Nekromanti Har ni börjat lira i Eberron?

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Som vanligt när man köper något nytt blir man ju omedelbart vansinnigt inspirerad att börja spela. Jag fick hem Eberron i förra veckan... Är det nån som dragit igång en kampanj redan? Hur går det? Var/vilka spelar ni?

Själv funderar jag på att dra igång nåt riktigt intrigfyllt med riktigt många aktörer. Lite kalla-kriget agenthistorier kanske, med fantasytvist.
 
G

Guest

Guest
Inte tid med nya!

Spelar just nu FR kampanj. Är väldigt nyfiken på Krynn i DL. Hur ska man hinna med att ta in ett nytt? Du får gärna redogöra för vad som är unikt med Ebberron, fördelar/nackdelar.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Inte tid med nya!

Det är kanske inte så mycket som är nytt i Eberron, men de har skapat lite mer logisk konsekvens i den världen jämfört med exempelvis FR. De har tänkt i stil med "om magi finns och fungerar så här, vad skulle det innebära för världen och samhället?" Låglevelmagi är vanligare, rollpersonerna är mäktigare än annat folk och alignments är mer luddigt. Det går exempelvis att vara en korrumperad kättersk cleric utan att bli av med sina spells.

Och det bästa av allt - det är fullt rimligt att spela en goblin i ett sällskap med alver, dvärgar osv! :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Lite grann

Är det nån som dragit igång en kampanj redan? Hur går det? Var/vilka spelar ni?

Vi är i startgroparna på en kampanj; det har inte hunnit hända så mycket ännu, fast ett par warforged har vi hunnit få pisk av. (-: (Då jag inte är DM har jag lite disig uppfattning om vad vi egentligen spelar just nu, men det är förmodligen ett inkluderat introäventyr).
Miljön känns iaf helskön - mitt första intryck är att det är ungefär det här som Target Games försökte göra med Chronopia...

--
Åke, alias Rubik, lvl 1 wizard, äventyrar för att få ihop studiemedel.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Har planerat + frågor

Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för att vi ska spela i Eberron, eftersom det är ett hästjobb att sätta sig in i FR, och med Eberron har vi chansen att vara med från början. Jag har dock inte än skaffat boken, men har tittat lite grand i den. Av det jag har sett så verkar det vara den DnD värld som tillåter den största "rangen" av spelande.
Min kampanj i Eberron kommer med säkerhet att ha med det sista kriget att göra, med en stor dos politiska intriger och diverse slemma kulter som plottar och genomför hemska intriger (en skada jag har plockat upp sedan dagarna som WFRP GM).

Till er som är lite mer insatta har jag några frågor;
- Jag har inte än sett en tillstymmelse av någorlunda normal rustningar (gothisk i designstil och utförande), existerar sådana överhuvud taget? eller är det som jag har sett rent 1600tal och man inte använder rustningar?
- Hur kommer det sig att Drows inte rekommenderas som spelarras? har nämligen en spelare som är mycket förtjust i denna ras, och troligen kommer vilja spela en sådan.
- Är det någon som har kollat in "Shadows of the Last War" och kan säga något om denna? är den bra? vad är det för typ av scenario?
- Är warforged en sådan "super-fighter-machine-race" som den verkar vara? eller ger de några möjligheter att spela en sådan med något mer djup?
- Täcker campaign guiden endast Khorvaine? har inte sett något annat i den korta titt jag fått i boken.
- Bilden jag såg av alver verkade lite skum, är de äntligen en ras som skiljer sig från skogs-mulle-stereotypen?
- Har hört mycket om de "afrikanska" influenserna, men i min korta titt såg jag endast lite här och var i bilder som uppenbarligen var afrikanskt i stil. Hur djupa är influenserna, och hur påverkar de kampanjvärlden?

Jag fick intrycket av att världen är industrialiserad (fast med magi istället för teknologi) och verkade vara ett slags mellanting mellan medeltid, 1600tal, och slutligen en stark känsla av att man befann sig i något slags fantasy-1890tal (lightningrail, telegraf, krönikerna etc.). Har jag fått fel uppfattning?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Har planerat + frågor

Jag har inte än sett en tillstymmelse av någorlunda normal rustningar (gothisk i designstil och utförande), existerar sådana överhuvud taget? eller är det som jag har sett rent 1600tal och man inte använder rustningar?
Rustningar används i samma utsträckning som i D&D i övrigt - det finns inget direkt som skulle avråda en från att använda rustning. Såvida man inte är en warforged då, och har inbyggd rustning.
Hur kommer det sig att Drows inte rekommenderas som spelarras? har nämligen en spelare som är mycket förtjust i denna ras, och troligen kommer vilja spela en sådan.
Drow är i princip okända på Khorvaire, utan förekommer mest på Xen'drik. Dessutom är de rätt annorlunda än traditionella drows - det finns ingen Lolth i Eberron, så de har ingen spindelfetisch eller så. Jag har dessutom fått intrycket att de är rätt primitiva, men det kan jag ha fått om bakfoten.
Är det någon som har kollat in "Shadows of the Last War" och kan säga något om denna? är den bra? vad är det för typ av scenario?
Jag äger det men har inte spelat det. Det verkar rätt OK för att vara ett rätt kort publicerat äventyr. Det är inte ett enda stort dungeonröj som många andra köpeäventyr, och det använder sig väl av Eberron-specifika element (warforged, Mournlands, dragonmarks, o s v).
Är warforged en sådan "super-fighter-machine-race" som den verkar vara? eller ger de några möjligheter att spela en sådan med något mer djup?
Tja, speltekniskt sett så är de rätt slåssiga - helt super är de dock inte, deras grundegenskaper är lika dåliga som halforcs, och de har lite andra nackdelar. Rollspelsmässigt måste jag säga att det är få raser som gett mig så mycket inspiration till rollspelande. Några punkter att ta fasta på:
* Tillverkning av warforged är olaglig, så de är en döende ras.
* Warforged är skapade av människohand, inte av några avlägsna gudar.
* Warforged behandlas fortfarande i princip som slavar i Karrnath och Thrane.
* Vad tycker du om den mytiske "Lord of Blades," som sägs försöka skapa en nation av warforged i Mournlands?
* Du sover inte, äter inte, och har inga sexuella drifter. Vad driver dig?
Och lite andra intressanta grejer med dem.
Täcker campaign guiden endast Khorvaine? har inte sett något annat i den korta titt jag fått i boken.
Det står en del om de andra kontinenterna (Aerenal, Sarlona, Argonessen, och Xen'drik), men bara någon sida var. Den som får mest uppmärksamhet är Aerenal som behandlas som de andra regionerna. Sarlona står det också en del om, eftersom det finns hyggligt stor chans att rollpersoner kan ha länkar dit (en av raserna i boken har sitt ursprung där). Xen'drik och Argonessen beskrivs väldigt översiktligt, eftersom Xen'drik är menad att vara "stället man åker till och upptäcker saker" och därför inte ska vara så definierad, och Argonessen är kontinenten där drakarna bor och de gillar inte besökare.
Bilden jag såg av alver verkade lite skum, är de äntligen en ras som skiljer sig från skogs-mulle-stereotypen?
Det finns tre större grupperingar av alver i Eberron:
1. De som tillhör något av de alviska drakmärkta husen. Dessa är rätt integrerade i mänskliga samhällen.
2. Valenar-alverna, som är kända för sin krigiska läggning och för att ha jämrans bra hästar.
3. Aerenal-alverna, som dyrkar sina dödslösa anfäder (dödslösa är i princip som vandöda, fast goda och drivna av positiv i stället för negativ energi).
Några direkta skogsmullealver finns dock inte.
Har hört mycket om de "afrikanska" influenserna, men i min korta titt såg jag endast lite här och var i bilder som uppenbarligen var afrikanskt i stil.
Hmm. Jag har inte lagt märke till några afrikanska influenser nånstans...
Jag fick intrycket av att världen är industrialiserad (fast med magi istället för teknologi) och verkade vara ett slags mellanting mellan medeltid, 1600tal, och slutligen en stark känsla av att man befann sig i något slags fantasy-1890tal (lightningrail, telegraf, krönikerna etc.). Har jag fått fel uppfattning?
Tja, inte helt. Men det finns fortfarande utrymme för "klassisk" fantasy - lightningrail är inte alle mans resesätt som tåget var, till exempel (det är snordyrt), och den "magiteknologi" som finns är till stor del en naturlig konsekvens av magin som den fungerar i D&D (om man kan använda prestidigitation till att kyla ner något, så borde man kunna göra ett föremål som håller saker kalla baserat på denna formel, och vips har man ett magiskt om än tämligen dyrt kylskåp).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Har planerat + frågor

Är warforged en sådan "super-fighter-machine-race" som den verkar vara? eller ger de några möjligheter att spela en sådan med något mer djup?
Tja, speltekniskt sett så är de rätt slåssiga - helt super är de dock inte, deras grundegenskaper är lika dåliga som halforcs, och de har lite andra nackdelar. Rollspelsmässigt måste jag säga att det är få raser som gett mig så mycket inspiration till rollspelande.
Fram för fler pseudorobotar i fantasy, säger jag bara! Och så kan de vara magiker också, kolla bara in följande bild från boken, betitlad Warforged Wizard:




/Dimfrost
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Har planerat + frågor

"Xen'drik och Argonessen beskrivs väldigt översiktligt, eftersom Xen'drik är menad att vara "stället man åker till och upptäcker saker" och därför inte ska vara så definierad, och Argonessen är kontinenten där drakarna bor och de gillar inte besökare."

Hmm, jag tycker det verkar lite dumt om de raser (drow bland annat, vet att det också ska finnas jättar där) inte är väl beskrivna, om det är dit man ska resa för att "upptäcka" saker. Personligen anser jag att varelsers kultur är något av det viktigaste i en "exploration" kampanj.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Har planerat + frågor

Tja, det kommer nog en bok om Xen'drik så småningom, men än så länge är det avsett som ett område där det kan finnas lite vad som helst - förutom de jättar, drow, djungler, och ruiner som definitivt finns där då.
 
Top