Har någon läst Ad Astra?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
jag har en sak som jag stör mig lite på i boken... varför har INGEN i rymden kontaktat jorden på alla de år som har gått sedan enklavkrigen?
JOTENHEIM kretsar kring jorden i low earth orbit, har allt från rymdskepp, till plasmakanoner och stasislabb....men du menar att INGEN har skickat en radiosignal???
Det finns forntech på jorden, allt från döende elysiumenklaver till automater och deras ark... det finns flera exempel på tillgång till radiosändare.....
detta är det enda jag inte vet hur jag ska förklara/introducera till mina spelare... för de kommer INTE köpa att det inte finne en förklaring till detta.

någon som har en tanke?
En möjlighet är att det kanske fortfarande finns någon gammal automatisk försvarsanläggning som låser in sig på radiosignaler i omloppsbana och skickar missiler på dem. Men det känns inte heller klockrent.
 

Herr_Omar

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
24
Location
Stockholm
Som jag ser det var titanmakten Mimer aldrig intresserad av att kontakta de andra två titanmakterna på jorden. Och krigen satte slutligen så djupa spår i relationerna att alla förslag till kontakt blockerades av ledarna. Med tiden har uppfattningen att jorden är förstörd för all framtid etablerats som den enda sanningen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Som jag ser det var titanmakten Mimer aldrig intresserad av att kontakta de andra två titanmakterna på jorden. Och krigen satte slutligen så djupa spår i relationerna att alla förslag till kontakt blockerades av ledarna. Med tiden har uppfattningen att jorden är förstörd för all framtid etablerats som den enda sanningen.
Precis. Mimir såg Projekt Eden som ett misslyckande och ett bevis på att Jorden var förlorad för gott. Att det fanns isolerade rester av Elysium (och Noatun) under jorden/havet hade resterna av Mimir ingen aning om.
 

DocUlmus

Veteran
Joined
28 Sep 2023
Messages
19
Location
Stockholm
Min tanke är att vid tiden för Ad Astras början så är Jotunheim sedan länge djupt försjunket i en kollektiv depression. Under den tid som stationen fortfarande hade initiativkraft så var det faktiskt ingen som svarade på ytan och nu är det ingen som försöker. De har inte ens försökt ta kontakt med andra delar av solsystemet på årtionden.

Samma grundläggande tanke gäller egentligen resten av solsystemet. Det var längesedan man slutade försöka kontakta någon på Jorden eller lyssnade på de gamla frekvenserna.

Sen är inte min förståelse att det finns massor av fungerande radioapparater på ytan innan Elysium. Hade det varit ett evigt tjatter så hade det varit svårare att få ihop tycker jag.
 
Joined
11 Jun 2022
Messages
20
ja..jo.. ok. så kan det såklart vara...MEN det känns jävligt skohornat på plats.
Det bästa hittills är väl att det finns en lager av radioaktiva partiklar i övre atmosfären som förhindrar radiokontakt...inte en bra förklaring, men åtminstone något att säga till RP och hoppas att de inte tänker på det för länge.

För återigen.... INGEN ska ha använt en radio på 80+år??? ingen IMM, ingen mutant, och inte en enda automat i hela solsystemet???
ok för att folk kan vara deprimerade.... men inom det tidsspann vi pratar om så har det ju kommit NYA generationer som har fötts och vuxit upp, jag kan även köpa att även de har blivit deprimerade med tiden.... Men att försöka övertyga mig om att absolut INGEN har använt en radio är alldeles för orealistiskt.

och ja man kan säga "ledarna förbjöd det" MEN alldeles uppenbarligen så verkar den ju inte finnas den typen av kontroll (inte ens på LUNA). i huvudplotten så snubblar ju huvudantagonisten över ASMEGIR och ODEN när han "spankulerade runt" på JOTENHEIM, utan att någon visste något eller ens ställde frågor....det låter inte som en miljö av kontroll där man kan förhindra någon från att NÅGONSIN använda någon av de uppenbarligen hundratals radioapparater som finns liggande.

jag fattar ju att detta inte har varit en viktig fråga för konstruktörerna, AD ASTRA är tänkt som ett smakfullt "knyta igen påsen på franchisen" bok, och boken är väldigt bra... men vissa saker blir konstiga om man försöker vara stringent i förhållande till vad vi vet om världen från det samlade utgivna materialet.

några tankar?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,889
Location
Marjura
EMP från kärnvapen, både på jorden och i närrymden, lär ha stekt de flesta oskyddade radioapparater. Fornteknologi som man knappast förstår utan instruktioner (jag har enorma problem bara att ställa alarmet på min klockradio, totalt icke-intuitivt interface).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Ligger det Radios och skräpar överallt. Jag afuttermark vet inte hur en radio i framtiden ser ut än mindre hur den används. Om alla säger att det där klotet är kört. Då hade jag gått på vad alla säger.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Men hur mkt av Jorden är keiko?
vad återstår
mutantskandinavien?
Lite Skottland?
Lite Usas östkust?
 

DocUlmus

Veteran
Joined
28 Sep 2023
Messages
19
Location
Stockholm
Om dina spelare har lättare att köpa att typ ”EMPer från kriget lade ett bakgrundsbrus i jonosfären som gör att det är omöjligt att kontakta ytan” så kör på det, det är ditt spel :)

Jag har nog en annan tanke i grunden om antal fungerande, operativa radioapparater på ytan. Framförallt innan Folket börjar ge sig ut.

Men vill man sätta ord på det och brodera ut lite så hade jag snarare sagt att det visst fanns episoder av kontakter med ytan, men att de var sporadiska och allt mer sällsynta, med uppenbart galna och döende människor och mest bekräftade teorin att ingen *egentligen* kan bo där.

Efter hand förbjöds försök att kontakta ytan eftersom det inbjöd till ”Falskt Hopp”, ett av de värsta brotten på Jotunheim. Senaste gången var för tiotals år sedan när varvsarbetaren Eskil Rundel påstod sig ha kontaktat en bosättning på ytan. När han skulle visa det så kom bara brus och han blev sedermera dömd till döden genom slussning för Uppviglande av Falskt Hopp.

Det finns de som säger att Eskil hade rätt, till och med de som menar sig ha haft kontakt med Jorden efter och det viskas om att det var Sastria själv som mixtrade med kretsarna den gången. Viskningar som kanske kommer rollpersonerna till del när de befinner sig på Jotunheim.

I den versionen så har Sastria en ännu större omvändelse när RP kommer. Från att tidigare ha tryckt ner alla försök att få kontakt med ytan för att undvika vad han tolkar som hot mot enigheten på Jotunheim så måste han nu ifrågasätta vad han gjort och samtidigt inte släppa kontrollen över stationen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Själv skulle jag, om jag spelledde detta klippa alla band till allt som varit och spela det som ett nytt spel. Men gissar att du/ni kommer fortsätta en tidigare kampanj.

Gillar idén med ”Hot om falskt hopp” mest av de som sagts ovan. Kombinerat med att de få signaler som finns där nere är så svaga att de går förlorade i bruset från stormar och bakgrundsstrålning på ytan och rymdgrus här ute.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Det största problemet är ju att civilisationen på jordytan har gått under. Mycket få fungerande radioapparater finns kvar, och ännu färre personer som faktiskt förstår hur de skulle kunna användas för att ta emot en sändning från omloppsbana. Om ens någon. Resterna av civilisation i form av kvarvarande enklaver under jord och under hav är väl mest kvalificerade, men dessa tillhör ju rivaliserande titanmakter till Mimer och direkta fiender.
 
Top