Har du spelat Dungeons & Dragons i år?

Har du spelat Dungeons & Dragons 5th edition i år

  • Ja

    Votes: 33 37.5%
  • Nej

    Votes: 55 62.5%

  • Total voters
    88
  • Poll closed .

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Man kan ju börja i det lilla. Hur mycket av svenska rollspelare här på WRNU är nån andel D&D:are.
Det här kom upp i en annan tråd, och jag tänkte att det är lättare att göra en poll av det. För enkelhetens skull så att så många som möjligt orkar svara så tänker jag att vi i pollen bara svarar på om vi alls har spelat det i år, vill ni utveckla med hur mycket eller om ni spelar mycket annan D&D eller så kan man gärna göra det i en kommentar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det var egentligen inte meningen att spela D&D 5th edition i år men det blev det. Anledningen var att jag tänkte köra AD&D 2nd ed eller D&D 3.5 men en av spelarna trodde att en annan potentiell ny spelare bara ville köra 5E så jag förberedde för den utgåvan.
Totalt har det spelats 15 äventyr i min klubb i år, 2 i Mutant År Noll, 2 i Eclipse Phase, 5 i D&D 3.5, 2 i D&D 5 och 1 i D&D 4, 2 i Cyberpunk 2020 och 1 i Infinity.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Ja, men det var i januari senast, så det gills knappt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Nu spelade jag DnD 5e med en grupp, inte så mycket för att jag ville utan för att gruppen valde det som spel att spela. Före dess var det DnD 5e som en annan grupp ville spela vilket gjorde att vi fastnade där. Även om jag skulle överge DnD 5 skulle jag inte ha några som helst problem att spelleda äldre utgåvor av DnD, det är just 5e jag har lite svårt för som spelledare.

Så ja, DnD förekommer i mina grupper och i mina grupper så har jag spelare vilka är spelledare för DnD i andra grupper.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
DnD är nog på 3-i-topp-listan över vad jag spelat i år.

Kan rent av vara delad förstaplats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Jag har spelat en 35 spelmöten DnD5 from hösten 2018 måste det ha varit. Kampanjen har uppehåll just nu då DM (jag) har för mycket annat i livet (karriärhets, nytt hus, sjukt barn) men tanken är att vi ska spela en 10-15 möten nästa år av avsluta kampanjen.

Jag spelade 4 spelmöten BECMI under 2017-2018, de finns krönikerade här.

Jag spelade c 35 spelmöten DnD3 2001-2002. Det var min första erfarenhet av DnD.

Min nästa, efter att ha överlevt DnD5, blir kanske mer DnD5, eller annars BECMI.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Vi spelade två pass tidigare i år, mest för att testa Fantasy Grounds. Dottern spelar varannan vecka.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Japp. B/X en drös gånger nu under hösten, via discordchat lite pbp/asynkront, via discord/roll20 samt hemma vid b köksbordet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag har faktiskt inte spelat någon version före ADD 2nd ed. Det borde jag kanske åtgärda? Har inte spelat 4E heller men det känns inte som någon förlust. Sannolikt kommer jag aldrig mer att spela 3.X eller 5E. Det finns för många spel som passar mina preferenser bättre.
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Har inte spelat någon DnD 5th ed. Det närmsta jag har kommit i år är Pathfinder över Fantasy Grounds.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Röstade nej trots att jag lirar Baldur’s Gate 3 som kör DnD5-reglerna i princip as written.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag sitter just och väntar på att veckans spelsession i D&D5-kampanjen jag är med i skall börja, då en annan av spelarna är försenad.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Sannolikt kommer jag aldrig mer att spela 3.X eller 5E. Det finns för många spel som passar mina preferenser bättre.
Så känner jag också just nu. Körde Pathfinder ett tag och sen 5e, det hade sina ljusa stunder men nu är jag väldigt mätt på den spelstilen. OSR spelar jag däremot gärna.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag kan inte påminna mig att jag spelat något annat än D&D 5ed i år.

Übereil
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Spelledde en one-shot (two-shot?) för inte så väldigt länge sedan, men är rätt säker på att det var 2019. 2017 spelade jag en hel del.
 
Top