Nekromanti hantverksfärdigheter, ett problem med en lösning?

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Med nuvarande regler behöver man skaffa sig en hantverksfärdighet för varje litet hantverk en rollperson ska utföra. Detta tycker inte jag är rimligt. Hitils har jag låtit rollpersonerna kunna göra mycket primitiva hanterk utan att ha färdigheten och de har slagit mot psyke eller något annat improviserat. Jag tycker dock inte att det har fungerat särskillt bra och vill införa nya regler.

En så länge har jag kommit på två lösningar.

Införa grundchans i hantverksfärdigheter. Lämpligtvis borde grundchansen vara 5, (psyke+bildning)/4 eller (psyke+rörlighet)/4.

Annars kan en ny färdighet med grundfärdighet innföras. Denna kan heta grundläggande hantverk, primitivt hantverk eller något annat.

Givetvis vill jag nu har era åsikter och förslåg i frågan :gremsmile:

/Tobbe. Gillar hantverk...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Med nuvarande regler behöver man skaffa sig en hantverksfärdighet för varje litet hantverk en rollperson ska utföra. Detta tycker inte jag är rimligt. Hitils har jag låtit rollpersonerna kunna göra mycket primitiva hanterk utan att ha färdigheten och de har slagit mot psyke eller något annat improviserat. Jag tycker dock inte att det har fungerat särskillt bra och vill införa nya regler.

En så länge har jag kommit på två lösningar.

Införa grundchans i hantverksfärdigheter. Lämpligtvis borde grundchansen vara 5, (psyke+bildning)/4 eller (psyke+rörlighet)/4.
Nä inte vidare bra lösning.
Men själv brukar jag säga så att Har du snide Så kan du lite om snikeri och skogshuggning. Inte bra men de är besläktade så du kan utföra dom arbeten.
Kan du Vapensmide så kan du grovsmide och rustningsmide guldsmide och så.
Då dessa färdigheter ÄR besäktde blir de +Ob1T6 svårare till Ob2T6 svårare.

Annars kan en ny färdighet med grundfärdighet innföras. Denna kan heta grundläggande hantverk, primitivt hantverk eller något annat.
Nu har du faktist en bra idee men du går för långt.
Själv skulle jag döpa den till "Grundläggande Reparation PSY+BIL/6" En färdighet som låter en person laga lappa och göra underhåll på det mesta. Märk att istället för att stopa dela på fyra så stopade jag dela på 6. Det är för att symbolisk över hur stor denna färdighet ÄR då den täcker allt man kan behöva laga och underhålla så är den komplicerad.
Det låga 'grund' värdet symboliserar varför några påstår att de har tummen mitt i handen.


Givetvis vill jag nu har era åsikter och förslåg i frågan
Är du säker *sniff* tack så mycket lovar att försöka ge ett bra åsikt och förslag :tekopp: :gremsmile:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Men själv brukar jag säga så att Har du snide Så kan du lite om snikeri och skogshuggning. Inte bra men de är besläktade så du kan utföra dom arbeten.
Kan du Vapensmide så kan du grovsmide och rustningsmide guldsmide och så.
Då dessa färdigheter ÄR besäktde blir de +Ob1T6 svårare till Ob2T6 svårare.
Bra där :gremsmile: det ska jag införa... Nu behöver jag bara fundera över vilka som är besläktade med vilka...

Nu har du faktist en bra idee men du går för långt.
Själv skulle jag döpa den till "Grundläggande Reparation PSY+BIL/6" En färdighet som låter en person laga lappa och göra underhåll på det mesta. Märk att istället för att stopa dela på fyra så stopade jag dela på 6. Det är för att symbolisk över hur stor denna färdighet ÄR då den täcker allt man kan behöva laga och underhålla så är den komplicerad.
Det låga 'grund' värdet symboliserar varför några påstår att de har tummen mitt i handen.
Alla som inte har psy+bil > 36 får altså 5 i grundchans. I nästan alla fall är alltså beräking onödig efter som man redan vet att man hamnar på 5. Endast det som har 18 i bildning och psyke alltså ett exklusivt fåtal skulle alltså kunna få något annat än fem i grundchans. Därför går dettan nästan jämt ut med min metod att ge alla fem i grundchans. Jag skulle hellre ha något i stil med (RÖR+PSY+BIL)7 men detta är bara onödigt jobbig beräkning.

Är du säker *sniff* tack så mycket lovar att försöka ge ett bra åsikt och förslag
Absoult! Bra jobbat :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Exakt i vilka situationer menar du att man utför ett hantverk och behöver en hantverksfärdighet (enligt reglerna)? I de flesta situationer där RPn behöver improvisera ihop något borde väl färdigheten Överlevnad vara användbar - där borde ju ingå att hjälpligt kunna lappa kläder så man inte fryser, ordna enklare skydd, lite grovsnickeri allmänt osv. Kvaliteteten på det utförda arbetet med Överlevnad som färdighet är ju dock inte lika hög som om man använde en hantverksfärdighet och lär framförallt hålla en mycket kortare tid. Eller var det några andra situationer du hade i åtanke?

Mvh / Phelan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Exakt i vilka situationer menar du att man utför ett hantverk och behöver en hantverksfärdighet (enligt reglerna)? I de flesta situationer där RPn behöver improvisera ihop något borde väl färdigheten Överlevnad vara användbar - där borde ju ingå att hjälpligt kunna lappa kläder så man inte fryser, ordna enklare skydd, lite grovsnickeri allmänt osv. Kvaliteteten på det utförda arbetet med Överlevnad som färdighet är ju dock inte lika hög som om man använde en hantverksfärdighet och lär framförallt hålla en mycket kortare tid. Eller var det några andra situationer du hade i åtanke?
Jag anser att överlevnad mer har att göra med hitta ställen att sova på i vildmarken hitta saker att äta kanske bygga enkla fällor så tja Överlevnad har lite hantverks färdigheter inom sig men inte mycket...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hantverksfärdigheter, ett problem?

Hmm...

Jag vill slå ett slag för att ha kvar det som det ser ut nu, men peka på en detalj som väldigt få missar när de kritiserar hantverksfärdigheterna.

Vi måste fråga oss. Hur mycket måste man ha i en hantverksfärdighet för att blir bra? Det finns inga noggrannare regeltekniska färdighetsbeskrivningar till hantverksfärdighetern som det finns till t.ex. färdigheterna Hoppa eller Simma. Alltså vet vi inte hur mycket man måste ha Skräddare för att kunna lappa en trasig kjol.

Ob-systemet ger oss tyvärr en vana att slå Ob3T6 mot precis allting där regelboken inte specificierar en annan svårighet. Vi måste inse att om vi bara ska vara hemmafruar och lappa trasiga kjolar så slår vi aldrig några Ob3T6-slag mot Skräddare. På sin absoluta höjd Ob2T6. Ob3T6 betraktar jag som ett ordentligt professionellt arbete.

Så att skaffa en kasse hantverksfärdigheter upp till FV 10 är faktiskt ganska billigt, och troligtvis allt man behöver i hantverksväg. Om man inte är en professionell hantverkare det vill säga. Men då motsätter jag mig fortfarande inte det rådande systemet. För att citera Krille, "Vet du hur jobbigt det är att stöpa ett rakt ljus?" :gremwink:

En "regelmodd" som jag dock kan tänka mig, är att börja betrakta vissa hantverksfärdigheter som besläktade med varandra (om de redan inte är det? *osäker*). Ett liknande system som i Neotech 2 där så gott som alla färdigheter är besläktade med några andra färdigheter.


/Naug, konservativ :gremtongue:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Hantverksfärdigheter, ett problem?

Vi måste fråga oss. Hur mycket måste man ha i en hantverksfärdighet för att blir bra? Det finns inga noggrannare regeltekniska färdighetsbeskrivningar till hantverksfärdighetern som det finns till t.ex. färdigheterna Hoppa eller Simma. Alltså vet vi inte hur mycket man måste ha Skräddare för att kunna lappa en trasig kjol.
Bra poäng där. Allt är inte så svårt ändå.

Så att skaffa en kasse hantverksfärdigheter upp till FV 10 är faktiskt ganska billigt, och troligtvis allt man behöver i hantverksväg. Om man inte är en professionell hantverkare det vill säga. Men då motsätter jag mig fortfarande inte det rådande systemet.
Med tio kan man blir yrkesverksam konstaterar jag genom att titta i hantverkartabelen i Jarla boken...

"Vet du hur jobbigt det är att stöpa ett rakt ljus?"
Ja. Jag stöpte ljus i skolan i femman. Det blev inte rakt men de funkade utmärkt.

En "regelmodd" som jag dock kan tänka mig, är att börja betrakta vissa hantverksfärdigheter som besläktade med varandra (om de redan inte är det? *osäker*). Ett liknande system som i Neotech 2 där så gott som alla färdigheter är besläktade med några andra färdigheter.
Besläktat det verkar bra. Det har jag också tänkt på men jag skriver ett svar på mitt ursprungsinlägg om det.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Besläktade hantverksfärdigheter

Många hantverksfärdigheter borde vara besläktade med andra. En besläktad färdighet funkar med +Ob1t6 och det mesta är inte så svårt i grundsvårighet. De flesta av er kommer nog undra om varför det inte är besläktat med det och varför inte det är besläktat med det men det är bara mitt förslag. Öppet för förslag och så... :gremtongue:

Hantverksfärdigheter

Bagare
Slaktare
Matlagning (kunskapsfärdighet)
Mjölnare

Bläckmakare
Bokbindare
Graverare
Kalligraf
Pergamentmakare

Bryggare
Brännare
Vinjäsare

Byggare
Murare
Stenhuggare

Bågtillverkare
Piltillverkare

Båtbyggare
Segelmakare
Skeppsbygge

Färgare
Målare

Garvare
Körsnär
Lädermakare
Sadelmakare
Skomakare
Skräddare

Glasblåsare
Spegelmakare

Gjutare
Grovsmed
Guldsmed
Hovslagare
Myntslagare
Rustningssmed
Vapensmed

Juvelerare

Kistmakare
Snickare
Timmerman
Träsnidare
Tunnbindare
Vagnbyggare

Korgflätare
Repslagare

Krukmakare
Skulptör

Lampmakare
Ljusstöpare

Låssmed
Mekanik
Instrumentbyggare

Gobelängvävare
Mattknytare
Nätknytare
Vävare
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ser mycket bra ut [ant]

Det här ska nog till och med bli canon i min spelgrupp ska du se :gremsmile:


/Naug, canoniserar
 
Top