Handouts via AI...

Badmojo

Old’s cool
Jag upplever ofta ett behov av att tillhandahålla egengjorda handouts till köpeäventyr. Främst rör det givetvis utredningstunga äventyr till CoC, Väsen, Troubleshooters och liknande system. Syftet är att förtydliga plotterna, slippa en del muntlig infodumpning som lätt glöms eller missförstås, underlätta pusslandet, ge historisk kontext och tidstypiska detaljer osv. Passar både min spelledarstil och vad spelarna gillar.

Testade att göra några till "Havets Silver"; typ en scensättande artikel om sillnäringens vikt för Bohuslän, gamla nyhetsnotiser om misstänkt vrakplundring, försvunna gäster och utöka en sidoplot med en detektiv som utreder (hans anteckningar från fallet) familjens inblandning i vrakplundring samt skriva en mörk sägen baserat på Grimms Fiskarens och hans hustru, som kan ge mer ledtrådar om vilket väsen som är inblandat och hur det funkar..

Hade tänkt skriva dem själv, men tog hjälp av ChatG... WOW!! jösses vad bra det blev! Bättre rent språkligt för 1800-tals svenska osv än vad jag hade kunnat krysta fram. Dock inte helt nöjd med när de gjordes tidstypiska rent grafiskt (nyhetsutdrag, prostens gamla anteckningar etc) som sista moment: där blir det AI-felstavningar och knas, men annars 80% helrätt.

Ogillar starkt AI-konst och AI-genererade kreativa saker, men här föll jag till föga...

Någon som gör samma?

Last edited:
Just "generera en text som är en pastisch på den här specifika stilen med det här bestämda innehållet" är genAI ruskigt bra på.

Min kanske tråkiga ingång är nog att trots att AI kan göra det snyggare än jag själv kan, så väger miljöfrågan, den konstnärliga frågan och "techbolagsfrågan" alltför tungt för att jag skulle använda det, ens för privat bruk. Sitter hellre och pelar några timmar och levererar något halvfult!

Tycker obs att det är upp till var och en och vill inte "yucka någons yum".

Last edited:
Just "generera en text som är en pastisch på den här specifika stilen med det här bestämda innehållet" är genAI ruskigt bra på.
Håller helt med. Tidningsartiklar, diplomatisk dispatch, polisrapport och så vidare är de kanon på. Allt som har ett visst format och som det finns gott om material om.

Handouts, sammanfattningar av system- eller världspitch, äventyrsfrön, utrustningslistor... Här gjorde jag rollpersoner:

Använder ChatGTP hela tiden för att skapa snygga handouts till min WFRP-kampanj. Det går att få fram riktigt snygga och tidstypiska handouts - allt från brev, utdrag ur gamla böcker till affischer. Utmaningen är dock att ChatGTP är dålig på att hantera längre textmassor och att det lätt blir stavfel.

Back