Nekromanti Har de unga männen blivit barnsligare?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Ibland tror jag det!

Jag jobbar som gymnasielärare i en liten och hyggligt fattig kommun.

Jag förundras ofta över att våra elever saknar någon sorts plan för livet. De är inte bara så där allmänt vilsna som man ska vara när man är sjutton år, utan är mer åt hållet "äh vem fan pallar?". Och då åker de ofta på värsta nitarna. Det blir ibland skrämmande komiskt- de skolkar från trafikkunskapen, och gnäller sedan på att teoriprovet är för svårt. De är gärna med på demonstrationer för att behålla skolpersonal i kommunen, men struntar sedan i att gå på lektionerna, de vill hellre spela guitar hero än gitarr mm mm

Och de är fortfarande normalintelligenta. Jag lovar.

Jag misstänker att de lever ett så bekvämt liv att det inte finns någon som helst anledning för dem att kämpa för något. De har aldrig fått uppleva glädjen över att lyckats med något man kämpat för att bemästra, allt har fixat sig ändå.
"Äh, chilla, det ordnar sig!" är deras livsmantra.
De har blivit evolutionens sista generation. De kommer dö pga sin egen lathet! :gremshocked: :gremgrin:

Och nu ska jag skaffa käpp, hatt och be att syster byter blöja på mig innan jag går på kafferep. :gremwink:

/Basse, född 1764.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Wow...snacka om old news. Klart som fan vi är barnsligare; men det gäller kvinnor med. I bondesamhället var det snarare praxis än undantag att man gifte sig och fick barn i sena tonåren, liksom. Den genomsnittliga ålder då man gifte sig har alltid varierat i olika tidsepoker, att vi för tillfället har en högre giftasålder än vad 70-talet hade säger egentligen rätt lite. (Att döma av historien borde det skvallra mer om demografiska och ekonomiska förhållanden än kulturella, iallafall). Det sena 1800-talet, i sin tur, hade mig veterligen högre giftasålder än 70-talet, till exempel.