Nekromanti Har jag rätt?

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Är det så att vissa yrken gör att man inte kan ha vissa färdigheter? Att tex magiker inte kan lära sig svärd osv...

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan kan de väl, fast jag har för mig att magiker och järn inte funkar så bra ihop.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du har (tyvärr) rätt

Jadå du har helt rätt..
Det är de här förbenade restriktionerna (som jag vet att man kan ta bort om man vill) som ser till så att en magiker endast kan ha en stav och tygrustning.
Likaså en tjuv, han kan hantera lätta vapen så ett kortsvärd är inget problem, men skulle han få syn på ett bredsvärd så skulle han inte ha en aning om hur man hanterar det.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
så här är det...

enligt riotminds själva så är den begränsningen mer till för att underlätta rollspelandet för nya spelare. det är inte så troligt att en som smyger omkring och stjäl saker hela tiden ens VILL ta på sig en rustning och en massa vapen som saktar ner honom. samma sak gäller magiker. för mer erfarna spelare är det bara att släppa restriktionerna. detta står på en FAQ på riotminds hemsida.....
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
(harkel) ursäkta mig...

ta och läs mitt ovanstående inlägg ......
ta och läs de alternativa reglerna på riotminds hemsida ....

och sluta sedan KLAGA så förbenat på alla regler du finner ologiska! okej, ta upp det en gång, men ÄLTA inte samma sak om och om och om igen....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: (harkel) ursäkta mig...

Håller med dig !!
Som tur är så finns det ju husets specialregler.... Funkar ju i alla väder.../images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
(a-Hum) ursäkta MIG...

Håller oxå med, men nu frågade ju faktiskt Elrond, så..


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
ursäkta mig...

Lilla Lave..
Jag har nästintill slutat att älta saker..
Men när nu någon frågar hur det ligger till så känner jag mig manad att svara som det är.
Den där extraregeln om att det bara är att ta bort restriktionerna borde de hur som helst ha tagit med i regelboken (vissa nybörjare kanske inte direkt känner att de bara kan ändra på reglerna hur som helst) men jag har en känsla att de skrev dit den där alternativa regeln eftersom de fårr så många klagemål på deras löjliga restriktioner.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok, det kan hända....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: (a-Hum) ursäkta MIG...

jaja, ok. Men jag kan väll ge min syn på et åxå. Så får man flera synvinklar på det hela. Eller hur....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: ursäkta mig...

okej, så du vågar alltså inte ändra på regler om de inte står under en rubrik som säger "frivillig regel" ??? spela eon, där är allt frivillgt....
i annat fall kan du få min tillåtelse att ändra på PRECIS vad du vill i dod.

om du nu inte gillar spelet, vill du inte sälja det till mig? jag vill gärna ha ett ex..

och om du sedan tror att riotminds ändrar sina regler bara för att väldigt många vill det.... är det något negativt????
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag skall förklara...

Eftersom du inte förstår mig så skall jag förklara extra noga just för dig så att du förstår.

Oki är du med lave?

1. Jag tycker att Riotminds borde ha med sin extraregel/uttalande/alternativregel/etc etc i Regelboken

2. Varför? Jo, eftersom de som aldrig spelat rollspel tidigare kanske inte känner sig så säkra på att ändra på reglerna.

3. Dessutom så tycker jag att de är tvugna att förklara en sådan dum restriktion i regelboken så man får veta vad de syftar på när de tar med den.

4. Jag tycker att det är superbra att Riotgames lyssnar på spelarna.

Jag vill inte sälja DoD till dig utan behålla det. Lika dant med första versionen av Dungeons & Dragons. Inte för att det är bra eller så utan för att det är kul läsning. Samt så är jag något av en samlare på Rollspel och Skivor.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Självklart kan de det, läs förklaringen till restriktionerna på Riotminds hemsida.
Dock så skulle jag inte tillåta en trollkarl till att lära sig att använda ett svärd från början, utan han får lära det sig allt eftersom. Men det är så jag föredrar det.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
ock så skulle jag inte tillåta en trollkarl till att lära sig att använda ett svärd från början, utan han får lära det sig allt eftersom. Men det är så jag föredrar det.

Inte ens om spelaren har en bra förklaring till varför hans trollkarl skulle kunna använda sig av svärd och rustning?

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Då får förklaring vara bra, mycket bra och väl inbakad i bakgrundshistorien.
Meningen är ju att man ska skapa en rollperson efter bakgrundshistorien. Och därmed så får man bryta reglerna ibland. Men ofta så brukar inte situationen uppstå, mina spelare är inte den typen som anser att en magiker ska springa runt i fullrustning och vifta med tvåhandssvärd samtidigt som han kastar besvärjelser, det är som sagt under varje normal trollkarls värdighet att ta till vapen och rustning för att klara sig, att göra så är ett bevis på att han inte är en skicklig trollkarl. Och vilken trollkarl erkänner att han inte är en skicklig trollkarl ? ;)

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Men det är ju inte omöjligt att till exempel en bondeson har talangen att lära sig magi, och att denne kanske har fått någon form av militärisk drillning i sin ungdom.

Personligen anser jag att regeln är väldigt fånig och dessutom onödig.

/Azagthoth
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Som jag sa, en bra förklaring :)

Inte håller jag så hårt på de reglerna, men ändå så tycker jag att det är vettigt att använda liknande riktlinjer när det gäller nya spelare, främst för nya spelare till och med. Äldre spelare har oftast en bättre förmåga att visualisera vad som passar deras rollperson, och inte försöka göra denne till en vandrande stridsvagn som viftar med 2 meter kallt stål som om han vore krigsguden själv samtidigt som han slungar besvärjelser runt sig så att håret på fienderna krullar sig...

Tja, jag hoppas du förstår vad jag menar med detta i alla fall :)



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top