Har ert rollspelande ”förstört” upplevelsen av andra spelformer?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Själv känner jag att jag aldrig riktigt uppskatta bordsspel då det är så snarlikt rollspel, men så otroligt mycket mindre roligt. Lite samma med dataspel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,347
Ja, kan känna igen det ja. För ett tag sedan spelade vi gloomhaven, det var hemskt frustrerande. Som att ta bort allt kul från rollspel och bara behålla de sämsta bitarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Nja, för mig är det nog helt olika saker. Olika medier, olika aktiviteter, som jag vill ha ut helt olika saker från.

När jag spelar brädspel gör jag det för att jag vill ha mekanik och struktur, även om jag helst har det i kombination med story (ameritrash > eurogames). När jag spelar brädspel är det oftast coop-spel, och det är ofta ganska lättsamt umgänge. Ingen klagar om man plötsligt drar ett Monte Python-skämt, liksom.

När jag spelar datorspel gör jag det av lite olika skäl beroende på vad jag spelar, men jag vill helst göra det i min ensamhet – jag är introvert, jag tycker att sociala situationer kostar rätt mycket energi och ganska ofta orkar jag helt enkelt inte ha med folk att göra. Orkar inte med den där konstanta anspänningen det innebär, den konstanta oron. Jag gillar också datorspelens begränsningar och struktur.

När jag spelar rollspel… Nu spelar jag så sällan numera, och är ärligt talat lite utbränd på hobbyns faktiska utförande, men när jag är spelare så gör jag det för att känna inlevelse i en situation och en rollperson, och för att få chansen att lösa de mysterier och problem som läggs framför mig – och veta att det egentligen inte finns speciellt många begränsningar i vad jag hypotetiskt sett kan göra. Jag kan göra vad som helst som min rollperson borde kunna göra. Om jag kommer på en lösning SL inte tänkt på så kommer det antagligen inte motarbetas mer än vad verkligheten i allmänhet motarbetar en. När jag spelar rollspel så låtsas vi och lever oss in och är någon annanstans en stund. Det gör jag inte så mycket i några andra aktiviteter, möjligen undantaget att läsa böcker.

När jag spelleder rollspel är det såklart ytterligare en helt annan sak. Att få vara den som förbereder, som skapar, som avtäcker ett ljuvligt mysterium och får spelarna att klia sig i huvudet och senare säga "aaaaah!" när de räknar ut lösningen. Den som bygger lekparken och sedan njuter när barnen hoppar runt och har roligt i den. Den som designar adventskalendern och sedan nöjt tittar på när folk öppnar luckorna. Det liknar mest min lärarroll tror jag, eller hur jag känner som utvecklare. Att få skapa åt andra och göra så att andra har roligt.

Så… TL; DR är att alla aktiviteterna ger mig olika saker. I perioder har jag uppehåll med en eller flera av dem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag vet faktiskt inte vad jag skall svara riktigt. Eftersom jag inte spelar rollspel med rutnät och figurer så tycker jag rollspel och brädspel ligger så pass lång ifrån varandra, så jag tycker brädspel har lika lite med rollspela att göra som kortspel. Men å andra sidan har jag inte riktigt varit intresserad av att spela varken kortspel eller brädspel sedan jag började med rollspel.

Jag tror det är mer dataspelen som förstört mitt intresse för brädspel och kortspel.

Vissa dataspel ligger närmre, men också långt ifrån. Dataspel har dock styrkan att man inte behöver försöka koordinera med andra spelare (i alla fall single-spelarspel, eller MMORPGS där jag mest kör solo) för att få ihop speltillfälle.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Nja. Helt olika saker kan jag tycka. Ialf de brädspel jag spelar. En omgång Go, eller Schack, eller Pax Porfiriana/Renaissance/Pamir, eller något av de två Brass-spelen, eller 1830 Railways & Robber Barons, eller Eufrat & Tigris, eller vad som helst från Splotter Spellen (framför allt detta!!!). Det är ju något helt annat och en strategisk och taktisk upplevelse som rollspel inte riktigt kan röra vid.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Nej, inte i grund och botten.

Däremot är brädspel och rollspel tidsmässiga och sociala konkurrenter, så jag spelar brädspel mer sällan än vad jag skulle vilja.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,013
Jag tycker det är coolare att spela rollspel än att spela figurspel och måla miniatyrer.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag tycker om brädspel för vad de är. Gillar mer cinematiska och maffiga brädspel som Nemesis eller Zombicide. Men medan brädspel är kul så är rollspel en passion.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
För mig påverkar det inte varandra. Som andra sagt är det så olika vad jag gillar med varje aktivitet. Jag spelade tex för ett tag sen igenom co-op-brädspelet Sword & Sorcery och insåg att det där var rätt skoj med alla regler, trots att jag skulle avsky samma sak i rollspel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det har inte förstört det för mig, det är mer att jag upptäckt en spelform som jag föredrar över brädspel, figurstridsspel och dylikt. Dataspel bjuder mig på upplevelser jag inte kan få på samma sätt i rollspel, och kan erbjuda nöje när jag är ensam. Så ska det spelas så finns det en inbyggd prioriteringsordning i vad jag helst spelar om det är spelning som erbjuds. Rollspel-dataspel-samlarkortspel som Magic-coopbrädspel med kampanjmöjlighet-andra coopspel-figurstrid- och taktiska brädspel-flipperspel-frågesportsspel-standardsamkvämsspel som Monopol och Risk-trädgårdsspel-sportspel-charader och göra "roliga" saker-spel.
Redan nånstans efter datspelen kommer också icke spelrelaterade aktiviteter in.

Det bästa med många andra spel än rollspel är att de fokuserar mer på ett mindre område och kan vara mer skräddarsydda, kommer med mindre trösklar för deltagande och kan avklaras på några timmar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Inte alls. Snarare tvärtom. Just dataspelsupplevelsen tycker jag förhöjs av att kunna jämföra dem med rollspel, särskilt i de dataspelsgenrer som ligger närmare rollspel (alltså crpgs och liknande spel). Särskilt som designprocessen i rollspel är mer transparent för deltagarna, i synnerhet spelledaren, så får man en större uppskattning för olika typer av designproblem och lösningar på detta. Det omvända gäller också, att jag kan dra inspiration och förståelse för hur man designar en intressant utmaning i ett spel genom att spela dataspel, och ta med dem till mitt eget värv som spelledare.
 
Top