Nekromanti Hantverk till DoD expert (det gamla)

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Jag vill gärna ha synpunkter på följande text om hantverk och olika material, och detta sätt att använda hanverk.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Änligen funkade forumet igen..

Först.. 27 sidor om hantverk.. Jag höll på att storkna bara vid första anblicken.. Tänkt dig om detta skulle vara med i ett rollspelsfärdighetskapitel.. Nåja, men nu är det inte det och du har ju skrivit detta textflöde så du tycker dig behöva detta..

(s.1)
Hantverk - själva beskrivningen
"Oavsett hur skicklig man är i ett hantverk, kan man alltid bli bättre. En mästare med ett extremt högt FV är självklart bättre än en mästare med ett lägre FV. "
Är inte det här rätt uppenbart? Varför förklarar du färdighetsreglerna i en färdighet för?

"En person med ett högt FV kan givetvis välja att göra föremål av lägre kvalitet om de vill, men det har de dock vanligast lärlingar och gesäller till."
Du menar "simplare saker och ting", va? Inte "lägre kvalitet".. Jag menar, är gesällerna endast till för att skapa lågkvalitetsting? Vem beställer sådant? :gremlaugh:

"Det kan även vara nyttigt med Vapensmed för att kunna reparera sina vapen efter ett långt fältslag."
Å andra sidan så har nog fälttåg med sig en smed.. Jag ser liksom inte bilden framför mig av krigaren som efter en lyckad dag på slagfältet sliter av sig rustningen och står och hamrar på sitt svärd.. Ren skötsel borde ingå i vapenfärdigheten.. Enligt mig, då.. :gremsmile:

"FVBeskrivning"
Står gränserna för uppnått FV eller en högsta gränsen för den nivån? Jag antar det sista.. Du kanske kan förtydliga med att skriva FV 1-5 på första punkten?

(s.2)
Specialreglerna för olika höga FV.. Blir inte det hela lite statiskt? Det funkar.. Det är enkelt, men i längden kan det bli lite för opersonligt.. Jag brukar köra med att spelaren får välja ett visst antal fördelar för sina hantverk om de är såpass skickliga.. Du har ju trots allt 8 bra punkter att välja från och vissa kan ju väljas flera gånger..


Speciella regler

...för raser
För alla raser du beskriver så beskriver du endast hur bra alla är i att smida vapen och rustningar.. Finns det inget annat? Skogsalvernas kända bryggare? Grottalvernas stenhuggare? Högalvernas spegelmakare? Du har ju en jättebra lista, men bara vapengrejerna nämns.. Det är lite tråkigt faktiskt..

(s.11)
"Om rustningar görs av skinn från djur så tar man djurets abs –1..."
Smart regel..

Ok.. Jag orkade inte läsa igenom alla material.. När jag var yngre så kollade jag ofta igenom materialslistorna till DoD och fantiserade om hur det vore att ha ett sådant eller ett sådant material på vapnet och hur mycket i skada allting skulle göra.. Nu för tiden så sätter jag mest dit ett värde, om jag nu vill ha ett vapen på ett visst sätt..

Listorna är säkert jättebra och kan nog fungera som stöd för andra spelledare.. Det var lite stavfel, typos och konstiga böjningar av ord här och var, men det kan jag väl godta.. Sömnad och vävningskapitlet tycket jag var rätt intressant.. Inte direkt regler jag skulle använda mig av (för de skapar för bra klädesplagg) men de gav mig lite inspiration..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu tar bort den gamla filen som han fick skickat till sig en gång i tiden
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Jo då,,,der ser ut att kunna vara användbara. det verkar var rätt bra regler också, iaf för mig.

Jag undrar duck en sak
med högalvernas palats, menar du de vita tornen? Bara en liten undran.

Sen en sak....om jag minns rätt om högalverna så är de flesta högalver man ser utan för tornen Bevarare och dess använder , enligt Alver, bara stångvapen och spjut, så det käns lite osanlikt att man skulle sett dem med svärd. Nutera att jag talar om högalverna i Alver, den trista varianten i monsterboxen är jag inget för.

Är begränsningen sådan att man ändas kan förbättra ett vapen med 100%?

saker jag saknade var:

Lirium: en matal som itroducerades i Magi i chronopia, men den kan ju användas i andra settings. Där finns det bara en åder i hela världen, och metalen är en gudagåva till dvärgarna. iingen annar ras kan förstå sig på den.

Den är betydligt mer magisk än mithrill, som jag inte tror egentligen är magisk (i sig enligt grundboken ), ca dubbelt så bra och dyr.

metallen är faktiskt så magisk att den kan dränka känslan av magidöda områden. sen är texterna lite tvetydliga, men jag tolkar dem som att magiska lirium föremål är så självmagiska att de funkar i magidöda områden.

dessutom kan man lagara magisk energi i lirium. Zimmerman hjär på forumet hade bra regler för det.

sen såg jag inte specarna för silverlind någonstans.

det jag saknade var olika former av ben, alternativt en schablon för vad ben ger beroende på sin källa.
(liten sidnot: i "drakar står det att högalvewr är skickliga på bensnide. Kanske kan vara nått att göra nåt av?)

En fråga om specialceringar: det står ju lite alternativ vid en fvgräns.
Hur många sdådnan kan man lära sig? en?

Jag skulle föredra ett system der varje specialicering kostnade ett visst antal EP som man var tvungna att spendera för att lära sig den. dess ep förvärvas genom träning för en kunnig mästare

men p¨det hela taget ett bra jobb. enda störiga är att om jag skall ta med de fina meterial ideerna mådte jag uppdatera Golems :gremwink:
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Fråga ett: om jag menar de "högalvernas palats"?

Det jag menar är att jag har låtit högalverna i min värd vara ett fåtal som bor i befesta torn/borgar/palats på slättererna på kontinenten Akrogal, där de sällan försöker att på verka andra raser, utom då de kan ha egna intressen att skydda.
Det som övrigt nämns om Högalver i modulen Alver har jag inte helt hunnit att anpassa till min värd.

Fråga: Är begränsningen sådan att man ändast kan förbättra ett vapen med 100%?

Vilka begränsningar menar du?

Den metall som du nämner som finns i "Magi i Chronopia" har jag ej tagit med, på grund av att jag ej har några moduller från "Chronopia".
Den metall som du nämner skulle jag bara tillåta i ett föremål som är välsingnat av Gudarna/Demonerna.

Fråga. Faktan om silverlind saknas?
Jag har aldrig tyckt att silverlinden är att bra träd och dess egenskaper passar inte min värd.
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Antal sidor beror på att detta är en sammanslagning av olika texter från olika kapitell. Då jag har beskrivnigar av de olika raserna i ett Kapittell och färdigheter i ett kapitell i min regelbok.

"Oavsett hur skicklig man är i ett hantverk, kan man alltid bli bättre. En mästare med ett extremt högt FV är självklart bättre än en mästare med ett lägre FV. "
Är inte det här rätt uppenbart? Varför förklarar du färdighetsreglerna i en färdighet för?

Detta står så på grund av att förr var Hantverk en B-färdighet och man kunde bara få FVB 5, så jag vill betona denna ändring för minna spelare.


"En person med ett högt FV kan givetvis välja att göra föremål av lägre kvalitet om de vill, men det har de dock vanligast lärlingar och gesäller till."
Du menar "simplare saker och ting", va? Inte "lägre kvalitet".. Jag menar, är gesällerna endast till för att skapa lågkvalitetsting? Vem beställer sådant?

Det jag menar är att en person med högt FV kan lägga olika mycket tid och energi i ett arbete och då prestera ett sämmra arbete än vad ahns färdighets värde anger.
Men oftast låter en mästare sinna gesäller tillverka dessa saker då de ligger mer på deras nivå, självklart övervakar en mästare sinna gesällers arbeten.


"Det kan även vara nyttigt med Vapensmed för att kunna reparera sina vapen efter ett långt fältslag."
Å andra sidan så har nog fälttåg med sig en smed.. Jag ser liksom inte bilden framför mig av krigaren som efter en lyckad dag på slagfältet sliter av sig rustningen och står och hamrar på sitt svärd.. Ren skötsel borde ingå i vapenfärdigheten.. Enligt mig, då..

Detta är ett försök att visa vilken nytta man kan ha av de olika hantverksfärdigheterna, även för att kunna presentera nya SLP och ge olika fakta för att för äventyret vidare.


"FV Beskrivning"
Står gränserna för uppnått FV eller en högsta gränsen för den nivån? Jag antar det sista.. Du kanske kan förtydliga med att skriva FV 1-5 på första punkten?

Helt rätt, skall ändra detta direkt.


Speciella regler

...för raser
För alla raser du beskriver så beskriver du endast hur bra alla är i att smida vapen och rustningar.. Finns det inget annat? Skogsalvernas kända bryggare? Grottalvernas stenhuggare? Högalvernas spegelmakare? Du har ju en jättebra lista, men bara vapengrejerna nämns.. Det är lite tråkigt faktiskt..

Helt rätt igen, detta är bara brist på fantasi och tid. Jag skall genast sno dina ideer ovan och hitta på något med dessa. Får se om det blir något som är värt att skicka in till forumet.


För övrigt tackar jag för nyttiga synpunkter.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
"Den metall som du nämner skulle jag bara tillåta i ett föremål som är välsingnat av Gudarna/Demonerna."

Ok..tja......det ende den inte har gemensamt med mithril är väl att den fortfarande väger normalt. Hela konceptet bygger just på att själva ådern är välsignad Gudarna/Demonerna. skulle anta att en Dvärg på tusen kan hantera metallen. men...well...to each his own

"Det jag menar är att jag har låtit högalverna i min värd vara ett fåtal som bor i befesta torn/borgar/palats på slättererna på kontinenten Akrogal, där de sällan försöker att på verka andra raser, utom då de kan ha egna intressen att skydda.
Det som övrigt nämns om Högalver i modulen Alver har jag inte helt hunnit att anpassa till min värd."

hehe...det är ju typ så de beskrivs i modulen... :gremsmile:

Vilka begränsningar menar du?
På den fördelar man kan ge vapnet med högt hantverks FV. Jag ställer dessa frågor för att jag troligen vill använda reglerna...och då måste jag ju förstå dem :gremsmile:

MVH Ceetan, som fuderar på att slänga in ourichalkum i sin värld
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Jag må vara lite dum, men jag fattar inte vad du inte förstår angånde de påstodda begränsnigar, kopiera ut den del av texten du ej förstår och vissa vad du vill ha förklarat.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
"Oavsett hur duktig hantverkaren är kan han aldrig ge hantverket en skademodifikation som är högre än den ursprungliga skadan för typen. T.ex. +6 för 1T6"

Betyder detta att man kan ge tex en dolk (1T4+1) en bonus på 4 (för 1 t4) eller på 5 (för en t4+1)? Vilker gäller?

Hur mycket kan man förövrigt öka ett föremåls BV?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
UjUj !
Det var ju en del att läsa igenom ja !!
Dock så är jag med på vad du menar ja & ser inte nån direkt nackdel med att dela in det på det sättet...
Så du ska helt klart känna dig nöjd med det hela !

/ Johan K, som drar till Stockholm imorgon
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Det betyder att man ej kan ge ett vapen mer i bonus än det normala sammanlagda skadevärdet. Tex en dolk som gör 1T4+1 i skada kan göras till en dolk med skadan 1T4+6. Då är inte matriealens bonus medräknade eller eventuel magi, detta läggs till i efter hand. Tex En dolk som är smidd av Stål kan max få 1T4+9 i skada + eventuell magi.
 
Top