter rollpersonerna (el. spelarna) göra vad de vill och så följer jag med på deras takter. Men snart så kan man ju slänga in dem i huvudintrigen som man tänkt från början. Det är så tråkigt när man som spelledare spelar åt spelarna, när man spelar in dem i äventyret. Låt de spela själva och när det passar så snubblar de in i intrigen. Där det passar.

Mitt svar på din fråga är: Spelarnas ideer och upptåg gör kvällen intressant. Intrigen kan vara så otroligt enkel det spelar ingen roll (rollspel.. HAHAHAAHaHaHaHaH!) spelarnas upptåg och spelande på eget bevåg går göra nog så intressant. Men när man får slut på idder slänger man in huvudintrigen, för att få spelet att flyta på. På så sätt spelar sig spelarna in i uppdraget själva. Och när de väl är där så kommer de inte ur... =D

Jag brukar måla upp huvudintrigen vart efter rollpersonerna spelar... på så sätt vet det verkligen inte vad som kommer att hända... efter som spelledaren vet lika mycket som de .. plus en halv...

Inprovisation räcker mycket långt... (rätt stavat?)

/Martin
- Imorgon slutar jag skolan och ska dricka öl tills jag faller om stolen. Och Grilla...!
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Tips?

Kan inte Daak kyrkan motsätta sig detta ingrepp från Leijon's sida. Den Sabriska kyrkan vill säga. Säg att konflikten stannar till medan förhandlingar förs.

Sabriska Daak kyrkan vill ha rikedomar från samoriska kyrkor samt Präster som Zorianordern stängt in på livstid. Samtidigt gör en hemlig gren i Jargiska Daak kyrkan ett djärvt drag. De som har en spion i hertig Amiros följe tar nu chansen att ingripa. De för Amirro bakom ljuset. Rövar bort hans familj och lyder honom att spela efter deras regler.

Det hela har att göra med att det finns ortodoxa tempelriddare inom Sabriska och Jargiska Daak kyrkan som kallar sig diamantordern. De har en symbol av en kvardat på högkant med ett kors i.. en diamant.

Officiella Sabriska Daak kyrkan ställer sig på Tyrdels sida som också skaffat sig allierade inom adeln. Hans allierade är sympatiska till Kungen i soldarn och stödjer honom fullt. Trots vilken ställning Amirro har så tvingas han under diamantorderns tvång att alliera sig med icke sympatiska adeln... som hertig Basur (eller heter han så.. han i Katharsis)... När förhandlingarna möter sitt slut så har det bildat två läger av adel centrerat runt de två hertigarna... Det råder dock nu en belägring av borgen men Sabriska Prästerskap har tillåtelse att förse staden med förnödenheter... Hertig Amirro har tvingats till detta också. Kungen är hittills neutral men belägringen har visat starka oroligheter bland de lärda...

När förvirringen är som störts ryktas det om att jargiska tupper i form av elit krigare (tempelriddare och vapenmästare) har vandrat genom Damarien och är nu i norra västmark... elitkrigarna är följda av en arme... kungen slår larm men får inte mycket svar från adeln som är lamslagen av diamantordern... De två hertigarna kan inte agera och de övriga vet inte hur de ska ställa sig till problemet. När de monarkiskt sympatiska bestämmer sig för att hjälpa kungen så bryter belägringen upp och blir ett rent kaos. Förvirringen blir mycket stor... belägring blir mindre krig... Jargiska trupper på väg genom västra asharina... Den samoriska kyrkan kan inte längre stå och se på... inte heller Zorianordern... Samoriska kyrkan går till angrepp mot Sabriska Daak sympatiska trupper... Zorianordern delas upp i två... den mindre gruppen hjälper Samorimännen... Den största förbereder sig för strid på västmarks jord. Men i Zorianordern finns också en liten gren... en elit trupp av tempelriddare som nu funnit diamantordern... mitt under allt kaos som råder i landet så dras rollpersoenrna in i kampen mellan Zorianorderns gren Zoria och Diamantordern... Hur ska detta sluta...

/Martin
- Brainstorm
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Bra synpunkter men jag hostar upp hela intrigen...

Detta äventyr jag pratade om är första delen i en kampanj som jag än så länge kallar "Ofredsår"

Kampanjen börjar så smått i Tyrdels baroni där rollpersonerna skaffar hjälp till borgen mot att de gör en adelsman en gentjänst. Gentjänsten består (såklart) i att frakta ett hemligt dokument till en person i Boron. Men när rollpersonerna väl klarat sig genom Amirros oroliga hertigdömme blir de överfallna och tillfångatagna av några av kungens män.

De läser brevet men det står inget viktigt mer än att kontaktpersonen i Boron ska döda rollpersonerna om de klarar sig fram för hela grejen med brevet var en skenmanöver.

Så kungens män ger rollpersonerna möjligheten att sammarbeta med dem och söka upp kontaktpersonen i Boron så att de kan få reda på vem det är.

kontaktpersonen visar sig vara en hög präst som tackar för brevet och sedan försöker döda rollpersonerna men då ingriper kungens män och man tillfånga tar prästen.

Efter påtryckningar så avslöjar prästen en Adelsman från Södra soldarn som nu befinner sig i Hadarlon som kan vara dit det riktiga brevet är påväg.

Så rollpersonerna får nu bege sig med kungens män mot Hadarlon för att finna denna adelsman. Men innan de finner han blir de överfallna av Zorianriddare som är utskickade av den höga prästen. Zorianriddarna har blivigt tillsagda att rollpersonerna och Kungens män tillhör en hemlig kättersk sekt som tillber Aurias och Pelias som en coh samma gud,Helion. Men rollpersonerna får hjälp från oväntat håll, nämligen av den sekt de falskeligen anklagas för att tillhöra.

<HL>

Detta är alltså början...men vad det bär av vet jag inte.

De som skickar brevet tillhör en hemlig organisation av adelsmän som anser att soldarn bör anta liknande styrelseskick som Consaber med en skriven lag. För att stärka Soldarn vill dena nationalistiska grupp ingå nära allians med Consaber.

Den hemliga sekten som dyrkar Helion ser en chans att här utnyttja inbördes kriget till att få slut på Zorianorden som är deras värsta fiende, de kommer dock inte in förrens senare i kampanjen...Då kommer de att vara Jokern i leken som hoppar hit och dit och egentligen inte håller på någon utan bara försöker vinna så många fördelar som möjligt.

Sabrierna håller sig lite i bakgrunden under hela kampanjen lika så Jargierna...Sabrierna vill att Rikskonungen ska vinna inbördeskriget för annars får Jargierna kanske för stort inflytande, och Jargierna vill att Silversparrarna ska vinna så de kan byta religionsbyte mot Soldarns tron med Amirro. Dessa båda håller sig dock alltid i bakgrunden och agerar aldrig direkt utan igenom bulvaner. Men vill Jargierna agera kraftfullt så kan de göra det med hjälp av Damarien...

Den Diamantorden du pratar om kan vara den Nationalistiska gruppen vars ledare kan en del magi.

<HL>

Hela denna soppan är ialla fall bestämmd att sluta i nån hertigens borg där rollpersonerna kommer hitta sekten som dyrkar Helion på samma gång som den nationalistiska gruppen hittar rollpersonerna osv...och sedan blir det en enda jäkla soppa med Zorianriddare, Jargiska inkvistörer, upprorsmakare, kungatrogna, religiösa fantatiker, ultra nationalistiska soldier och några vanliga giribukar i en salig blandning alla i samma borg med olika mål.
Men alla är i början ovetande om att det finns massor med fraktioner i borgen.

Det hela börjar med att rollpersonerna finner någon ihjälslagen, alla fraktioner misstänker varandra och man börjar hjälpa rollpersonerna att sätta dit motståndaren samtidigt som man försöker skydda sin egen rygg. Kalabaliken är i full gång alla intrigrerar mot alla, ingen vet vem som är vän eller fiende...

Soldaterna i borgen är fullt upptagna med att hindra folk från att komma ut, och sedan in. Hertigen sprider ut att borgen är pestsmittad så att ingen får komma ut. Sedan blir borgen belägrad av en undsättningshär från Khemithor Riskoz med motsridiga neutrala/cirefaliska intressen.

Så själva "LA GRANDE FINALE" ska vara att alla olika fraktioner drabbar samman på borgården samtidigt som borgens soldater förtvivlat försöker stoppa den belägrande armén från att tränga in i borgen.

De ska slutligen lyckas bara för att finna borgården full av folk som tycks slåss alla mot alla...Så den förvånade anfallshären kommer stanna upp och bara glo, lika så alla andra som slåss på borggården...Ska alla fraktioner enas och kasta ut anfallshären och sedan fortsätta ta kål på varandra eller bara ge upp och se vad katten den stackare som får reda ut det här gör...

Döh, om du orkat läsa så här långt...Synpunkter?

//Jonas - *pust*
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Bara en liten fråga ...

Varför ska prellen i början ha ihjäl Rollpersonerna?
Låter jäkligt klantigt och onödigt.

Om det nu bara var en skenmanöver - varför då ens skicka det till en person som är såpass viktig för konspiratörerna. varför inte bara skicka brevet till Värdshusvärden Nislon i Boron lixom. I brevet står det typ nåt oskyldigt som tack för senast eller whatever.

Att skriva i brevet att de som bär brevet ska dödas låter som ett förstaklassigt idiotiskt påfund. Framförallt då den däringa Adelsmannen nte har någon anledning att göra sig av med Rp:na .. då är det bättre att använda dom som nyttiga idioter.


Men, det är givetvis bara mina tankar. Jag sitter inte på all den information och bakgrund som du ju har. men det var vad som slog mig.


MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 
Top