Nekromanti Hantverk

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Håller på att försöka skriva ner en lista, någolunda komplett, med alla typer av hantverk som fanns under medeltiden och med tillägg för en standard fantasy värld (Eon+DoD).
Har försökt hitta information i diverse rollspel, på nätet och i böcker med varierat resultat.

Är det någon som har en sådan lista eller vet var man kan finna informationen till en sådan?

Lägger in det jag redan har skrivit, hittat eller "stulit" ihop.
De flesta hantverken är självförklarande och direkt kopplade
till sina yrken, även om man kan behöva kombinera en eller ett par andra hantverke eller färdigheter för att kunna hela sitt
yrkes område.

Akrobat
Arkeolog
Arkitekt
Bagare
Balsamerare
Barberare
Barnmorska
Berättare
Bläckmakare
Bokbindare
Bryggare
Brännare
Bågtillverkare
Båtbyggare
Dansare
Djurtränare
Djuruppfödare
Elfenbenssnidare
Fiskare
Färgare
Förgyllare
Garvare
Gjutare
Glasblåsare
Gobelängvävare
Graverare
Grovsmed
Gruvbrytare
Guldsmed
Guldvaskare
Gycklare
Hovslagare
Härold
Idrottsutövare
Instrumentbyggare
Instrument spelare
Jordbrukare
Juvelerare
Kalligraf
Kartritare
Klensmed
Kistmakare
Kolare
Kopparslagare
Korgflätare
Krigsmaskinbyggare
Krukmakare
Kryddkrämare
Körsnär
Lampmakare
Ljusstöpare
Låssmed
Lädermakare
Kock
Massör
Mattknytare
Mekaniker
Mjölnare
Murare
Myntslagare
Målare
Nätknytare
Oljekrämare
Optiker
Parfymör
Pergamentmakare
Piltillverkare
Poet
Repslagare
Rustningssmed
Sadelmakare
Segelmakare
Sjöman
Skaldekonstnär
Skeppsbyggare
Skomakare
Skräddare
Skulptör
Skådespelare
Slaktare
Snickare
Sotare
Spegelmakare
Stenhuggare
Sångare
Säcksömmare
Taktäckare
Tapetserare
Tatuerare
Tiggare
Timmerman
Torterare
Träsnidare
Tunnbindare
Tältmakare
Vagnbyggare
Vapenfejare
Vapensmed
Vinjäsare
Vävare

Är det något som saknas eller är galet?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Re: Hantverk (besserwisservarning)

"Torterare" är knappast rätt titel. Han brukade kallas "bödel", "skarprättare" eller "mästerman" i Sverige. Hans dräng kallades "rackare". På tyska hette bödel "Henker".

Är en "berättare" en "sagoberättare" eller något annat?

Glöm inte "skrivare", ett nog så viktigt hantverk i ett analfabetiskt samhälle.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Här är saker tagna från denna lista och DoD:s prylar (mestadels stadsmodulen Kandra):

Ammor, Så att fina kvinnor inte behövde förstör brösten
Apotekare
Bagare
Barberare
Barkare, Garvare, pysslar med läder.
Barnmorska
Basunare, musiker
Beckare, annan typ av bagare
Bergman
Skeppskarl
Biskop
Bissare, hjälpte en herreman med sysslorna till bords (provsmakning om maten var förgiftad)
Bokbindare
Bomhuggar, Skogshuggare
Borgmästare
Brevdragare, tjänare som springer med brev
Bryggare
Brännvinsförsäljare
Buntmakare
Byggmästare
Bältare, säljer bälten och läder attiraljer
Mästerman, bödel
Deja, hushållerska
Dokvaskerska, tvättar fina kvinnors huvudbonad
Dragare, bärare av varor.
Dögrävare
Fatburskvinna, arbetsledare för de kvinnliga sysslorna på en stormansgård
Fatmakare
Fiddlare, musiker på sträng-instument.
Fiskare
Fjädermakare
Flaskdragare
Flaskmakare
Fodermask, stalldräng
Fogde
Fyllare, han fyllde karet med murbruk
Färjekarl
Gardian, upplysningsman för kloster
Gatläggare
Glasmästare
Grytgjutare
Munk
Guldsmed
Gårdenär, trädgårdsmästare
Harneskmakare, pysslar med rustningar
Harneskskurare, gör ren rustningar
Harparen, spelar lyra
Hattmakare
Hjulmakare
Hjälperska, tjänstekvinna
Hopare, sköter om kreaturs transporter till slaktaren
Hovman
Härolder
Hövitsman, befälhavare för en truppstyrka
Kalkkörare, blandar murbruk
Kammarsven, skötte om sin herres sovrum
Kanngjutare
Kansler
Kaplanunderordnad prästman
Kittelbotare, lagar trasiga metallkärl
Klensmed
Klockare
Knivsmed
Kock
Kokerska
Kolare
Kopparslagare
Kopperska, satte sugkoppar på badgäster för att suga ut det ”onda blodet”
Krukmakare
Krämare, handlade med kryddor
Kyrkbyggare
Kyrkoherde
Köpmän
Köttmånglare
Lekare, narr
Lyktmakare
Låssmed
Mjölnare
Murarmästare
Målare
Myntmästare, präglar mynt
Orgelspelare
Packar
Pergamenttillverkare
Patinamakare, tillverkar träskor
Pilstickaren, tillverkar pilar
Pipare, spelade flöjt
Präst
Pråmkarl
Pungmakare
Pärlstickare, sydde dit dekorationer på fina kläder
Redesven, tjänare hos högre folk
Repslagare
Sadelmakare
Skeppare
Skeppsbyggare
Skinnare
Skinnskavare
Skrivare
Skräddarna
Slaktare
Sälkarl, jagar säl
Skidmakare
Skolmästare
Ballistamakare, tillverkar stora krigsmaskiner
Smältare, anrikar malmen
Snickare
Timmerman
Snidare
Spannmätare
Spilare, packade saker i tunnor
Sporrsmed
Stallsven
Stenhuggare
Svarvare
Svärdsslipare
Syllsättare, mätte ut tomter
Syltkona, tillverkade korv
Syssloman, tillsynings man på själagårdshus (sjukhus)
Sömmerskor
Skomakare
Tiggare
Tornmästare, byggde torn
Trumslagare
Tunnbindare
Vinman, sålde vin
Vinbrännerska
Vägare, väger olika varor
Vävare
Åkare, kör vagnar

Helare
Jägare
Köpman
Lärd man
Munk
Bard
Bedragare
Fingerkonstnär
Gycklare
Kurtisan
Spelare
Lönnmördare
Giftmästare
Kunskapare
Kultist
Spion
Krigare
Gladiator
Krigarmunk
Paladin
Prisjägare
Riddare
Legoknekt
Sprätthök
Vapenmästare
Hantverkare
Kapten
Lots
Matros
Pirat
Underofficer
Vindvävare
Ficktjuv
Fixare
Gillrare
Hälare
Gentlemannatjuv
Gravplundrare
Hantlangare
Tiggare
Stråtrövare
Magiker
Lärling
Druid
Fågelhandlare
Oljehandlare
Parfymör
Vinhandlare
Bandvävare
Bokbindare
Byggherre
Elfenbenssmidare
Färgare
Förgyllare
Garvare
Gjutare
Glasblåsare
Gobelängvävare
Gravör
Guldsmed
Gälbgjutare
Hattmakare
Hovslagare
Instrumentmakare
Juvelerare
Kistbyggare
Kittelflickare
Kopparslagare
Korgbindare
Krukmakare
Lampmakare
Ljusstöpare
Låssmed
Murare
Möbelsnickare
Pergamentmakare
Remsnidare
Repslagare
Rustmästare
Sadelmakare
Silversmed
Skräddare
Skomakare
Smed
Snickare
Spegelmakare
Stensättare
Speleman
Säcksömmare
Taktäckare
Tennsmed
Tunnbindare
Tältmakare
Vagnmakare
Vapensmed
Vävare
Bagare
Bryggare
Kryddkrämare
Slaktare
Sockerbagare
Bankir
Barberare
Bykhusföreståndare
Glädjeflicka
Hästuthyrare
Jordemor
Mästerman
Oxdrivare
Pantlånare
Skorstensfejare
Tvätterska
Vattenbärare
Värdshusägare
Servitris
Advokat
Bokhållare
Härold
Kartritare
Lärare
Lärd man
Matematiker
Skrivare
Översättare
Alkemist
Astolog
Spåman
Apotekare
Läkare
Dansör
Musiker
Poet
Skulptör
Stenhuggare
Sånglärarinna
Trubadur
Träsnidare
Rådman
Stadsvakt
Tjänsteman

/Han som funderade på huruvida idrottsman är ett hantverksyrke (och varför då inte gladiator är med)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Slänger in ett par som jag inte hittade i listan (dubbelkollade inte för andra namn på dem):

Apotekare
Kryddmakare
Sockerbagare (kunde vara samma person som apotekaren, var så i Stockholm i början av 1500-talet)
Bältare (remsnidare, remslagare)
Fatmakare
Flaskmakare (tennflaskor)
Fjädermakare
Glasmästare (för glasrutor)
Grytgjutare
Harneskmakare (pansarmakare)
Hattmakare
Hjulmakare (vagnmakare, tror det var samma person)
Kanngjutare
Kittelbotare (reparerade och förtente trasiga metallkärl)
Knivsmed
Lyktmakare
Packare (slog in varor som skulle tranporteras långt)
Patinamakare (tillverkade träskor/galoscher som bars utanpå skorna för att skydda dem mot gatusörjan)
Pumpmakare
Pungmakare
Skinnare
Slungmästare (ballistamakare)
Smältare
Snidare
Sporrsmed
Svarvare
Svärdsslipare
Svärdsfejare (satte på fäste, knopp, kavel etc och tillverkade även baljor; även till knivar och dolkar)
Säjarmakare (urmakare)
Tornmästare (byggde torn)
Trädgårdsmästare (gårdenär)
Vinbrännare

Sedan, "härold", "dansare" och "akrobat" (etc.) är väl inga "hantverk"? Jag skulle kalla dem "yrkesmän" istället.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Vissa av dina "handverk" ser snarare ut som yrken. Ett hantverk är i alla fall för mig när man bygger/framställer/förädlar något. Dvs man tillverkar en vara av något slag. Akrobat, Arkeolog, Arkitekt, Barnmorska, Berättare, Danskare, Djurtränare, Djuruppfödare, Fiskare, Gruvbrytare, Gycklare, Härold, Idrottare, Instrumentspelare, Jordbrukare, Kryddkrämare, Kock, Massör, Oljekrämare, Optiker, Poet, Sjöman, Skald, Skådespelare, Sångare eller Tiggare känns inte som några hantverkare direkt.

Annars känns listan lång och fin. Tänk också på att hantverkare hade flera funktioner. En Bläckmakare kan säkert förse dig med en gåspenna och bladguld om du är intresserad, och du kan med säkerhet köpa en väska hos en sadelmakare osv. "Krigsmaskinsbyggaren" tror jag snarare var en vanlig snickare som jobbade under en ingenjör av något slag. Ingenjörer är inte hantverkare, de ritar, räknar och klurar och låter hantverkare bygga deras uppfinningar när de är klara.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jag måste tipsa om denna lista:

http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

Den är inte så utförlig men man får reda på hur många det finns av varje i olika stora städer.
Och man får titta rätt långt ner. Det börjar med folkmängd per area.
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Herre min skapare!

Vilka praktiska applikationer har denna monstruösa listan?! Kan man inte bara sluta sig till att de som bearbetade råvaror till färdiga produkter, d.v.s. "hantverk", klassas som "hantverkare" och att det för praktiskt taget varje typ av "hantverk" finns en dedikerad "hantverkargrupp"?
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Hantverk (besserwisservarning)

Torterare" är knappast rätt titel. Han brukade kallas "bödel", "skarprättare" eller "mästerman" i Sverige. Hans dräng kallades "rackare". På tyska hette bödel "Henker".
Ingen skulle kalla sig torterare och det är som du skriver knappast rätt titel, men jag undrar vad ska man kalla en sådan person som plågar folk?
Bödel för mig är en som utför avrättningar/stympar folk osv.. Inte en som torterar folk eller?
En som jobbar i grevens källare med att plåga folk, för nöjes skulle eller för nytta, vad skulle man kalla en sådan person?
Vad skriver man i sin CV :)
Tortermästare dycker up i mitt huvud men det måste vara en fantasy titel. Bra ideér?

Är en "berättare" en "sagoberättare" eller något annat?
Ja och allt annat som kan ingå, långväga nyheter (kraftigt överdrivna antagligen), legender och liknande.
Ville inte sätta sagoberättare som namn, det låter en aningen... jag vet inte .... oallvarligt .... oseriöst ... barnsligt ... och ger mig fel känsla iaf.

Glöm inte "skrivare", ett nog så viktigt hantverk i ett analfabetiskt samhälle
Opps... Helt rätt :)
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Den var lång.
Kommer att stjäla lite... ideér och några namn, tack :)

Gladiatorn har inga specifika kunskaper som bara är knytna till detta yrke, det är väl därför den inte kom med.
Idrottsmanen däremot kan ha specifika kunskaper som kräver en egen färdighet. Det var väl så jag resonerade.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: Hantverk (besserwisservarning)

"...men jag undrar vad ska man kalla en sådan person som plågar folk?"
Sadist?

"En som jobbar i grevens källare med att plåga folk, för nöjes skulle eller för nytta, vad skulle man kalla en sådan person?"
Matematiklärare? De passar i en dungeon i alla fall..

"Vad skriver man i sin CV :)
Tortermästare dycker up i mitt huvud men det måste vara en fantasy titel. Bra ideér?
"
Det heter inte ens tortermästare i vår tid.. "Förhörsexpert" eller något.. Alltså, vem tusan har en anställd som enbart sysslar med tortyr? Fatta vilket dåligt rykte den personen skulle få.. Men ok, fängelsevakt och inkvisitor är väl två typer som jag kan tänka mig har kunskap om tortyr.. Men å andra sidan är det knappast ett hantverk (i min syn i alla fall - och det finns väl de som tycker det är en konstart)..

Glöm inte "skrivare", ett nog så viktigt hantverk i ett analfabetiskt samhälle


Opps... Helt rätt :)
Vad gör kalligrafen då? "Nä, jag kan inte skriva det där, utan bara på ett vackert sätt"? Eeeh..? :gremsmile:

Men allvarligt talat.. Vad ska du ha alla hantverksområden till? Bara de som du fått listade tar upp en A4.. Är det verkligen så viktigt att särskilja de olika hantverksområdena?

/Han som leker med tanken att göra en dungeon som är skapad av en matemagiker och som spelarna endast kan komma igenom genom att sitta och beräkna en massa tal å.... äh, det var en dum idé
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Härolden komponerade vapensköldar, målade motiv och färger också. Inte bara teoretisk kunskap mao även om det är den mer talande härolden som figurerar på tex film
"jag kungör här med att ers..."

Akrobat/gycklare osv är som du skriver mer yrkesmän än hantverkare. Jag ville dock ha med dem i samma lista eftersom de har precis som hantverkarna (gjutare tex) specifika kunskaper för att klara sitt yrke som bara några andra besitter.
Kanske skulle man döpa om listan till yrkesfärdigheter eller likande istället...
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Vissa av dina "handverk" ser snarare ut som yrken.
Namnen är väl inte helt lysande på en del ställen men generellt tror jag att det blir lite lättare att kalla färdigheten för att kunna gjuta (tex grytor) för just gjutare, då vet man liksom mer vad som ingår på nått sätt. Att det är det yrkets färdighet man har skaffat sig så att säga.

Annars känns listan lång och fin.
Tackar, bugar och bockar!

att hantverkare hade flera funktioner. En Bläckmakare kan säkert förse dig med en gåspenna och bladguld om du är intresserad, och du kan med säkerhet köpa en väska hos en sadelmakare osv.
Precis min åsikt också.

Krigsmaskinsbyggaren" tror jag snarare var en vanlig snickare som jobbade under en ingenjör av något slag
Min tanke var att denne man var ingengören, inte hantverkaren som gjorde jobbet utan övervakade att det blev gjort på rätt sätt, gör ritningar osv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Hantverk (besserwisservarning)

Tortyrmästare och liknande kan mycket väl passa in som ett eget yrke, det beror ju på världen. Se bara på böckerna om Elric, där torteraren Doctor Jest är en respekterad yrkesman (föjaktligen är också "Torture" en undergrupp till färdigheten "Art" i Stormbringer), eller Gene Wolfes "Book of the New Sun", där huvudpersonen Severian är torterare (även om han också utför avrättningar, men hans gille heter "Guild of Torturers" och är respekterat om än fruktat). Dock är båda dessa exempel på rejält dekadenta och märkliga världar, i mer jordnära spel skulle jag misstänka att torterarens funktion tas över av mindre sofistikerade yrkesmän, som fångvaktare och rackare.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Herre min skapare!

Jo det skulle man kunna göra om man är nöjd att ha det så.
Jag vill ha lite mer struktur än så och vill gärna kunna följa hela kedja på nått sätt. I det här fallet blir det med den "monsturösa listan" :)

Det är kul att göra/spela hantverkare och det gör att man vill ha en längre lista än typ smed (gör allt från plog till svärd och rustning). lädermakare (gör allt från skor till sadlar och skinnfällar) osv.

Smaken är väl som baken :gremsmirk:
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Hantverk (besserwisservarning)

... vem tusan har en anställd som enbart sysslar med tortyr?
En anställd som enbart sysslar med tortyr? Nä, det är inte troligt men vad är troligt i fantasy? Spelar det någon roll?
Det är ändå fantasy vi pratar om inte verkligheten (även om den som alltid har inspirerat). Och även i vår värld har och är tortyr alltför vanligt.
Om man har en heltidsanställd "torterare" så lär han inte ha mycket att göra så tillvida han inte jobbar åt Sauroman eller någon annan "god" snubbe. Så han lär ha andra syslor också.

Fatta vilket dåligt rykte den personen skulle få.. Men ok, fängelsevakt och inkvisitor är väl två typer som jag kan tänka mig har kunskap om tortyr..
Dåligt rykte har väl en fängelsevakt och en inkvisitior redan innan de eventuellt skulle ta fram en tång eller lägga en på sträckbänken?

Vad ska du ha alla hantverksområden till? Bara de som du fått listade tar upp en A4.. Är det verkligen så viktigt att särskilja de olika hantverksområdena?
Viktigt? I vilket sammanhang? :gremconfused:
Nä kanske inte egentligen men det är skönt att få en komplett lista (90% komplett iaf) så man ser vad som finns och inte finns. Att särskilja dem ger mångfald och tillför detaljer i spelandet.
Det har också hänt mer en en gång att en ofullständig lista ger inkosekvenser.
Jag föredrar som spelare och SL att det är konsekvent "si eller så" istället för kaos
SL - "nä det går inte... "
Spelare - "men det gick ju förra gången"
osv.

Jag gillar inte regler som känns ostabila/oklara eller som har alltför många luckor utan vill ha struktur, ordning och att det ska vara konsekvent. Call me crazy if you want :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: Hantverk (besserwisservarning)

"En som jobbar i grevens källare med att plåga folk, för nöjes skulle eller för nytta, vad skulle man kalla en sådan person?"



/.../
Fatta vilket dåligt rykte den personen skulle få.. Men ok, fängelsevakt och inkvisitor är väl två typer som jag kan tänka mig har kunskap om tortyr..


Dåligt rykte har väl en fängelsevakt och en inkvisitior redan innan de eventuellt skulle ta fram en tång eller lägga en på sträckbänken?
Jag menade mer greven, som anställde torteraren, som får dåligt rykte.. Jaja.. Jag var otydlig.. F'låt..

"Nä kanske inte egentligen men det är skönt att få en komplett lista (90% komplett iaf) så man ser vad som finns och inte finns. Att särskilja dem ger mångfald och tillför detaljer i spelandet.
Det har också hänt mer en en gång att en ofullständig lista ger inkosekvenser.
"
Faktiskt så hade jag samma tanke som dig när det gällde "Djurvana", där jag ville vara noggrann och teckna ner alla djurgrupper som kan tänkas finnas.. "Herre jävlar!", var min tanke när jag bläddrade igenom de 14 volymer av djurböcker jag har i bokhyllan.. Då insåg jag att det räckte med att spelgruppen fick hitta på en djurgrupp istället.. Det är tillräckligt "realistiskt" för dem..

"Viktigt? I vilket sammanhang? "
Ja, det undrar jag också.. :gremgrin:

"Jag föredrar som spelare och SL att det är konsekvent 'si eller så' istället för kaos
SL - 'nä det går inte... '
Spelare - 'men det gick ju förra gången'
"
Med risk för att vara näsvis, men det där är en dålig spelledare och inte dåliga regler.. Dåliga regler är när både spelledaren och spelaren säger "Jag har ingen aning".. Det är en nivå lägre av "dålighet" än när både spelledaren och spelaren måste säga "Jag minns aldrig den här regeln"..

Men visst.. I en modul (som just Kandra) skulle jag tycka det var skithäftig information.. Jag skulle inte komma på själv att det finns ammor för adelskvinnor, någon som sköter om frysförråden och till och med lägga in timmermannen som spelledarperson ger en skön känsla om en pågående värld, utöver rollpersonernas förfaranden..

Ehm... öhh.. ....

/Han som tappade bort poängen någonstans
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Hantverk (besserwisservarning)

"Jag menade mer greven, som anställde torteraren, som får dåligt rykte.."

Har vi inte läst vår Machiavelli? Det är visserligen bra för en härskare att vara älskad, men i valet mellan att vara älskad och att vara fruktad är det senare betydligt mer effektivt...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: Hantverk (besserwisservarning)

"Har vi inte läst vår Machiavelli?"
Andra gången du droppar namn i tråden till mig och jag orkade inte första gången säga att hänvisa till skönlitterära verk med andras fantasier är knappast ett argument att stödja sig på.. Den här gången kände jag i alla fall igen namnet..

Visst, till och med spelarna brukar hellre höja pistolen för att övertyga istället för att köpa i färdigheten Överyga.. Det är en lättare väg men "Anger, fear, aggression; the dark side of the Force are they. Easily they flow, quick to join you in a fight. If once you start down the dark path, forever will it dominate your destiny, consume you it will,"..

Det kommer att spegla av sig i hur andra bemöter rollpersonerna om nu spelarna vill trycka en pistol under näsan på spelledarpersonerna.. Likadant är det med vår egen greve.. Men visst.. Dumt exempel.. Om det nu ger en sådan negativ effekt så tror jag knappast greven skyltar med det.. Alltså göra skyltar likt dem här

<center>
från efterlysning said:
<font size="3">Sökes!</font size>



Torterare sökes. Gärna med eget järn.



<font size="1">Greve Ulrich von Lichtenstein</font size>
</center>

Så pissigt exempel från min sida och pissigt att vi hakat upp oss på den här obetydligheten i denna tråd..

/Han som fortfarande inte fått svar på "Vad ska du ha alla hantverksområden till?"

PS. Jag undrar om "Empire strikes back" kan översättas till "Emperiet smiskar"? DS.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
(besserwisservarning)!!!

Andra gången du droppar namn i tråden till mig och jag orkade inte första gången säga att hänvisa till skönlitterära verk med andras fantasier är knappast ett argument att stödja sig på.
Machiavellis bok är iofs inte ett skönlitterärt verk, utan en handbok i realpolitik, och en ansedd sådan. Han tog sina exempel från existerande politiker på sin tid.

Det du säger låter vettigt, men det är inte alltid som folk betett sig så. Och under en lång del av historien var det fullt legalt och accepterat att använda tortyr dels som bestraffning (det var ju ett folknöje!) dels vid förhör.

Så jag kan inte inse varför en tänkt förindustriell härskare i en imaginär värld skulle ha sån liten nytta av en person som gjorde illa folk, när verkliga motsvarigheter bevisligen haft det?

Sen att de antagligen använde samma gubbe som vaktade fångarna eller avrättade brottslingarna till att göra dem illa är en annan sak. Men det låter inte särskilt långsökt i ett fantasyspel att man håller sig med en specialist.

Erik
 
Top