Nekromanti Har folk slutat spela Neotech?

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Intressant med dina åsikter. Jag håller med en del av dem. N2 är exempelvis enligt min mening inte särskilt Cyberpunk. Men det är kanske inte heller meningen? Problemet är bara att jag gillar Cyberpunk, och det tror jag många andra som spelar framtidsspel också gör. Ett exempel är de photoshopade fotona som ytterligare tar bort illusionen av Cyberpunk och istället ger en bild av att det är en mycket nära framtid. Har förstått att fotona har varit ett hjärtebarn för Neogames och att de inte vill ha illustrationer istället. Kanske kommer detta ändras i och med den nya ledningen?
Modulerna som kommit har inte varit innehållslösa däremot kan man diskutera nyttan av dem. Hur mycket roligare blir ett speltillfälle av att man kan välja mellan 300 olika vapen? Vissa kanske tycker det är jättekul men i längden ger det inte särskilt mycket mer spelglädje. Modulen om Europa känns också lite menlös. När jag läste igenom den lite snabbt fick jag i alla fall inte några spännande äventyrsuppslag eller så mycket mer motivation att spela N2. Man får veta en hel del o statsskick, invånarantal o.s.v. Men inte så mycket mer känsla för världen.
Reglerna däremot tycker jag är mycket bra. Har spelat nästan alla större svenska spel samt en hel del utländska under de 15 år jag spelat rollspel, och Neotechs regler är några av de bästa och mest genomarbetade. De är kanske inte alltid jätteenkla eller snabba. Men spelledaren kan rätt lätt modifiera och förenkla om han/hon vill. För att vara konstruktiv så är mina tips till Neogames följande: Jobba mer med världsbilden och beskrivningar av olika städer, platser, personer osv. Reglerna är bra och behöver inte ändras. Ett större äventyr skulle inte heller sitta fel. Kort sagt ge Neotechvärlden mer kött på benen och ge ut moduler som spelledaren direkt kan använda för att lättare beskriva Neotech-världen för sina spelare.
 

Kampfbereit

Veteran
Joined
12 Jan 2006
Messages
17
Location
Norrköping
Jag håller med dig, men samtidigt inte.

För mig har Neotech varit Cyberpunk... Iaf neotech 1. Jag gillade reglemotorn för den var enkel, snabb men samtidigt skapligt detaljerad... Inte för mycket och inte för lite, bra balans... Sen har Neogames världsbild aldrig stämt överens med min egna... Medan Neogames gick mer och mer över till Tom Clancy så snöade jag mig allt mer och mer in på Bladeruner, Judge Dredd och Mutant 2090´s världsbild... Sen kom n2... n2 var för mig spiken i kistan [den sista]. n2 var en bekräftelse på att Neogames INTE vill ha Cyberpunk utan dom vill ha Neogames bild av framtiden... Som för mig känns allt för "realistisk" och allt för färglös... Sen blev reglerna i n2 allt mer och mer "tunga" Man är tvungen att administrera allt mer, göra förväga beräkningar osv, osv... flytet från ettan var borta....

Med andra ord så resonerade jag på följande sätt:
* Reglena är inte min kopp av te längre.
* Världen Neogames alltid presenterat har aldrig varit min grej.
* Varför ska jag fortsätta att spela detta spel...?

Vad jag gjorde var att jag började lira Cyberpunk istället...

Men återigen så vill jag poängtera att n2 ´s regelmotor och Neogames lite "trista" och akademiska syn på framtiden troligtvis kommer att passa Terra One... Jag hoppas på det spelet och kommer köpa det, om det ens kommer...
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Subotai, Intressant att du gjort samma val som mig, att börja spela Cyberpunk 2020 istället. C.P 2020 har definitivt också sina brister, men jäklar vilken roligare värld det är att spela i!
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Problemet kring världsbilden, så som iaf jag har förstått det, är egentligen inte hur politiken ser ut kring 2059, vilka lagar som har införts på olika håll, eller för den delen ej heller egentligen den historiska tidslinjen. Som spelledare är detta ganska enkelt att frisera och fippla, ändra och ta bort eller byta ut. Detta har vi sett flera exempel på tidigare, exempelvis hur flera har valt att infoga mera av övernaturliga väsen, tidsresor, magi?, nya kampanjvärldar osv osv...

Nej problemet tycks istället vara, vilket ni petar lite på här i tråden, nämligen att kampanjavsnitt och regler har skrivits på ett sätt som helt enkelt inte tycks inbjuda till spelande.. (FÖR ETT FLERTAL men inte alla (bör poängteras))

Sätt att avhjälpa detta inför nästa utgåva är ju bland annat, förutom frisering av tidslinjen eller världsbilden osv, att bifoga mer av korta stämningstexter, narrativ, och detaljrika beskrivningar av det lilla istället för en monumental beskrivning (Euro) som vissa upplever det, utan känsla...

Min tolkning av problemet för/med Neotech i stort. Det viktiga är dock att alla inte ser det på det här sättet, och för dem är exempelvis Euro och Offensiv utmärkta tillägg för att kunna krydda spelandet lite extra...

...Men som sagt för övriga, och för den delen även i hopp om att kunna expandera till även nya potentiella spelarskaror, kan detta bli problematiskt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det där med foto... är såklart en smaksak, men jag stör mig på dom (precis som jag störde mig på dom filtrerade landskapsbilderna i Eon 1)... ska man använda foton måste de vara sjukt bra för att funka... och det gör dom här inte tycker jag... ser ut som nåt slags lajvar-bilder... (nu var jag stygg)

tror en rejäl redesign av grafiken skulle kunna göra en hel del för att locka nya spelare...
 

Kampfbereit

Veteran
Joined
12 Jan 2006
Messages
17
Location
Norrköping
Har du spelat n1? Det e ju exakt den samma typ, fast 9 år extra fram i tiden....

Om inte så kan jag kort beskriva den som en skapligt realistisk bild av framtiden med mer eller mindre [med en betoning på mindre] fantasifulla inslag.... Den mest intressanta inslaget i n2´s världsbild är rymden... Det känns skönt Hardcore Sci-Fi... Vilket jag gillar.... Därför hoppas jag på Terra One.

Annars så känns städerna som våra, fast typ54 år fram i tiden... Inga större förändringar, största skillnaden är att bilarna går på el och inte bensin... Nu kanske jag överdriver lite, men Världen är så pass lik våran värld att jag lika gärna kan spela James Bond eller Kult [fast utan Skräckinslagen].

Så här skriver Neogames själva på sin sida:

"Neotech är ett svenskt rollspel som utspelar sig år 2059. Hur ser världen ut om sextio år? I Neotech ges en beskrivning som känns rimlig. Världen som man rollspelar i är inte lik den som finns i de flesta efter-katastrofen-spel och inte heller direkt lika brutal som i Cyberpunk eller Shadowrun. Tonvikten ligger mer på realism och logiskt tänkande. Detta innebär dock inte att våld och aktion lyser med sin frånvaro. Neotech har nog mer vapen, ammunition och stridsregler än något annat rollspel – det är bara det att strid är så ruskigt dödligt att erfarna Neotech-spelare tänker både en och två gånger innan de ger sig in i en strid – precis som i verkligheten.

Världen år 2059 är visserligen brutal och högteknologisk, men det finns samtidigt ett ordnat samhälle i många länder. Livet i olika världsdelar skiljer sig markant. Ett fåtal länder, företrädelsevis i Europa, Asien och Nordamerika har lyckats uppnå en mycket god situation, medan den övriga världen har det mycket bekymmersamt. Man brukar säga att en olycka sällan kommer ensam – miljöförstöring, överbefolkning, brottslighet, korruption, våld, förtryck, svält, epidemier och narkotika är bara exempel på vad världens befolkning drabbas av. "


Känns inte så lockande direkt..

Men alla har vi ju olika syn på bra Framtids/Cyberpunk/Sci-Fi rollspel... Jag gillar mitt Cyberpunk lite mer skitigt, nedstämt och extremt klyschigt... Gäng, droger, hackers och feta vapen...

Men den dagen jag ska ta tag i ett mer clean´t stålskrapa och heltäckningsmatta med fint kontor kampanj med Swat teams och back ops uppdrag ala Tom Clancy så kommer jag tveklöst att försöka få tag på ett nytt exemplar av n2 :)
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Tycker personligen att världen i Neotech-upplagorna är väldigt lik den värld som William Gibson presenterar i Neuromancer, Count Zero och Mona Lisa Overdrive. En värld där företagen dominerar och allting styrs av pengar.

Den mörka smutsiga slumvärdsbilden med rockklädda gatusamurajer och gäng är bara en liten parantes i böckerna. Större delen av handlingen utspelar sig i skuggan av de stora företagen, i de rikas korridorer (även om huvudpersonerna ofta enbart är tillfälligt inbjudna dit) i lyxturistorter, skyskrapor och hotell.

Man gör rollspelet till det man vill ha som spelledare. Vill man betona gängvåld, droger och undergroundhackers så väljer man att göra det. Vill man betona företagens maktspel så gör man det.

Personligen föredrar jag att låta rollpersonerna vara omedvetna marionetter i företagens spel, omedvetna om vems ärenden de går tills det är för sent att vända tillbaka.

Men det handlar väl om perspektiv, antar jag...
 
Top