Nekromanti Har de unga männen blivit barnsligare?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Ibland tror jag det!

Jag jobbar som gymnasielärare i en liten och hyggligt fattig kommun.

Jag förundras ofta över att våra elever saknar någon sorts plan för livet. De är inte bara så där allmänt vilsna som man ska vara när man är sjutton år, utan är mer åt hållet "äh vem fan pallar?". Och då åker de ofta på värsta nitarna. Det blir ibland skrämmande komiskt- de skolkar från trafikkunskapen, och gnäller sedan på att teoriprovet är för svårt. De är gärna med på demonstrationer för att behålla skolpersonal i kommunen, men struntar sedan i att gå på lektionerna, de vill hellre spela guitar hero än gitarr mm mm

Och de är fortfarande normalintelligenta. Jag lovar.

Jag misstänker att de lever ett så bekvämt liv att det inte finns någon som helst anledning för dem att kämpa för något. De har aldrig fått uppleva glädjen över att lyckats med något man kämpat för att bemästra, allt har fixat sig ändå.
"Äh, chilla, det ordnar sig!" är deras livsmantra.
De har blivit evolutionens sista generation. De kommer dö pga sin egen lathet! :gremshocked: :gremgrin:

Och nu ska jag skaffa käpp, hatt och be att syster byter blöja på mig innan jag går på kafferep. :gremwink:

/Basse, född 1764.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Wow...snacka om old news. Klart som fan vi är barnsligare; men det gäller kvinnor med. I bondesamhället var det snarare praxis än undantag att man gifte sig och fick barn i sena tonåren, liksom. Den genomsnittliga ålder då man gifte sig har alltid varierat i olika tidsepoker, att vi för tillfället har en högre giftasålder än vad 70-talet hade säger egentligen rätt lite. (Att döma av historien borde det skvallra mer om demografiska och ekonomiska förhållanden än kulturella, iallafall). Det sena 1800-talet, i sin tur, hade mig veterligen högre giftasålder än 70-talet, till exempel.

Sedan faller ju artiklarnas hela resonemang på en punkt. Jag citerar:
For whatever reason, adolescence appears to be the young man's default state, proving what anthropologists have discovered in cultures everywhere: It is marriage and children that turn boys into men.
Jag vet inte...men om vi utgår från de här artiklarnas smått fördömmande definitioner, så är intresse för datorspel etc typiskt 'barnsliga' ting. Är det bara jag som kan räkna upp dussintals vuxna, gifta och ansvarsfulla män som fortfarande pysslar jättemycket med rollspel, figurspel, datorspel, etc? Att man ynglar av sig verkar definitivt inte vara någon större faktor där.

På samma vis köper jag inte riktigt idén att tjejer skulle vara mindre barnsliga. Å, det går säkert att argumentera för att unga kvinnor av idag är inne i nån sorts revanschfas gentemot partirarkatet, och är ambitiösa, driftiga etc...men jag citerar igen:

gle women in their 20s and early 30s are joining an international New Girl Order, hyper-achieving in both school and an increasingly female-friendly workplace, while packing leisure hours with shopping, traveling and dining with friends.
På vilket sätt är det mognare att bete sig som Ebba von Sydow, än som huvudpersonen i Scrubs?

Nej, jag tycker det här, särskilt artikel nummer två, var värdelösa, obildade och fördomsfulla resonemang. Det finns liksom inget nytt här, egentligen - Den unge Werther var precis samma slags man som de som de här artiklarna beskriver. Det är bara historien som upprepar sig; människor, oavsett kön, vill ofta vara unga så länge de kan.

- Ymir, dissar
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Är dagens unga män barnsligare än de unga männen förr i tiden?
Knappast. Ex: När jag var liten parvel brukade andra farsor tvinga sina barn att bygga sandslott. Ungarna tröttnade snabbt på leken men farsorna fortsatte. Barnslighet är en kroniskt manlig egenskap. Sportbilar har ju trots allt funnits sedan man lyckades kränga bilar till allmänheten.

Artikelförfattarna förfäras över att unga män inte gifter sig. Låt se, år 1908 gifte sig män för att
<ul type="square">[*]det förväntades av dem
[*]de ville ha sex.
[/list]
Kvinnor gifte sig för att
<ul type="square">[*]det förväntades av dem
[*]de ville ha sex
[*]de behövde försörjning.
[/list]
Numera tjänar kvinnor sitt eget uppehälle. Dessutom är det OK att ha sex utan att vara gift. Sålunda gifter sig färre personer, eller åtminstone senare, och därmed är samhällets förväntningar även de förändrade. Voila!

Så i och med att dagens 26-åringar inte har en familj att försörja spelar de dataspel & rollspel och knullar runt bäst de kan i väntan på nästa världskrig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
[ QUOTE ]
Give young men a choice between serious drama on the one hand, and Victoria's Secret models, battling cyborgs, exploding toilets and the NFL on the other, and it's the models, cyborgs, toilets and football by a mile.

[/ QUOTE ]

Så.... valet är alltså mellan ett dödstrist drama om sjuka barn till tjeckiska gruvarbetare, och underklädesmodeller som slåss mot cyborgs?

Hur många skulle välja den första filmen?

Jag väljer den andra.
/Wilhelm, snart 31
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ibland tror jag det!

Jag skulle tro att cynismen och apatin hos många ungdomar av idag är ett helt annat fenomen, och inte överhuvudtaget vad de här artiklarna diskuterar. Där har vi något som kanske är ett -reelt- problem, medan de här artiklarna bara babblar om att män är barnsliga, liksom. Det har inte med vartannat att göra.

För apatin är väl nästan lika påtaglig hos unga tjejer, trots allt?

- Ymir, apatisk
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle valt den första rullen...

Och jag är då ändå en 25-årig loser som aldrig haft ett seriöst jobb, och ägnar majoriteten av min tid åt rollspel, figurspel och wikipedia...

- Ymir, påpekar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Ibland tror jag det!

de vill hellre spela guitar hero än gitarr
Jag vill bara påpeka att båda är hobbyverksamheter, och således är att betrakta som "lek". Att hävda att "ritkig" gitarr skulle vara bättre än Guitar Hero är att missa målet. Rejält.

//Krank, lätt OT
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Att det finns en trend att "ungdomsstadiet" förlängs är ju som sagt definitivt ingen nyhet. Exakt vilka kulturella, sociala och ekonomiska faktorer som driver denna utveckling vet jag inte om man kan svara på.

Sedan har jag visserligen rätt så svårt att se vad som skulle vara "omognare" med att spela Xbox med polarna än att spela korpfotboll eller syssla med flugfiske eller vad det nu än må vara.

En hypotes som jag har i sammanhanget är att den "ungdomsförlängningstrend" som ju som sagt inte är speciellt ny utan tvärtom funnits sen minst sextiotalet nu nått så långt att den för kvinnor (men inte för män) börjat bromsas upp av biolgiska fakta.

De flesta unga kvinnor är trotts allt (medvetet eller omedvetet) införstådda i att ska man lämna några efterlevande efter sig i det här livet så är det någonstans där vid trettio eller möjligtvis trettiofem helt enkelt försent. Det problemet har helt enkelt inte män, i alla fall inte lika markant och abrupt varför de heller inte ser samma problem med att utstäcka ungdomsåren uppåt eller t.o.m. över trettiostrecket.

/Bjorn
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Vid närmare eftertanke så är det nog cyborgerna som gör filmen...

Underklädesmodeller slåss mot cyborger. Coolt, tuttar osv..
Sjuka barn slåss mot cyborger. Coolt, mer angstigt ödesmättad film får man leta efter.
Tjeckiska gruvarbetare slåss mot cyborger. Coolt, industri, mörker, rasslande kedjor och burhissar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tjeckiska gruvarbetare slåss mot cyborger. Coolt, industri, mörker, rasslande kedjor och burhissar.
faaeen va bra!!! låter som en SF-expansion till Mekanurgs "Knivblänk i Prag"!!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Yay! Moralpanik!

Det där såg mer ut som en klase moralpanik, där den nya sortens tidsfördriv - att spela TV-spel - trycks ner som underlägsen den gamla sortens tidsfördriv - TV-såpor, skoköp och klubbande. Jag menar... vi har sett den sortens bjäfs förut med rollspel, serietidningar och dansbaneeländet! Det finns till och med bevarat sedan antiken i form av klotter i Pompeji!

Som en ren personlig reflektion, hur mycket mer vuxet är det med sprit och öl på köttmarkna... ehr, klubbarna i innerstaden?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mjo, det kan kanske stämma. Du har lite fel vad gäller kvinnors fertilitet - min mamma fick mig vid 35, min syrra vid 37, tex, och det är inte alls ovanligt idag att man får barn i den åldern (och var det egentligen inte förr heller, man bara -började- få barn mycket tidigare), men generellt är det ju så ändå att kvinnors fertilitet ständigt minskar redan efter tonåren typ.

Så visst, det är möjligt att kvinnors biologiska klocka driver dem att skaffa barn innan det är för sent, men jag skulle ändå tro att sociokulturella faktorer spelar mycket, mycket större roll i sammanhanget. Folk skaffar barn när de känner sig -socialt- och ekonomiskt redo för det, och tidpunkten då de gör det har kommit allt senare med tiden. Som sagt: äldre tiders människor skulle blivit rätt förbryllade av att vi ser tonårsgraviditeter som ett problem.

Att det finns en trend att "ungdomsstadiet" förlängs är ju som sagt definitivt ingen nyhet. Exakt vilka kulturella, sociala och ekonomiska faktorer som driver denna utveckling vet jag inte om man kan svara på.
Klart man kan spekulera. I västvärlden av idag behövs ungdomars arbetskraft inte längre i den egna familjen, varvid tonåringar i regel slipper arbeta, och samhället är i allmänhet friare och öppnare än det tidigare varit - man förväntas inte längre gå i farsans fotspår eller få ett äktenskap arrangerat av föräldrarna liksom, utan kan tillbringa åratal med att studera, resa och i allmänhet jaga sina egna drömmar; många har ekonomin, och därmed möjligheten, till det. Och att män i -studentkretsar- varit sig lika i flera hundra år är lätt att se, se tex min unge Werther-referens tidigare. Carmina Burana från fucking -medeltiden- är full med sånger som låter precis som de skulle kunna vara kläckta av lundastudenter idag. Och då har vi inte ens -börjat- tala om Catullus, som var en sorglös, hedonistisk slacker redan före kristi födelse. Sådana män (och kvinnor) har alltid funnits. De är bara vanligare idag, eftersom samhället är friare och rörligare än någonsin tidigare. Och det borde vara en positiv utveckling till syvende och sist.

- Ymir, tillägger
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Bullshit allt igenom. Författarna tycks utgå från att det mest eftersträvansvärda tillståndet för en man är att vara heltidsarbetande, gift och inte allt för intresserad av "barnsliga" sysslor -- det vill säga en direkt upprepning av den traditionella mansrollen sedan borgerlighet började avlösa aristokrati som levnadsideal. Att gnälla på att kvinnor inte uppfyller sin traditionella roll har, lyckligtvis, inte längre någon plats i civiliserade diskussioner, så varför låter vi sådant här få det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Yay! Moralpanik!

finns väl inga vuxna på Stureplan, om det var den innerstan du syftade på.. bara kids runt 18-25 bast. ;-)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
De går Estetprogrammet, mind you! (NT)

Noter är Tokkul!

/Basse
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag tror att åldern när man stadgar sig och bildar familj ökar, ja.

Artiklarna verkar mena att män helt plötsligt ändrar personlighet och blir seriösa och mogna bara för att de skaffar barn och bygger hus. Det enda jag har märkt i min egen bekantskapskrets är att tiden att barnsla sig minskar vilket gör att de barnslar sig på andra sätt än tidigare.

Jag kan tycka att det finns många som extrembarnslar idag - ägnar heldagar/nätter åt film, dator, TV-spel eller sport - en aktivitet och intensivt. Jag tycker också att det verkar finnas fler som har märkliga prioriteringar och skjuter verkligheten åt sidan till förmån för rena roligheter.

Det man ska göra åt det är att inte rädas vuxenlivet, tex med barn och hus, eftersom det i stort sett är likadant som det vanliga livet. Lite mer av en del, lite mindre av en del men helt OK och till och med bättre ibland.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Huh.. det påminner mig om när min hustru tyckte att jag ägnade för mycket spel åt "ovettiga sysselsättningar" som datorspel när hon la ner mer tid på att läsa böcker. Och det hade väl varit en sak om det var Dostojevski eller nått istället för Terry Pratchett.

Faktum är att min ömma moder som varit negativ till mitt TV-spelande under större delen av min barndom, la fasen mer tid på att läsa tantsnusk!

Och seriöst.. det kan inte ha varit bättre när pappsen var ung.. de skruvade ju mest bara på sina motorcyklar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
You tell ´em, Ymir!

...men om vi utgår från de här artiklarnas smått fördömmande definitioner, så är intresse för datorspel etc typiskt 'barnsliga' ting. Är det bara jag som kan räkna upp dussintals vuxna, gifta och ansvarsfulla män som fortfarande pysslar jättemycket med rollspel, figurspel, datorspel, etc? Att man ynglar av sig verkar definitivt inte vara någon större faktor där.
Båda artikelförfattarna har inskränkta definitioner av vad vuxenhet är. Att använda civilstånd som mått på vuxenhet är inte relevant, det håller jag fullständigt med dig om.
Jag har postat min favoritdefinition av vuxenhet här tidigare i något sammanhang: "Att vara vuxen är att ta tag i det som är jobbigt." I artikel 1 pratar ju författaren själv om två män i 30-årsåldern som uppenbarligen klarar av att sköta ansvarsfulla jobb, men hon diskvalificerar dem för att hon inte gillar vad de väljer att göra på sin fritid.

Gordeg
 
Top