Nekromanti Har alla det så här? Om att dra ihop ett spelgäng.

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Efter två-tre veckor av misslyckade försök att dra ihop spelgänget för slutstriden i Eon-äventyret vi spelar (e-mail-konversation):
_____
Åke Wombat:

Spel Torsdag. Kom igen nu då! Nu tar vi det! Öh! För fan. Snälla! Pretty, pretty please! Med hallonsylt på!

*snyft*

/Jörgen
Smålänning, men ej frireligiös.
____
Jenny:

Jag kan inte, min syster fyller år :gremblush:\
____
Pontan:

Kan tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag... ja, ni fattar. :gremsmile:
Och den här veckan menar jag det också.

/P
Göteborgare, go gubbe in the making.
____
Chrille:

Waiting for China...
alldeles för mycket jobb m a o.
nån som vill ha nått från landet i öster?

MvH/
CeBe
____
Pontan:

En snygg kinesiska?
____
Åke Wombat:

En Ipod. :gremsmile: Men bara om den kostar lagom lite. :gremlaugh:

*snyftar lite för att ingen vill spela*
____
Marcus:

Om det hjälper lite så kan jag på torsdag :)
så det kanske kan bli lite spel
____
Pontan:

Ur dagens Aftonbladet:
"En sjuk gråtrut har orsakat uppståndelse i Sundsvall. Fågeln skickades på analys - men resultaten visar att gråtruten inte bar på det fruktade fågelviruset. Den var bara full. Det var på söndagseftermiddagen som gråtruten påträffades i centrala Sundsvall. Den låg på rygg och sprattlade med benen, och en gulaktig vätska rann ur fågelns näbb och analöppning."

Beskrivningen av berusningssymptomen kan sägas vara träffande även för andra levande varelser än just trutar...

Jag kan fortfarande på torsdag. Vi kanske kan spela något annat än Eon? Och Emelie har väl fortfarande inte hört av sig?

/P
____
Åke Wombat:

Nåt annat än eon låter bra. Toppen faktiskt. Ska vi vara här i alla fall? Och vad kan du sl:a? :gremsmile:
EMELIE! HALLÅ!?
____
Emelie:

Jag läser alla mail, men eftersom Jenny och Barbar-nisse inte kunde så antog jag att Eon var uträknat, och jag har ju inte karaktär till något annat spel... :gremsmile:
Jag kan väl, men der beror ju på spel då...
Vi kan ju hitta på ett eget rollspel, där alla killar är klädda i små tighta, svarta läderdräkter och ketchup medan man spelar, och flickorna (jag och Pontan) får ha krona på huvudet och vanliga kläder?
Eller jag vet inte.

/Emelie
____
Pontan:

Och sedan blev allting svart, eller?
Jag föredrar nog att vara flicka om det innebär att jag slipper att smörja in mig med ketchup.
*visualiserar Jörgen och Marcus i tighta, svarta läderdräkter insmorda i obestämbar smet*
Faktum är att jag nog föredrar att vara död.

Eftersom jag har varit spelledare sedan jag var 13 bast så har jag en väl utvecklad improvisationsförmåga (och, kanske än mer viktigt, massa äventyr som ni inte spelat) att utnyttja, så visst kan jag vara SL. Det förutsätter dock att Rolemaster/Lotr-grejorna finns hos Jörgen imorgon. Your call.

/P
____
Åke Wombat:

Jo, jag har bara Eon, Viking och Western här. Allt annat är hos Jenny. Ska vi ge upp eller har Ponto nåt skarpt på gång?
____
Marcus:

Jag är inte säker på att ni vill se fyllot i en liten tight läderdräkt, även om han har ett vackert ansikte :p
jag har kult om pontan kan o vill sl:a
____
Åke Wombat:

Pontus? Hur många HUNDRA kilo väger samlingen med Rolemaster?
*ser större möjligheter att plocka svarta tajta läderkläder (gäller lack?) från Jennys lägenhet än att SLÄPA rolemaster därifrån*

Okej, jag har också:
Drakar och demoner (1984-versionen), Expert, Chock (komplett), Mutant (gamla första versionen), Mutant 2, Sagan om ringen-rollspelet (Svenska versionen)
:gremlaugh:
____
Pontan:

Rent teoretiskt kan jag SL:a expert. Det är dock typ 14-15 år sedan sist, så det blir kanske lite bläddrande. Å andra sidan finns det inte så mycket att bläddra i. :gremsmile:
Så, D&D Expert då, eller?

/P
____
Åke Wombat:

Okej. D&D Expert gott folk! Hemma hos mig! :gremsmile:
Ta med godis. Eller kakor. Jag har 5 cm drömrulle här hemma, den lär inte förslå långt.
____
Pontan:

Hade jag varit du hade jag talat tyst om längden på min drömrulle. 5 cm, sheesh. Jag skall nog visa dig vad en RIKTIG drömrulle vill säga!

/P
____


Har alla det så här? Det var enklare när vi alla var studenter utan ambitioner. :gremsuck:

Hur går det för alla er andra?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vi ÄR studenter utan ambitioner, och vi är värre. Menar du att det blir ännu värre senare? Jag får byta hobby. Vad kostar det att spela World of Warcraft?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Haha!
Jag har inte haft så stora problem.
När någon vill spela postar den det på vårt forum och så ser vi om det går, brukar oftast lösa sig till slut...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Har alla det så här? Om att dra ihop ett spelg

Det där låter ju som en optimalt trimmad spelgrupp i jämförelse med flera av mina försök att få igång spel..

Lyckligtvis har jag nu inte längre bara behov av att spela, utan även två spelgrupper där jag får utlopp för mitt behov. Det tog sin modiga tid. Spelmöten bokas och hålls utan problem, då folk vill spela och dissar till och med fester till förmån för spelmötet. Det är härligt. :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Har alla det så här? Om att dra ihop ett spelg

Ja, så är det, men bara till hälften. Våra problem är aldrig vad vi skall spela, bara när vi skall spela.
Men det kan ta en del veckors epostkonversation att hitta en tid, trots att vi alla prioriterar rollspel över det mesta annat.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
WoW [OT]

Jag får byta hobby. Vad kostar det att spela World of Warcraft?

World of Warcraft var en av de större bidragande faktorerna till att vår spelgrupp gick under :gremfrown: Nog snyftat nu...med lite andrahandsinformation från min brorsa.

250-400 kr för själva spelet (letade lite snabbt på nätet, kanske går det att få bättre pris) och sedan ungefär 13 Euro i månaden (man får en månad gratis då man köper spelet).

<font size="1">edit: Min brors information var lite gammal.</font size>

/Jaggernaut - StarCraft ska det va!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har alla det så här?
Naeee, fullt så ila är det väll inte tycker jag. Känns som vi lyckas få till det allt som oftast. :gremtongue:
Allt som oftast lyckas vi hitta en tid som passar alla.

/ Johan K, som är TRÖTT !
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Just you wait

Har alla det så här? Det var enklare när vi alla var studenter utan ambitioner.
Vänta bara till du fått fru tre barn och alla dina spelkamraterr har jobb med oregelbundna arbetstider. :gremtongue:


Äääh... vänta... vad klagar jag för? Jag får ju spela en gång i veckan.

Fasta speltider. Det är lösningen för alla era problem.

//erik. tyckte det verkade vara ett skönt spelgäng dock
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: Har alla det så här? Om att dra ihop ett spelg

Japp, så har vi det också ungefär. Och alla i gänget är ändå studenter utan ambitioner, eller ja, alla utom en (som är arbetslös och gör ingenting, utan ambitioner).
Dock är vi lite low-tech när det gäller att bestämma tid, vi brukar oftast göra det genom att ringa runt på telefonen.
Vet inte varför det är så svårt... men det är speciellt två i gänget som alltid har nåt för sig... och när dom två väl kan så är det oftast nån annan som är upptagen.

//Boboliwsy - tenta imorrn, kanske dags att börja plugga...
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Nej, så illa brukar det inte vara. Beror väl lite på hur mycket man vill spela också, vissa kanske kan tänka sig att spela bara om de inte har nåt annat för sig medan andra prioriterar spelandet.

Trots att vårat spelgäng består av fem 30-åriga grabbar, varav två är pappor, brukar vi få till ett spelmöte en gång i veckan, ibland kan det bli längre uppehåll men som regel en vecka. Torsdagar har blivit lite av en fast speldag och jag tror att detta bidrar till att det går så lätt att få ihop det. Alla vet att risken/chansen för spel är stor på torsdagar så det är ingen ide att planera in något annat då.

Planeringen sköts av mig som spelledare och sker via mail, för att alla skall kunna se när de andra kan spela. Brukar funka smidigt.

Torbjörn - som kanske är lyckligt lottad?
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Lösningen heter POWERWEEKENDS!!! Man planerar i långhelg 3-4 månader i förväg, man kör från torsdag e.m till söndag runt lunch.

fördelar

1) det går inte att komma och ändra sig när man bestämt datum så långt i förväg

2) alla kan vara med...man kommer från land och rike och samlas på en plats där man kan vara en hel helg

3) man får så många rollspeltimmar på en och samma gång att man nästan kräks och kan gott och väl tänka sig att vänta ett kvartal..

...well..det är ett tips... Så har vi kört i gott och väl tio år och faktum är att spelgruppen har ÖKAT och inte MINSKAT vilket ju är trevligt.

Theo
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag HAR inget spelgäng längre. Jag har några gamla kompisar jag träffar emellanåt och ibland spelar vi rollspel (en gång om året har vi konvent) men jag har ingen jag spelar med det minsta regelbundet.

Det kan ha något att göra med var jag bor...

Erik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Har alla det så här? Om att dra ihop ett spelg

Mellan 8:an till tredje ring så var det inga probs, men efter studenten så splittrades alla och spelgänget upplöstes.. Vi som fortfarande bor relatvit nära varandra har ändå skitsvårt att börja spela med varandra.. Andra saker kommer jämnt emellan.. Fester har vi dock alltid tid för.. :gremcrazy:

/Han som alltid kan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De andra har det så...

Vi försöker spela en gång i veckan, ibland är det någon som inte kan... och det brukar som regel vara jag. :gremblush:
Sessionen blir oftast av ändå; nån annan kör min RP med vänster hand och så får jag uppdatera mig på vad som har hänt i efterskott.

Fast ens bild av sin gubbe blir lite lidande när man bara är med honom emellanåt. Som att spela alkis, ungefär - man vaknar ständigt till på okända platser och har prylar i ryggsäcken som aldrig har sett förr.

--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: De andra har det så... (OT)

"Sessionen blir oftast av ändå; nån annan kör min RP med vänster hand och så får jag uppdatera mig på vad som har hänt i efterskott."

Det där har jag bokstavligt talat gjort en gång -- jag formade en liten mun mellan tummen och resten av handen, ritade till ögon och huggtänder (den saknade spelarens rollperson var halvorch) och rörde på "munnen" så fort rollpersonen talade. Ett helt spelmöte i D&D spenderades p detta vis.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Har alla det så här? Om att dra ihop ett spelg

If you come to Luleå to call... give me a PM and I'll set you up some people. Me including!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Nja, har just nu även i-landsproblemet att fler vill vara med i min helgkampanj än jag vet om jag kan hantera, detta trots att de bor i sthlm och linkeboda och jag kör kampanjen i Göteborg. Så just nu tror jag två pers är beredda om andra får förhinder :gremlaugh:

Fast känner igen ditt problem och känner mig lite skyldig (är nog problempojke nummer två i den kampanj jag är med i just nu, kanske inte behöft ställa in något, men har ont om tider)... och minns kampanjen som vi fick hasta slutet på så vi han klart innan Henrik blev pappa och fick slut på tid :) Var enklare som studentajävul... helgkampnajer har någon väll nämt som tips redan, funkar kanon tycker jag, vi brukar köra fredag kväll och helgdag på lördagen, blandat med god mat och ibland lite annat spel på söndagmorgonen.
 
Top