Nekromanti Har Krigsherren gått vilse???

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Han dök i alla fall inte upp i de spelbutiker han förväntades erövra under andra kvartalet och i hans basläger (neogames hemsida) är informationen som vanligt knapphändig och dåligt uppdaterad.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
vi i våran spelgrupp är oxå besvikna (om det nu är det du är) vi har gått runt och tänkt; en vecka kvar tills kvartalet är slut, snart kommer krigsherren JIPPI!!!
men nu blev det inte så... :gremfrown: fast det är nog bra ifall de arbetar med boken istället för att uppdatera hemsidan...

//Kanturi
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jo, för visso men jag tror inte det hade påverkat utgivningen om de bara hade gått in och skrivit att den blivit försenad och ändrat till kvartal tre eller en viss månad om de vet mer specifikt. Jag tycker det är lite nonchalant mot oss kunder att de inte uppdaterar sådant.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
mm... kanske det du... fast jag har ändå inte råd att köpa den för tillfället... igår köpte jag EON III boxen :gremsmile:

//Kanturi...
 

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
i senaste numret av Fenix så står det att krigsherren och Thalmur kommer att släppas det tredje kvartalet
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Krigsherren är hemma hos mig

Jag rensar stavfel i sommarvärmen. Detsamma gäller Thalamur. Om en vecka ska jag va klar med båda - frågan är dock om någon mer ska korra eller om jag får en slutkorr (lättare att korra om det inte redan finns en massa bläckkladd på sidorna). Jag hoppas på mycket korr (det brukar brista lite i slutet).
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Tryck den för sjutton gubbar!

Den tjugonde maj sa Neogames att de DÅ väntade på det sista korrekturet för att sedan boken skulle gå i tryck. Det var länge sen det. Här hemma sitter jag och dagligen går ut på Neogames hemsida för att se när Krigsherren fick ett mer direkt datum än andra kvartalet. Det blev inga glada miner då senaste Fenix kom och där stod det att Krigsherren skulle komma ut det TREDJE kvartalet och Thalamur det fjärde.

Kvartal är en alldeles för lång tidsrymd :gremmad:. Juli hade sannerligen låtit bättre i mina öron. Nu hoppas jag bara att jag kan få boken i min hand innan augusti. tryck brukar väl ta en fjorton dar eller nått.

det är i alla fall glada nyheter att veta att Krigsherren inte lagts åt sidan eller glömts bort. att Thalamur korras är också en glad nyhet. Då kanske man kan få tag i det innan fjärde kvartalet också. Och spelledarskärmen skulle sannerligen klä bättre i höstregnet än under julgranen.

Gilla vad ni ser, tryck boken och sälj den till mig (jag lovar att jag kommer köpa den direkt från Neogames så fort den dyker upp i Neoshop).

MVH Daniel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Köp den i butik, för sjutton gubbar!

"Gilla vad ni ser, tryck boken och sälj den till mig (jag lovar att jag kommer köpa den direkt från Neogames så fort den dyker upp i Neoshop)."

Köp den hellre i butik! Köp vilka rollspel som helst i butik! Det viktiga är att de köps i butik! Man kan tycka att förlaget tjänar mer pengar på att sälja direkt till kund, men det är faktiskt att skjuta sig i foten.

Och nej, jag skojar inte, och jag uttrycker mig inte heller av någon illvillig önskan att sänka Neogames vinst. Denna åsikt är helt uppriktig och har mycket seriösa tankegångar bakom sig.

Låt mig förklara. Säg att ett spel kostar mig ca 50 kronor att trycka (ja, jag har låga upplagor), och kostar ca 280 ut till kund. Det hela har med marginaler att göra: jag lägger på en viss marginal och säljer boken till distributör för ett visst antal pengar. Ca 80 kronor torde vara ett rätt bra distributörspris som täcker mina kostnader. Distributören lägger på sina marginaler och säljer spelet till butik för 150 kronor. Butiken lägger på sina marginaler och säljer spelet till kund för 280 kronor. Åkej, det är så man måste göra för att få någorlunda lönsamhet, oavsett bransch. Det är också förklaringen till varför CD-skivor är så hejjans dyra, om ni undrar.

Om jag säljer via distributör så tjänar jag 30 kronor per bok. Om jag säljer till butik så tjänar jag 120 kronor per bok. Om jag säljer direkt till kund så tjänar jag 250 kronor per bok. Det är ju solklart vilket jag väljer. Eller?

Inte så solklart. Det handlar om exponering. Se, varje exemplar som står i en butiks hylla säljer nämligen sig själv och minst ett annat exemplar. Varje exemplar som står i mitt lager säljer inga andra exemplar alls och knappt ens sig själv.

Det handlar också om butiksvälvilja. Butiker tar inte in spel om de inte säljer spel. Så vill man ha kvar spel i sin lokala spelhökare så ska man definitivt köpa spel från honom. Gör man det inte så ser han ingen lönsamhet i att ta hem spel, och då tar han inte hem spel. Köper man spel så ser han lönsamhet i det, och då tar han hem spel.

Slutligen handlar det om nyrekrytering. Som sagt var, ett spel i butik syns. Ett spel i en webbshop syns inte. Ett spel som syns kanske lockar Kalle, 13 bast, att börja spela rollspel. Det gör att det finns fler spelare, som köper fler grejjor och som håller hobbyn vid liv. Ett spel som inte syns lockar inte Kalles intresse. Nettosumman är att när Olle, 25, slutar spela rollspel på grund av villa-volvo-vovve så kommer hobbyns utövare att minska i omfång om man inte fångar in Kalles intresse. Mindre rollspelare är lika med mindre försäljning, vilket är lika med mindre mängd lönsamhet för förlag och butiker, vilket är lika med färre förlag och butiker, vilket i sin tur är lika med färre spel.

Så för hobbyns, butikens och förlagets skull, köp mer spel i butik!

---

För övrigt, av exakt samma anledning så kan jag inte sälja mitt spel till kund för 150 kronor istället för 280, ens i min egen webbshop. Det vore att konkurrera med butikerna som exponerar mina spel och det innebär att de inte har lust att ta in mina spel, och så vidare.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Köp den i butik, för sjutton gubbar!

I så fall kan ni på Neogames se mitt köp från Neoshop som ett straff för falska förhoppningar.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Lär ni er aldrig?

Neogames snittar tre eller fyra moduler per år och ett oräkneligt antal förseningar. Moduler ska va försenade, så är det.

Gläds istället åt att jag faktiskt sitter med Krigsherren nu. Det är klart att den aldrig skulle glömts bort - Krigarens väg var ju en av de bästsäljande modulerna, Vapenmästaren likaså. Krig å död säljer.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Du straffar oss andra också, fåntratt! (OT)

I så fall kan ni på Neogames se mitt köp från Neoshop som ett straff för falska förhoppningar.
För inte så hemskans länge sedan fanns det inte mindre en fyra någorlunda välsorterade rollspelsbutiker i Malmö. Nu finns det två med pinsamma rollspelssortiment. Det går nu bara att köpa de största och mest exponerade rollspelen. Att hitta något i butik från Rävsvans förlag, Eden studios, Rävspel eller någon annan som inte är bland de mestast marknadsledande går inte längre.

Vart vill jag komma med det?

Jo, att det är DITT FEL ALLTIHOP!

/Joel - blamethrower
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Inte nog med...(OT)

..att dom läggs ner i Malmö, tillgången på välsorterade rollspelsaffärer i Götet sjunker också med alarmerande hastighet. EB Games i Nordstan har ända sedan Drakar och Demoner -91:s dagar varit min rollspelsleverantör men nu är det slut med det, några öveblivna böcker till Forgotten Realms är det enda som är kvar i hyllorna. EB Games Järntorget har en del rollspelsgrejjer men det känns aldrig som om det man är ute efter finns. SF bohandeln har en rollspelsavdelning är som är ungefär 40 cm lång och EB Games Fredsgatan har en ungefär lika stor.

Synd..
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ni ska fanimej inte klaga! (OT)

Själv måste man åka ända till Äckeltuna, Tälje del Sud eller Fjollträsk för att byta pengar mot böcker, och det är resor på flera mil. Att jag dessutom föddes helt utan lokalsinne (och har nedsatt syn, en dödlig kombination!) gör också sitt till, jag kan omöjligen hitta en rollspelsbutik i ett större samhälle (där alla rollspelsbutiker tenderar att finnas).
Nej, tacka vet jag Internet som gör att jag inte behöver röra på mitt beniga lekamen så fort jag vill ha något! Nyahahaha!

- Danne, har härmed officiellt förklarat sitt förakt gentemot det manuella.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
JASSÅ!!

Trevligt att ni i alla fall har EN butik med rollspel. Till skillnad från er har jag tusen mil mellan varje butik. Den närmaste ligger i Lidköping och vem orkar köpa dyra bussbiljetter för att KANSKE få tag på boken i den enda närvarande affären då jag istället kan kasta ut en dyrf frakt och verkligen få det jag söker efter.

Tro inte att jag inte lägger mitt strå i stacken. Då man då och då kommer förbi metropoler jämfört med min stad plöjer jag självklart igenom varenda affär och de allra flesta Eon böcker jga har är köpta från butik. Men av någon mystisk anledning litar jag på att Neogames själva har både böcker i lager och kan få ut dem snabbare och billigare än det tar för mig att leta upp en butik som har det jag vill ha.

Och EB games kan gott skylla sig själva. Deras hemsida har varit nerlagd en ganska så lång tid nu och detta omöjligör det för folk som inte bor nära deras butiker att handla från dem.

Plus att jag kommer få Krigsherren snabbare om jag köper den direkt från Neoshop.

Dessutom litar jag inte på alla butiker. Sökte igenom både Stockholm och göteborg efter en viss produkt och fann den inte nånstans. Utbud my ass!

MVH Daniel
 
Top