Har nån här spelat Drakdödaren över telefon?

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Haha. Gud vad dyrt det måste varit. Nästan fem kronor -91.. Hur mycket hade det varit idag? 20/30 kr?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det var ju det "nya sättet att spela rollspel", så nu är vi i framtiden....?
Yes - och nu spelar vi alla dagligen.

SL: ”Slå in ditt personnummer med tolv siffror”
Jag: [Färdighetsslag]
SL: -”Du är placerad i kö. Du har plats:” [Roll 3T100]
Jag: [Slår för tålamod]
SL: -”Vill du bli kopplad till en Telefonist?”
Jag: -Va? Nä? Jag vill bara döda en handläggare!?
SL: -”Du behåller din plats i kön…”

Otroligt bra framtidsspaning! 🤔

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
hade jag spelat drakar och demoner i flera timmar över telefon för 4,55 kr i minuten 1991 så hade troligtvis min käre fader låtit bältet tala (skämt åsido) men han troligtvis gjort mig arvslös
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Telefonsvarare med val, antar jag?
Det var mycket riktigt en telefonsvarare med val. Det kan ha hänt att några elever på min skola kan ha lånat telefonen i lärarrummet och råkat slå det numret istället för hemnumret. Det var inte jag, men jag kan ha råkat ge dem idén.

Jag vet att någons storebrorsa senare var på något konvent söderöver där de hade någon slags simulatorhytt där man kunde spela igenom hela spelet.

Jag tror att det fanns planer på ett mutantäventyr och ett drakdödaren 2, men jag tror det inte blev av.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Roligt att Rosen nämner Keloggs vilda västern
Visste att jag en gång i tiden läst en tråd om drakdödaren på wrnu för länge sedan. Tydligen rätt lönsamt under en kort period...

https://www.rollspel.nu/threads/071-spel.13220/
Roligt att Rosen nämner Keloggs vilda västern i den tråden! Det tog jag med och spelade med Anders och Tove på Gothcon nån gång på 00-talet. Dessutom har jag spelat det med min sjuårige son nu och vi gillar det båda två.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Fredrik Malmberg kommenterade det hela i Äventyrsspel: Bland mutanter, drakar och demoner (s. 83):

Fredrik Malmberg said:
I början av 90-talet poppade fenomenet 071-nummer upp, svindyra betalnummer med allt från spågummor till porr. Vi såg att det fanns ett par varianter på ljudäventyr, bland annat Robocop, och jag kände att det här var något att kolla upp. Vi hade en assistent på Äventyrsspel som... kände en kille på företaget Big Bang som sysslade med sådant. Vi kom fram till en deal och en betallinje med Drakar och Demoner togs fram, som en kombination av radioteater och soloäventyr. Alldeles i början gick det otroligt bra, jag tror intäkterna var 250 000 kronor första månaden [1991]. Men av det skulle Telia och Big Bang ha nästan allt så jag blev direkt skeptisk. Sedan självdog det hela ändå väldigt fort. Det kostade 4,55 kr i minuten att spela och gissningsvis hade alla föräldrar hunnit se telefonräkningen.
 
Top