Nekromanti Har ni några favoritsidor?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, fånigt inlägg:

Alla rollspel jag verkligen älskat (att spelleda) genom åren har ett par sidor i regelboken jag åter och återigen återkommer till. Det är sidor på vilka jag verkligen finner spelets "själ" -sidor som ständigt lyckas återinspirera mig och får mig att fundera på nya kampanjidéer. Har ni också nå'ra sådana favoritavsnitt? Vilka, och varför?

Här är mina:

Vampire Dark Ages - klanbeskrivningarna.
Illustrationerna är utomordentliga, det känns lyxigt med ett uppslag för vart och ett av klanerna, och de små citaten om vad de tycker om de andra klanerna är något av de skickligaste copy jag läst i någon regelbok. De lyckas fånga de olika psykologiska profilerna absolut på pricken!

Chronopia (Jo, faktiskt) -världsbeskrivningen
Den guidade rundturen som är berättad rent i tilltalsform är fascinerande, ofta mycket välskriven och spelar skickligt på kontrasten mellan gamla DoD och nya. Barbaren och besvärjerskan som komer till Chronopia är helt klart den "gamla" skolans äventyrare, och nu framstår de som riktiga bonnläppar i staden. Alverna skildras på ett eget sätt (ingen snegling på Tolkien längre) och trots att det ballar ut lite mot slutet ("de edsvurna" är ett koboldinslag jag aldrig har haft med i mina äventyr) så är det hela tiden en snygg drift med våra älskade fantasyklyschor.

DoD Monsterboxen - Nymfsidorna
Näää, ba skoja!

Hôl - I stort sett hela boken
Killarna som skrivit den här boken är helt dumma i huvudet :-D
Mitt favvoritavsnit är det där de stolt proklamerar att deras träsk är fyllt med orcher! [No elves or any of that stupid shit, just hordes of foul, evil, murderous, uncopyrighted ORCHS!] -eller nåt i den stilen. Klart kul.

Nå, vilka är era favvoavsnitt?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Oj, massor.

Volo's Guide to Waterdeep
I stort sett hela boken. Den är skriven som en modern resehandbok med restauranttips, kända byggnader och så vidare. Det ger den känsla av verklighet man annars måste spela fram. Även uppföljaren, Guide to the North är utmärkt. Övriga har jag inte så jag kan inte lova något. Omslaget av den första är snudd på fotorealistiskt vilket bidrar till stämningen.

TORG
Inledningssidorna. Earth has been invaded by other realities. De lyckas få mig att vilja ge mig efter de onda anda verkligheterna och blåsa iväg dem, och det har ett så härligt visuellt bildspråk. Verklighetsstormar....

Alla WWspel jag läst.
Det är ju inte så många, De första två VtM och Mage men jag tycker deras sätt att beskriva allting fångar temat väldigt väl.

Dungeons & Dragons 4th edition Basicboxen.
Från omslaget till allt innehåll. Detta spel var mitt första rollspel och det är skriven på ett sätt så det känns att författaren verkligen vill dela med sig av spelglädjen. Att bilderna innuti är av Elmore och Easley, två av fantasyns stora, gör det så bra att det inte överträffats än imho.

City of the Gods omslaget.
En bild på någon högteknologisk stad på omslaget till ett D&D-äventyr. Det är en så berättande bild om att D&D verkligen bryter väg inom fantasyn och begränsar sig inte som alla andra efterföljare som bara verkar gilla lacken och inte innehållet.

Elves of Alfheim.
Första regionsboken jag köpte och den gav ett så bestående intryck av en levande plats med lummiga skogar och en huvudstad där orcher, alver, dvärgar och människor tolererar varandra.

Creative Campaigning
En book till AD&D 2nd ed som kan användas för att utvidga tankebanorna i alla spel och utmana gängse genrekonventioner. Får man inte inspiration av den så är man antingen död, eller mer erfaren än de som skrivit den.

TSRs konstböcker.
Ja ni förstår vad de innehåller.

Leaves from the Inn of the Last Home
Recept, sånger, reseskildringar och legender från Krynn, Dragonlancevärlden. Perfekt för att andas liv i beskrivningar.

Det var ett par. Vanligtvis brukar det räcka med att bläddra genom valfri grundbok för att jag ska få spelkänning.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Pendragon, första upplagan -- boxen. Ohyggligt stämmningsfull omslagsbild. Players Book till densamma, sidorna 28, 54 och 77. Det är synd och skam att Lisa Free inte illustrerar rollspel längre.

-W
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag har inte utforskat så många spel så här är mina:

<B>Chronopia - världsbeskrivningen</B>
Jo, har alltid tyckt den varit skön, jag också.

<B>DoD - Spelarhäftet till Ereb Altor</B>
Har alltid satt mig i en härlig DoDstämning.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker detta inlägg ger en bild av [color:green]han</font color=green> som insnöad DoD:are, vilket inte är fallet
 
Top