Takalorr, henéa och vidare funderingar.
"Frågan är inte hur, utan varför?"
Frågan är visst det "hur", det var ju faktiskt så Pendragon uttryckte sig.
Att förklara det med att vissa folkslag i vår värld företagit sig dylika (och bra mycket värre) resor med primitiva farkoster håller inte riktigt om man tar exempel som maorierna, vilka ju faktiskt var ovanligt skickliga sjömän, attribut jag aldrig sett (och aldrig förväntar mig se) applicerade på henéa.
Visst har öar som Korsika bebotts redan under tidig bronsålder, och kanske tog sig inte alls de mongoliska folk som skulle bli Amerikas urinvånare över Berings Sund, utan åkte båt från östra Euroasien.
Betänk dock att detta är mänskliga kulturer som under tusentals år finslipat båtbyggande och navigation. Henéa kom bleka och hålögda från dvärgarnas gruvor. Båtar var nog det sista de kunde bygga.
Om henéa före fångenskapen haft en kultur som på logiskt sätt möjliggjort havsdugliga farkoster vet jag inte heller. Det är tänkbart, men vi kommer allt längre och längre ifrån min poäng.
För visst, det är som Ymir skriver helt tänkbart att henéa lärde sig bygga båtar för att därefter ta sig över sundet. Det låter bara lite osannolikt, och med en sådan snustorr förklaring missar vi kanske ett tillfälle att hitta på lite spännande stoff till Mundana som kampanjvärld... =)
Pendragons förslag på alternativa metoder till båtbyggande anser jag dock vara intressanta nog att i alla fall överväga.
"Togs det dit som slavar av tirakerna? Skeppade nån annan dit dem?"
Som vi vet finns det ju urgamla alvbosättningar på Takalorr, och det antyds upprepade gånger att henéa har något med dessa att göra. Antagligen vaktar de väl dessa ruiner? Att de skulle ha byggt dem själva framstår inte som direkt trovärdigt.
Hur som helst kvarstår det jag tycker är det intressanta:
Hittade henéa ruinerna själva, eller var det någon som hjälpte henéa att ta sig till Takalorr för att de skulle kunna vakta alvernas äldsta bosättningar?
Tillåt mig att formulera några teser:
Tes 1 - Det finns ruiner på Takalorr som Henéa vaktar. Bevis: står i Alver (bland annat).
Tes 2 - Det är urgamla alvbosättningar det rör sig om. Bevis: står i Dvärgar.
Tes 3 - Henéa ansträngde sig efter flykten från gruvorna för att ta sig till Takalorr. Bevis: det finns henéa på Takalorr, det finns bättre bosättningar närmare Kraalen.
Men varför vaktar henéa ruinerna på Takalorr? Jag trodde inte henéa brydde sig om sanarialliansen. Är de lurade, eller finns det fler deltagare i intrigen än vad det först verkar som?
Den tredje parten
Allt tyder på det. Det verkar inte sannolikt att henéa kände till Takalorr-ruinernas existens, speciellt inte efter dvärg-diasporan*. Alltså måste någon ha informerat henéa om ruinerna. Inte bara fick denne någon henéa att ta sig till Takalorr, man lyckades dessutom få de små alverna att kämpa sig igenom tropisk regnskog av värsta sorten, leta sig fram till några ruiner, och av någon anledning börja skydda dessa ruiner mot inkräktare i hundratals (tusentals?) år. Någon hade bra argument, riktigt jävla bra argument.
Men vem?
- Lycan
* Tänkbart är väl att myten om Takalorr-ruinerna fanns integrerad i henéas muntliga traditioner. Men det är en helt annan teori.