Nekromanti Hantverkare

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Nå, så släppte jag tyglarna fria och lät mina spelare göra sina egna rollpersoner ikväll. Och det gick väl sådär, men skit i det, de blev ju klara till slut. En av spelarna passade på att göra en hantverkare. En smed.

Men nu slog det mig; hur i hela fridens namn gör man spelet intressant för en sådan? Jag kan hantera de flesta yrken. Allt från köpmän till lönnmördare, men jag kan inte komma på något som skulle göra en smeds inblandning i ett äventyr intressant.

Med andra ord; jag behöver hjälp!

* Hur gör jag äventyret intressant för en smed?
* Varför ger sig en smed ut på äventyr, och vad kan hon tillföra?
* Hur får jag med smeden i gruppen utan att det känns krystat?
* Hur ser egentligen en "bärbar smedja" ut?
* Hur "trudvangiserar" man smedsyrket?

Ös ur er med kommentarer och ideér. Krille eller någon annan allmänbildad typ får gärna bedriva lite historielektion också.

/Vulf
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
En liten tanke bara.....nu spelar jag inte trudvang själv men jag undrar några saker.

1: hur gammal är smeden?
2: finns det några sällsynta metaller i trudvang?
3.Vilken ras är han?

Min tanke var att han kanske drömmer om att göra nåt av en sällsynt metall?

Mvh Ceetan
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
1. Hon är 25 år
2. Ja, det finns det.
3. Människa

/Vulf
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Varför ger sig en smed ut på äventyr

För att vidareutbilda sig, fly från fordringsägare, fly från andra saker, tjäna pengar, skaffa arbete, bli berömd och mycket mer.

och vad kan hon tillföra?

Metallsmide, reparation av utrustning, nödinkomst med mera.

Hur får jag med smeden i gruppen utan att det känns krystat?

Gruppen kan anställa smeden. Så gjorde vi i kampanjen vi spelar nu.

Hur ser egentligen en "bärbar smedja" ut?

Blåslampa, Hammare och ett ministäd kanske. :gremwink:

Hur "trudvangiserar" man smedsyrket?

Nu förstår jag inte hur du menar.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Quick slop

* Hur gör jag äventyret intressant för en smed?
* Varför ger sig en smed ut på äventyr, och vad kan hon tillföra?
och
* Hur "trudvangiserar" man smedsyrket?
tar jag samtidigt: Låt henne vara kapabel att smida stål. Det lär det inte vara alla smeder som kan; järn är ju sällsynt i Trudvang. (Visst var det själva metallen, och inte just stål? Annars är det ju än mer uppenbart.) Alltså är smeden eftertraktad av potentater och etcetera på samma sätt som exempelvis en magiker (åtminstone jag skulle låta magiker per se vara redigt sällsynta i Trudvang, möjligen undantaget lite low-skilled häxtyper) fast med färre ockulta övertoner (även om jag har för mig att smeder faktiskt haft lite mysticism kring sig under vår världs medeltid, och det förstås passar fint med "Stålets Hemlighet" och så). Det fina är ju att smeden faktiskt inte behöver ha så högt FV; ståltillverkningens hemlighet kan ju behandlas som ett rent yrkestricks hon snappat upp från sin mästare. Jag vill inte minnas att det är särskilt svårt att lyckas med, bara man vet hur, liksom.
Alltså: kan smeden tillverka stål blir hon automatiskt eftersökt av de rika och mäktiga och en bricka i deras spel. Presto! Instant äventyr. Figuren går från svårhanterad till ett fokus i kampanjen.

* Hur ser egentligen en "bärbar smedja" ut?
Tja, det mesta man behöver är rätt bärbart till att börja med: bälg, städ, verktyg, kol, vatten... Det torde vara ässjan som är den krångliga biten. (Alltså, själva eldstaden.) Antingen har man väl någon sorts kaminartad konstruktion, eller en mer nutida sådan här trampdriven ässja så slipper man ha en assistent att pumpa bälgen (för att öka hettan). Men jag är osäker på om sådana är lämpliga i en Trudvang-timeframe.
Jo, förresten, det också: om smeden inte är en lärling själv borde hon faktiskt ha ett par lärlingar som svansar efter henne, hjälper till med småsysslorna (bälgtrampning, vedsamling, etc.) och ställer till jävelskap av misstag efter dina exakta planer.


Det sista, med att få ihop gruppen, det har jag ingen fucking aning om faktiskt. Jag har alltid förbannat svårt att tussa ihop mina grupper sjölv utan att det blir galet krystat. Fast numer har jag börjat falla tillbaka på att tvinga spelarna att komma på det själva, och inlägga veto mot eventuella alltför vansinniga dumheter.


/Feliath - San Francisco Chop Suey :zeppelinare:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Jag gillar Feliaths tankar också, men jag har en annan idé. Smeden kan vara på jakt efter någon hemlighet: hur man smider ett visst material (även om det kanske är lite väl stereotypt) eller ingredienserna till en ny eller uråldrig legering. Det kanske är en beståndsdel i ett mästar(eller gesäll-)prov, som skickar henne på en resa genom främmande länder och djupa skogar. Inte vet jag, det kanske är lite väl klichéartat, men det kanske går att göra något vettigt av det.


/Dimfrost
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Hantverkare tycker jag är det svåraste yrket att ha spelare som (undantaget bonde). Bra att du tog upp ämnet.

Om man tänker efter så är smed ganska tunn yrkesbeskrivning. Om man gör en hantverkare med rev. reglerna så har de sex stycken hantverksfärdigheter. En smed har väl åtminstone (och förmodligen den mest dominanta) en färdighet smida, men i övrigt okända.

Hur som helst.
"Hur gör jag äventyret intressant för en smed?", "vad kan hon tillföra?
Olika material är naturligtvis intressanta, både att få tag i och smida till. Liksom att samla föremål att ha som förebild till egna verk. Att knyta kontakter till andra smeder i världen. Att hitta viktiga kunder. Att undersöka "magiska" och annorlunda smiden för att försöka förstå hur de är uppbyggda.

Någonting som brukar vara bra att tänka i är problem. Vad för problem vill en sådan rollperson ställas inför?
Att få tag i och göra en dubblett av en nyckel. Att försöka förstå hur man kan bryta upp det förseglade metallskrinet. Att våga smida konstiga och magiska föremål trots att kunskaper om riskena är osäkra. Att smida ett anpassat vapen bra nog så att den veke ädlingen överlever duellen. Att få ingå i det hemliga sällskap som smider kedjan som skall hålla ioin kvar nere i mörkret. Att lista ut hur månbladet kan smidas i underjorden. Att välja ut vilka verktyg som ska plockas med på resan till Visentia. Att i tystnad smida på kroken nere i katakomberna utan att vakterna hör.

"Varför ger sig en smed ut på äventyr"
Varför ger sig en magiker ut på äventyr? Varför ger sig en krigare ut på äventyr? Är det egentligen yrkesrollen som får iväg dem?
Jag tror nog snarare att det är en smed som vill se mer än insidan av väggarna hemma, som hoppar på första bästa ursäkt att lämna hemmet och ge sig av ut på äventyr.

"Hur får jag med smeden i gruppen utan att det känns krystat?"
Jag tycker att en smed är ganska neutral. Den kan väl blandas med många typer av yrkesroller utan att det känns krystat. Det känns inte så krystat om smeden har samma mål som andra i gruppen.

"Hur ser egentligen en "bärbar smedja" ut?"
En bärbar smedja tänker jag mig i nedpackat tillstånd som en mindre vagn dragen av en häst eller liknande. Uppackad är den ett tält (eller snarare vindskydd) där ett större (härdat) lerkärl finns nedgrävd i marken. En liten bit bort finns en pipa från kärlet där mynningen till en blåsbälg kan stoppas in. I kärlets "huvud" är själva elden, d.v.s. en massa kol som upphettats av eldande under längre tid. Dessutom finns det naturligtvis åtminstone ett stod och ett vattenkar eller en hink. Smeden har några hammare av olika storlekar med sig, några tänger och naturligtvis råvaror i form av metall och kol, massor av kol.
Personligen skulle jag nog låta smeden få elda med tunt hugget spänt också, men jag har ingen aning om det borde vara möjligt.
Denna smedja borde väl vara någorlunda komplett (åtminstone för min sinnebild av hur smide går till :gremsmile:) och bärbar.
Notera att man förmodligen måste elda i nått halvtdygn innan man kan använda den (kan någon som vet korrigera mig om det är uppåt väggarna fel), men det varierar förmodligen beroende på vad man ska göra.

"Hur "trudvangiserar" man smedsyrket?"
Jag har två bilder av äventyrande smed i Trudvang.
Den första bilden är av en smed som i tät skog, bruten av grova stenblock (som framsidan av grundreglerna) står vid en eld i en klippskreva och hamrar. En liten bit bort syns gruppens läger. Smeden arbetar noggrant och sammanbitet, och mörkret har börjat smyga sig på. I nattens svaga dunkel har skogens väsen börjat intressera sig för de märkliga ljuden som stör tystnaden.

Den andra bilden är av en smed som står vid en mystisk dvärgport och lyssnar med örat tryckt mot den kalla metallen, knackandes med sin högra långfinger knoge. Kliar sig i sin breda panna innan han beslutsamt måttar med hammaren mot stålet och klipper till.

Jag hoppas att det har varit till någon nytta.. klockan är alldeles för sent för att jag borde sitta uppe och skriva inlägg, men jag kuinde inte hålla mig.

- Zire
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Helt suveräna tips och råd. Du har min uppriktiga tacksamhet!
Särskilt inspirerande var din syn på den trudvangske äventyrarsmeden.

Tack!

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Självgod reklam + praktiskt användbara tips

  • Riktlinjer för rollspelande.
  • Idéer för spelledaren till äventyr och krokar för att få in spelarna på ett naturligt sätt.
  • Något som spelaren kan utnyttja för att få hjälp med en handling eller lite mer erfarenhet, i utbyte mot att egenskapen rollspelas.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Att i tystnad smida på kroken nere i katakomberna utan att vakterna hör.

Smide är inte så jävla högljutt. När stålet blir hårt nog att ge ljud ifrån sig när man bankar det är det dags att stoppa tillbaka det i elden för upphettning. Men visst låter det, men inte det klassiska klingandet som alltid hörs i filmer etc.

(kan någon som vet korrigera mig om det är uppåt väggarna fel)

Ja. :gremgrin:

Vi gör upp ny eld och startar med fräsch ässja både hos tenngjutaren och smeden när vi kör på Salve (medeltids"experience" för ungar), och där tar det inga halvdygn inte, ety då vore vi tvungna att elda på kvällen innan och ha nån på plats över natten för att kunna visa ungarna hur man smider på dagarna sen.. en timme kanske, max. Man har ju blåsbälgen till sin hjälp.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Det hela börjar med att smeden ifråga får ett viktigt uppdrag..han ska producera ett fint bröstharnesk till markisen.

Problemet är att det finns konkurenter, konkurenter som inte har riktigt ren kol på sin ässja.

Markisen har gett smeden ett antal ädelstenar som ska fogas på harnesket, plötsligt får han ett förslag att han kan sätta dit glasbitar istället för det dyker upp en köpare av ädelstenarna som när han får nobben snor dom..

o.s.v.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nu har jag inte orkat läsa allting i tråden, ety jag är lat. Vill gärna hjälpa till lite, dock.

* Hur gör jag äventyret intressant för en smed?

Jag tror att ett säkert kort är att sätta spelgruppen i många situationer där smedens specialkunskaper är vitala. Och nej, jag menar inte bara "Hövdingen behöver ett nytt svärd, kan ni fixa det, eller?" utan kanske frågan om hur man ska befria trollet från sina tjocka bojor(varför man nu skulle göra det), etc. Det viktiga tror jag dock inte är att man slänger in en massa koola "Smed-scenarios", utan snarare att man ser till att spelaren som spelar smeden har mycket svängrum att nyttja sitt yrke. Alltså, att förutsättningarna ofta finns(en krigares förutsättningar är A) stridsduglighet och B) fiender, en smeds kan snarare vara A) arbetsmaterial B) problem) är iaf tillräckligt med underlag för att kreativa spelare ska kunna forma kampanjen efter eget tycke...

* Varför ger sig en smed ut på äventyr, och vad kan hon tillföra?

Tja, det beror på hur du menar. Antingen kan du göra så att din smed har bestämt sig för att söka efter en metall, men det är såpass stereotypt att jag tror att spelaren fixar den biten själv. Men en krigare ger sig inte ut på vägen för att han är en krigare, på en höjd är hans krigaryrke en faktor som påverkar, inte en faktor som avgör. Smeden kan alltså, precis lika väl som någon annan, var föröljd, skuldsatt, vandrarsugen, eller som feliath påpekar, snuskigt eftertraktad.

* Hur får jag med smeden i gruppen utan att det känns krystat?

Jag kan tänka mig att en smed skulle kunna vara ganska förmögen. En möjlighet är att denne då skulle kunna ha anställt ett följe på sina resor. Alternativt är denne själv anställd, men det tycker jag verkar lite knasigt. Lixom, vem anställer en portabel smed när man bara kan leta upp någon i närmaste by? Smeden kankse sökt upp skydd hos de obligatoriska krigarna i gruppen av en eller annan anledning.

* Hur ser egentligen en "bärbar smedja" ut?

Beror på om du menar bärbar, eller mobil. Den mobila smedjan har jag alltid sett som ett vagnsflak med några stålstänger, de nödvändiga verktygen, ett städ, ett gjutjärn, en blåsbälg och kol. Den bärbara är i princip: Hammare och mejsel, en blåsbälg, och... tja, förhoppningen om att allt det andra går att improvisera på plats.

/Mask
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Angående smeder

Hur gör jag äventyret intressant för en smed?

Försätt gruppen i situationer (skrev positioner först, gud vad det lät snuskigt) där bara smeden har kunskapen att ta dem därifrån. Typ "den här gallerdörren är dåligt konstruerad, om vi alla lyfter den uppåt bör gånggärnen hoppa ur sina lägen". Inte för att jag vet hur tusan spelaren ska komma på en sån sak men... äsch, lyssna på de andra i tråden istället. :gremtongue:

Varför ger sig en smed ut på äventyr, och vad kan hon tillföra?
* Hur får jag med smeden i gruppen utan att det känns krystat?


Svarar på de här samtidigt. Jag kommer på 2 smeder som varit ute på äventyr.
[color:\\"red\\"] Durnik: [/color] (eller vad han nu hette), sagan om Belgarion. Han var smed om jag inte minns fel. Inte för att jag minns böckerna sådär jättebra, men var inte han den där jordnäre killen som löste problem lite till och från när de andra vimsade loss som värst. Nåväl, han följde med gruppen som beskyddare åt Garion. Nu har jag ju ingen aning om hur du inleder kampanjer med nya RP:s. Känner de inte varandra alls eller vad?

[color:\\"red\\"] Kate [/color] (hette hon så?), smeden i A knight's tale. (Kate the farrier står det där och farrier betyder hovslagare men men, rätt säker på att jag inte rör ihop rollerna.) Vad gör hon under filmen egentligen? Hon fixar en ny rustning, hon lär grabbarna dansa och hon har en del roliga repliker. Inte sådär vrålkul i överkant kanske. Hur kom hon in i gruppen då, tja, hon ville bort ifrån den där tornestaden och bad dem att få följa med, vilket hon inte fick, men sen lärde hon dem att dansa och de blev polare och för den delen spelar det ingen roll för det var en komedi och då är det inte så petigt med handlingen. :gremwink:

Nu har jag snackat massor med goja, förhoppningsvis är du inte totalt uttråkad.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på rollpersonens yrke. Se istället mer på hans personlighet, vad har han för drivkrafter mål och ambitioner? Han hänger ju knappast på de övriga spelarna enbart för att han är en smed.

Med det sagt så kan vi prata lite mer om själva smedyrket. Inom smed så finns det många underkategorier. Rollpersonen kan vara en grovsmed, vapensmed, guldsmed, rustningssmed osv, osv. Men oavsett så tycker jag att man ska betrakta yrket smed som hemlighetsfullt med mängder av skrock och hemliga runor. Att tämja järn är inte långtifrån trolldom och inte något som vemsomhelst kan göra.

Olika former av hantverksskrån kan leda till problem. De vill knappast att en konkurrent ska sno kunder ifrån dem och kan ganska hårt reglera smederna i olika områden.

Smeder behövs när olika stormän rustar för större strider. Kanske kan smeden bli indragen i någon släktfejd som rustnings- och vapenmakare?
 

Crazydwarf

Veteran
Joined
1 May 2003
Messages
29
En hel del bra svar har kommit in men lite till kanske jag kan tillföra.

* Hur gör jag äventyret intressant för en smed?
* Varför ger sig en smed ut på äventyr, och vad kan hon tillföra?
Hur gör man intressanta äventyr alls ?
Jag betvivlar att spelaren kommer att tycka att allt som inte är smidesrelaterat är tråkigt :gremlaugh:

Men en punkt jag vet min grupp ofta fallerar på är Reglerna om brytvärde (samt husregler för slitage på rustning)
Om saker och ting faller i bitar så är en smed väldigt bra att ha med sej. Särskilt om det blir "realistiskt" tunnsått med smedskunniga (annars brukar varje liten by och avkrok ha en "swords R us" ) :gremwink:

Pressa på och var noga med att sänka BV osv. För spelarna när de bänder upp dörrar med sina svärd.

Dessutom:
* Är hon en renodlad hantverkare eller har hon "försäljning" som bisyssla, har hon andra färdigheter/hantverk som kan komma till nytta ?
* Fallna fienders vapen och rustningar kanske kan putsas upp och säljas för en extra slant i reskassan?
* Metalurgi kan vara bra att kunna ibland..Faktiskt....Jag lovar :gremtongue:

Mycket är ju upp till spelaren oxo, det blir bara krystat om man måste lägga in "smedscenarion" bara för att.
 

Fire_Flame

Veteran
Joined
14 Jun 2004
Messages
34
Location
Ulricehamn
*Hur gör jag äventyret intressant för en smed?
Det behöver inte vara något äventyr med nåt speciellt mål från början.. Allting kanske startar med att hon inte haft råd att betala hyran på länge så hon ger sig av på flykt från fogde folket.. På vägen träffar hon dom andra rollspelsfigurerna och erbjuder sina tjänster(ett litet plus om RP:na just har fått rustningarna sönderbucklade).. Sen är det bara att kasta in hon i äventyret :gremwink:
//Fire_Flame
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Jag tycker att enklaste sättet att få ut en smed i äventyr är att han/hon helt enkelt är en gesäll som vandrar runt för att ta tillfällig anställning hos olika mästare för att lära deras hemligheter innan han/hon försöker genomföra sitt mästarprov. På detta sätt kommer smeden att ständigt röra sig mellan olika platser och kan hamna i allehanda märkliga äventyr. Kombinera detta med en allmän äventyrslystnad och kanske drömmar om något annat liv än som smed så har du en utmärkt äventyrare...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Riktigt, riktigt usel dialektal ordvits...

* Hur gör jag äventyret intressant för en smed?
Du kan ju ha med två bagare också. Då får du två bagare och en smed.

OK, den var usel, men det var så dött här så någon fick ta ansvaret att sänka nivån och höja stämningen...
 
Top