Nekromanti Hantera följeslagare

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Titt som tätt, för att inte säga hela tiden, händer det i rollspel att spelarnas rollpersoner får en eller flera följeslagare, spelledarpersoner som för det mesta fungerar som en extra rollperson, spelad av spelledaren. Jag har svårt att föreställa mig någon som aldrig varit med om detta.

Jag har lagt märke till ett problem som ofta uppstår, nämligen att dessa följeslagare hamnar i bakgrunden och ibland har det gått så långt att någon frågar "är han fortfarande med oss" eller "vad tycker han" (när han inte är där längre). Spelarna tappar helt enkelt kollen på vem som är med i gruppen för närvarande.

Det är ganska logiskt att detta inträffar. Om det sitter fyra spelare runt ett bord, och varje gestaltar en rollperson som ingår i ett gäng resenärer (t ex), så är det inte så konstigt att man ställer in sig på att man är fyra stycken, och glömmer den där femte "extra" som spelas av spelledaren. Dessutom måste spelledaren samtidigt gestalta resten av världen, så följeslagaren får klämmas in mellan miljöbeskrivningar osv.

För att kontra det här problemet försöker jag hålla mig till några tumregler:

1) Håll nere antalet följeslagare, helst att det bara är som mest en åt gången. Detta är dock inte möjligt alltid.

2) Använd följeslagaren så ofta det går. I stället för att ge lite tjyvtips i stil med "du inser att..." så låt följeslagaren komma med insikten/tipset.

3) För varje spelmöte, försök att komma på något aktivt initiativ följeslagaren kan ta. Detta ges oftast automatiskt av följeslagarens personlighet, men det kan vara bra att tänka igenom innan så att denne verkligen gör något eget varje spelmöte och inte bara följer rollpersonernas direktiv.

4) Ge följeslagaren en eller två "nonsenshandlingar" som kan flikas in när väldigt lite händer och alla står och lodar. Till exempel kanske denne "kliar sig i polisongerna" eller "trampar otåligt med foten". Dessa kan så klart användas för rollgestaltning, men framförallt är de tänkta att påminna spelarna om att följeslagaren är närvarande.

5) Ge spelarna något att titta på. Ha förslagsvis en bild på följeslagaren framme, väl synlig och centralt placerad, då denne är med. Placera så att säga en "artificiell spelare" vid bordet. Jag har funderat på ifall jag skulle göra någon bild på ett vikt pappersark, så det står upp av sig själv, i ett försök att särskilja följeslagaren från kartor och rollformulär.

Detta var lite spridda tankar om medföljande spelledarpersoner. Kanske lite väl basic, men jag känner i alla fall att jag fick sortera mina tankar i det här inlägget.

Har någon några kommentarer eller ytterligare idéer?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Några förslag till:

* Ge följeslagaren en märkbar personlighet. Om han/hon hela tiden hörs/märks/ställer till det för sig så glöms han/hon inte. Våp som konstant klagar på hur jobbig vildmarken är och ställer ouppfylleliga krav (speciellt om hon har en position att kräva saker, tex en räddad prinsessa) är en klassiker.

* Ge spelarna någon anledning att interagera med följeslagaren. Ha en attraktiv person av motsatt kön som flera av karaktärerna är intresserade av, medan följeslagaren flirtar med dem alla utan att ge någon definitiv indikation på vem han/hon vill ha.

* Gör följeslagaren nödvändig att hålla ögonen på. Han/hon stjäl prylar, kan inte hålla tyst när man vandrar och drar därmed på gruppen bakhåll, panikflyr åt godtyckligt håll när det blir strid osv.

* Personlig relation till följeslagare. Någon av karaktärerna har ett förhållande med personen, det är en nära släkting/vän eller liknande. Sätt följeslagaren i knipa ett par gånger och spelaren inser snart att det är värt besväret att hålla koll på honom/henne.

* Gör dem beroende av följeslagaren. I Cthulhu (fast med GURPS-regler) spelade jag en gång en rullstolsbunden professor som var väldigt beroende av sin sköterska för att överhuvudtaget få något gjort. Att det dessutom fanns lite flirtande mellan dem gjorde henne ännu viktigare för karaktären.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ge följeslagaren ett rollformulär, så spelaren har det framför sig hela tiden.

Och om följeslagaren ändå glöms bort en stund, vad gör det, egentligen? Uppenbarligen flöt berättelsen utmärkt ändå.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Om följeslagaren har en speciell koppling till en spelarens rollperson snarare än gruppen som helhet låter jag helst en ANNAN spelare sköta följeslagaren. Även om SL givetvis kan komma med tips via följeslagaren, så hanteras han/hon av en spelare.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kloka råd, tycker jag.
Om följeslagarna är vital backup för att rollpersonerna skall överleva eller en vital del av äventyret för att SL skall kunna ge rätt input brukar de inte glömmas bort helt, men i annat fall brukar jag vilja att de springer ärenden. De kan agera budbärare, klara av enklare rutinäventyr som bör göras, slinka omkring och speja. Om man påminner spelarna om den möjligheten tar de (IME) gärna vara på det. Och man slipper hålla reda på deras förehavanden i detalj förrän deras närvaro blir viktig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Precis, följeslagare är utmärkta springpojkar, låt dem lösa sådant som är nödvändigt, men ointressant för berättelsen.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
4) Ge följeslagaren en eller två "nonsenshandlingar" som kan flikas in när väldigt lite händer och alla står och lodar. Till exempel kanske denne "kliar sig i polisongerna" eller "trampar otåligt med foten". Dessa kan så klart användas för rollgestaltning, men framförallt är de tänkta att påminna spelarna om att följeslagaren är närvarande.
Det här var en bra grej tycker jag. Enkelt, och jag kan tänka mig att det är effektivt. Dessutom tar det inte så mycket tid och spelutrymme, för liksom Wilper tycker inte jag att en följeslagare ska beredas en massa plats bara för sakens egen skull.
Jag ska testa det nästa gång jag får tillfälle.

Gordeg
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Ny tanke:

* Ge följeslagaren en egen röst. Förställ alltså rösten när du gestaltar denne. En del spelledarpersoner berättigar röstgestaltande och detta tror jag brukar användas av de flesta spelledare, t.ex. ge dvärgasmeden en barsk och manlig röst och kvinnor ett lite mjukare tonläge. I fallet följeslagare är dock min tanke mest att det skall tydligt framgå när spelledare talar och när följeslagaren talar, utan att man ständigt behöver börja varje mening med "Tompa säger...".
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har någon några kommentarer eller ytterligare idéer?
Klart sunda tankar om följeslagare du har.
Det är allt som oftas man glömer dem, tycker jag. Är lite kul att ge dem lite mer liv.

/ Johan K, som längtar till fredag.
 
Top